• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125505
+
-

موزه ای متفاوت در تبریز

بزرگترین موزه معاصر کشور با نمایش آثار استاد احد حسینی تا پایان سال افتتاح می‌شود

میراث
موزه ای متفاوت در تبریز

سید‌مرتضی احمدپور
تبریز - خبرنگار


برای نسل میانسال و کودکان دیروز تبریز و آذربایجان مجسمه‌های میراحد حسینی بخشی از هویت دوران کودکی‌شان است. بیشتر کودکان تبریزی در دهه‌های گذشته شناخت خود از جهان، فقر و مبارزه با استبداد در سطح بین‌الملل را در آثار مجسمه‌ساز برجسته تبریزی یافتند. آنها امروز معتقدند، مکان نگهداری این آثار زیرزمین نمور موزه آذربایجان نیست. حالا قرار است این آثار، مجموعه‌ای در بزرگ‌ترین موزه معاصر کشور در تبریز باشند. بر این اساس شهرداری تبریز اقدام به تجهیز نگارخانه حیدربابا به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه معاصر کشور کرد که قرار است تا پایان سال افتتاح شود.

آثاری برای معرفی تمدن آذربایجان
نزدیکی سبک کارهای حسینی به مجسمه‌سازی ایتالیایی و دقت و ظرافت این آثار در نهایت مسئولان شهری را مجاب کرد تا مجسمه‌های این هنرمند سالخورده را که اکنون در آستانه 80 سالگی است در مکانی مناسب به نمایش گذارند. در مقابل استاد جهان‌دیده تبریزی هم قبول کرد تا مجسمه‌هایی با عنوان فولکلور آذربایجان بسازد تا آثارش این بار به معرفی فرهنگ و تمدن آذربایجان بپردازد.
استاد حسینی خود در این‌باره به همشهری می‌گوید: نخستین مجسمه‌هایی که برای موزه آذربایجان ساخته بودم برای آگاهی انسان‌ها بود. مجسمه‌های مدرن برای نشان دادن زیبایی‌های زندگی و در نهایت شاد کردن مردم است. به فکرم رسید بهترین کار در این حوزه ساخت فولکلورهای آذربایجان است تا گفته‌های مردم را به ‌خودشان نشان دهم. سبک این کارها کلاسیک رئال است و به همین سبب زمان زیادی برای ساخت آنها لازم خواهد بود. یکباره دیدم این کار را شروع کرده‌ام و دوست دارم مردم را با این آثار شاد کنم.

راه دسترسی به موزه فراهم است
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری تبریز هم در این زمینه به همشهری می‌گوید: این سازمان به‌عنوان پیمانکار، مسئول اجرای بزرگترین موزه معاصر کشور است. تقریبا مراحل اجرایی کار به اتمام رسیده و در حال تحویل پروژه به شهرداری منطقه هستیم. بابک شریفی ادامه می‌دهد: این پروژه با 80میلیارد ریال هزینه در ۲ طبقه طراحی شده که در ساخت آن بر مسائل حرفه‌ای منطبق با کاربری موزه تأکید خاصی شده است. وی درباره مشکلات دسترسی عمومی به این مکان بیان می‌کند: با توجه به مرمت اطراف مقبره‌الشعرا، راه دسترسی مناسب ایجاد شده و امکان بازدید عمومی در سال آتی مهیا می‌شود. ایرج شهین باهر، شهردار تبریز هم با بیان اینکه افتخار می‌کنیم چنین مجموعه عظیمی را در اختیار استاد حسینی قرار داده‌ایم، 
می گوید: مدیریت شهری برای حمایت از هنرمندان اهتمام ویژه‌ای دارد. بر این اساس بخشی از آثار استاد احد حسینی که در موزه آذربایجان قرار داشت به نگارخانه حیدربابا انتقال داده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید