• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125502
+
-

تأکید بر مقاوم‌سازی خانه‌های سی‌سخت

پیگیری
تأکید بر مقاوم‌سازی خانه‌های سی‌سخت

سیده زهرا عباسی_خبرنگار

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین مردم خواست در بازسازی خانه‌ها به مقاوم‌سازی توجه ویژه داشته باشند.
وحید محمدی‌تبار، با اشاره به پایان امدادرسانی اضطراری به زلزله‌زدگان، توزیع بیش از 4هزار چادر و بیش از 7تن نایلون، پتو، موکت و هیتر و همچنین آغاز اسکان موقت به همشهری می‌گوید: «سی‌سخت یک شهر زلزله‌خیز است و ما دو سال پیش هم تجربه زلزله بالای 5ریشتر را داشتیم. به همین دلیل درخواست‌مان از مردم و دست‌اندرکاران بازسازی این است که به آیین‌نامه 2800 (آیین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها در مقابل زلزله) پایبند باشند تا در زلزله‌های بعدی شاهد این حجم از خسارت نباشیم».
او همچنین درباره ایجاد شهرک کانکسی تا پایان بازسازی‌ها هم توضیح می‌دهد:‌ «پرداخت وام بلاعوض برای اجاره یک منزل مسکونی تا پایان بازسازی آغاز شده است و مردم هم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. با توجه به صحبت‌های مطرح شده در رسانه‌ها، استاندار دستور داد یک اردوگاه کانکسی نیز در شهر آماده شود تا افرادی که تمایل دارند در دوره انتظار بازسازی، در این اردوگاه اسکان یابند».
محمدی‌تبار البته تأکید می‌کند مردم چندان از کانکس استقبال نکرده‌اند و بیشتر تمایل‌شان دریافت وام بلاعوض است، اما به هر حال این گزینه نیز برای زلزله‌زدگانی که خانه‌شان صددرصد تخریب شده، مطرح و طبیعی است که بعد از مهلت اسکان موقت و ساخت خانه‌ها، کانکس‌ها پس گرفته می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شکل‌گیری یک کمیته بهداشت و درمان در سی‌سخت توضیح می‌دهد: «یکی از وظایف این کمیته در ابتدا درمان آسیب‌دیدگان بود که خوشبختانه با عملکرد خوب آن، هیچ مورد فوتی در زلزله نداشتیم. کمیته بعد از درمان آسیب‌دیدگان زلزله با محوریت جلوگیری از شیوع کرونا در میان زلزله‌زدگان فعالیت می‌کند». محمدی‌تبار توزیع پک‌های بهداشتی، جلوگیری از تجمع و همچنین توزیع خانه به خانه چادر در روزهای اول را با توجه به دستور کار کمیته، برای جلوگیری از شیوع کرونا می‌داند و می‌افزاید: «در زلزله یک نفر فوتی نداشتیم، اما سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است موجب گسترش کرونا شود». به گزارش گروه ایرانشهر، استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که با استفاده از کانکس‌هایی که به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد استان شده است، کمپ یا شهرک کانکسی ایجاد خواهد شد. به‌گفته حسین کلانتری این کمپ برای اسکان موقت زلزله‌زدگان سی‌سخت و ارائه خدمات بهتر به آنها ایجاد خواهد شد. طبق ارزیابی‌های صورت گرفته در شهر زلزله‌زده سی‌سخت 682واحد احداثی و 1600واحد تعمیری است. ارزیابی خسارت واحدهای روستایی ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید