• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125483
+
-

800متر پیاده‌روی تا مترو

امام، مدیرعامل متروی تهران: در تلاشیم هر شهروندی حداکثر با حدود 800متر پیاده‌روی از مقابل منزل بتواند به یکی از ایستگاه‌های مترو دسترسی پیدا‌کند


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

در دوره‌هایی که مترو به بهره‌برداری رسیده است تکمیل و توسعه آن در دوره‌ها و مدیریت‌های متعدد شهری دنبال شد تا به مرور مناطق بیشتری از متروی شهر تهران سهم داشته‌باشند. گرچه توسعه مترو در دوره‌هایی به دلایل مختلف از جمله همکاری نکردن دولت در پرداخت سهم خود، اقدامات سلیقه‌ای، اجرا نکردن مصوبات و... مورد‌غفلت واقع شد و عملا از توسعه باز ماند اما تصویب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران تا سال 1420به کمک آمد تا یک نقشه راه برای افق 10و 20ساله یک شهر در زمینه حمل‌ونقل در دست اجرا باشد؛ چرا که بدون نقشه‌راه کارها می‌توانست سلیقه‌ای، ناهمسو و پراکنده انجام شود. بر اساس این طرح قرار است 4خط دیگر نیز به متروی تهران اضافه شود و برای ساخت خطوط 8، 9، 10و 11و نیز دو خط اکسپرس برنامه‌ریزی شود. در افق 1420با احداث 4خط جدید مترو، ظرفیت بهره‌مندی روزانه با استفاده از این شبکه حمل‌ونقل عمومی ارزان‌قیمت، ایمن و سریع بیش از 11.5میلیون سفر خواهد شد. بخشی از این برنامه توسعه‌ای مربوط به سال 1400است که علی امام، مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با همشهری به آنها اشاره می‌کند.

بهره‌برداری از 7ایستگاه جدید
یکی از برنامه‌های توسعه مترو برای 1400در وهله اول راه‌اندازی و بهره‌برداری از 7ایستگاه جدید در خط 6و 7است. البته ما برنامه راه‌اندازی 10ایستگاه را تا پایان سال در برنامه تکمیل و راه‌اندازی داریم. با توجه به اینکه منابع اوراق مشارکت هنوز هم به‌طور کامل آزاد نشده و حدود 300میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال 98ما هنوز از سوی بانک عامل آزاد‌سازی‌ نشده و تأخیر صورت گرفته احتمال این وجود دارد که افتتاح 2تا 3ایستگاه از این 10ایستگاه به سال آینده موکول شود. اگر این اتفاق بیفتد با آن 7ایستگاهی که مدنظر داریم به‌عنوان برنامه توسعه مترو در 1400تعداد افتتاح‌های ما از 7به 10ایستگاه افزایش پیدا می‌کند.

پروژه‌های خط 3و 4
فاز اول پایانه اکباتان در خط 4را در ماه‌های ابتدایی سال در برنامه بهره‌برداری داریم که از پروژه‌های مهم ماست. پروژه دیگری که برای 1400در برنامه داریم بحث توسعه شرقی خط 4است که امیدواریم در ماه‌های ابتدایی سال شاهد شروع عملیات اجرایی آن باشیم. توسعه شرقی خط 4حد فاصل پایانه کلاهدوز واقع در پایانه شهید کلاهدوز در منطقه 13است و با عبور از منطقه 8 نهایتا به منطقه خاک سفید واقع در منطقه 4شهرداری تهران ختم خواهد شد (محدوده دانشگاه شهید عباسپور و دانشگاه آزاد واحد شمال). همچنین راه‌اندازی فاز اول پایانه آزادگان را در خط 3متروی تهران در برنامه داریم که به بهره‌برداری برسانیم. در حال پیگیری بحث سرمایه‌گذاری توسعه شمالی خط3 حدفاصل ایستگاه نوبنیاد تا ایستگاه تجریش نیز هستیم که اگر به نتیجه برسد در نیمه اول 1400 کلنگ‌زنی توسعه شمالی خط 3را هم شاهد خواهیم بود.

شروع حفاری خط 10
با توجه به اینکه کلنگ‌زنی خط 10 در شهریور‌ماه 99 انجام شد در حال انجام مقدمات شروع عملیات حفاری تونل‌ها هستیم که در 1400حفاری تونل‌های قطعه اول خط 10حدفاصل میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتاب شروع و پیگیری خواهد شد.

تامین 105واگن
با انعقاد قرارداد 105دستگاه واگن که الان آماده تبادل با شرکت واگن‌سازی‌ تهران هستیم، طراحی و ساخت این واگن‌ها در سال آینده شروع خواهد شد که امیدوارم اولین سری در نیمه اول 1400وارد شبکه ریلی متروی تهران شود. تامین 105واگن دیگر هم از محل تبصره 19بودجه کل کشور و به روش B.O.O در دستور کار قرار‌دارد که اکنون مراحل اداری آن برای فراخوان در حال انجام است که امیدواریم تا پایان سال‌جاری مراحل انتقال پیمانکار به نتیجه برسد. نخستین واگن‌ها بعد از 18‌ماه وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد؛ یعنی در سال 1401. با توجه به اینکه هم در افتتاح‌های اسفند‌ماه و هم در افتتاحیه‌های سال آینده کماکان تکمیل خط7 برای ما اولویت است اما با افتتاح ایستگاه 6 و 7 نیاز است واگن‌های خریداری شده به این دو خط اختصاص داده شوند.

راه‌اندازی یک رام قطار ملی
برنامه دیگری که در آینده داریم انجام تست‌های عملکردی یک رام قطار ملی است که در اسفند رونمایی خواهد شد که منجر به صدور گواهینامه به کارگیری یک رام قطار ملی خواهد شد. با اجرای موفق این پروژه، فناوری طراحی و ساخت واگن‌های مترو در کشور به‌دست آمده و با تأمین منابع مالی و انجام برنامه‌ریزی و تقسیم کار مناسب، واگن‌های خطوط متروی کلانشهرهای کشور به‌صورت کامل در داخل قابل‌تأمین هستند. در این پروژه هدف نهایی ساخت داخل به میزان ۸۵درصد است. از این تجربه ان‌شاءالله در ساخت قطارهای جدید و قراردادهای جدید در مترو استفاده خواهد‌شد.

در انتظار تصویب 5هزار‌میلیارد تومان
7ایستگاهی که قرار است در 1400به بهره‌برداری برسد مبتنی هست بر بودجه‌ای که به شورای شهر تقدیم شده که با اوراق مشارکت حدود 5هزار میلیارد تومان می‌شود. این نخستین بار است که در بودجه تقدیمی شهرداری به شورا، اوراق مشارکت را از تبصره خارج کرده و تبصره‌ها را در ردیف بودجه‌ها آورده‌اند. رقمی که در بودجه 1400برای اوراق مشارکت توسط شهرداری پیش‌بینی شده 2هزار و 300میلیارد تومان است که با احتساب اوراق 5هزار میلیارد تومان است. 500میلیارد تومان هم برای خط پرند گذاشته‌اند. ولی باید منتظر باشیم ببینیم نهایتا آنچه در شورای اسلامی مصوب خواهد شد چقدر خواهد بود.

بهره‌مندی مردم جنوب شرق و شمال شرق از مترو
اگر خط‌های 6و 7تکمیل شود مناطق زیادی از جنوب‌شرق و شمال‌شرق که از مترو کمتر برخوردار بودند را بهره‌مند می‌کند. البته خط10 که کلنگ‌زنی شده و در سال‌های آتی به‌طور کامل به بهره برداری خواهد رسید شرقی و غربی است و مناطق یک تا 5 و 22را در‌بر‌می‌گیرد و این نوید را می‌دهد که تمام مناطق شمالی تهران در آینده بهره‌مندی بیشتری از متروی تهران خواهند داشت. برای منطقه 21و 18هم لازم است ما عملیات اجرایی خط 11را در آینده آغاز کنیم تا مردم جنوب‌غرب تهران بهره‌مندی کامل‌تری پیدا کنند. ولی 4 خط جدید 8، 9، 10و 11با این فلسفه در حال احداث است که همه مناطق تهران از مترو بهره‌مند شوند و هر شهروندی با حدود 800متر پیاده‌روی از در منزل بتواند به یکی از ایستگاه‌های مترو دسترسی پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید