• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 اسفند 1399
کد مطلب : 125372
+
-

وعده بی‌زمان برای رفع کمبود روغن


بحران کمبود روغن وارد ششمین‌ ماه خود شده و اگرچه در مقاطعی از 5‌ماه گذشته تزریق روغن به بازار تاحدودی از التهاب بازار کم کرد اما مشکل به‌طور ریشه‌ای حل نشده و همچنان باقی است. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در بعضی از فروشگاه‌های سطح شهر تهران و دیگر شهرها روغن برای فروش وجود ندارد و اگر هم باشد از نوع مخصوص سرخ‌کردنی است. بحرانی که با نایاب شدن و چندبرابر‌شدن قیمت روغن جامد و کم شدن عرضه انواع دیگر شروع شد در یک‌ماه اخیر عمیق‌تر شده و حالا مردم برای پیدا کردن روغن مایع معمولی هم باید به چندین فروشگاه سر بزنند تا شاید بتوانند یک بطری پیدا کنند. برای پیشگیری از سوءاستفاده و احتکار، برخی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای با رویت کارت ملی افراد و فروختن یکی دو بطری به هر نفر فروش روغن موجودشان را مدیریت کردند‍؛ کاری که غیرقانونی و تخلف اعلام شد اما هیچ‌یک از مسئولان نگفتند راهکار درست مدیریت و ساماندهی بازار نابسامان روغن در پرتقاضاترین فصل سال چیست؟

این‌سو وآن‌سوی پرده ماجراهای روغن
کمبود روغن با توجه به وارداتی بودن بخش عمده مصرف کشور و سهم بالای وابستگی صنعت تولید روغن به واردات دانه‌های روغنی و روغن خام در ابتدا به کاهش واردات نسبت داده شد. تحریم و مشکلات تجارت بین‌المللی و جابه‌جایی پول در کنار افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت جهانی دانه‌های روغنی دلایلی بود که کاهش واردات را توجیه می‌کرد. براساس گزارش وزارت صنعت که در بهمن‌ماه منتشر شد، تولید روغن نباتی از یک‌میلیون‌و۴۹۴هزار تن در ۱۰‌ماه منتهی به بهمن سال گذشته، با 18.6درصد کاهش به یک‌میلیون‌و۲۱۵هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. میزان نیاز سالانه روغن خوراکی کشور یک‌میلیون‌و۵۰۰ تا یک‌میلیون‌و۶۰۰هزار تن است. از آنجا که هرسال بخشی از نیاز بازار با واردات تامین می‌شود، می‌توان گفت شاید همه دلایل ارائه شده، کاهش تولید روغن را توجیه کند اما نمی‌تواند دلیل موجهی برای کمبود شدید ایجاد شده و بحران 6ماهه در بازار این کالای اساسی باشد. آمارها نشان می‌دهد تولید روغن در سال گذشته بیش از نیاز کشور بوده است. طبق آمارها میزان تولید روغن نباتی در سال۹۸ با جهشی ۴۰۰هزار تنی از یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تن به مرز ۲میلیون‌و۱۰۰هزار تن رسید و تزریق حجم مازاد مصرف سال گذشته می‌توانست کاهش تولید امسال را جبران کند.

روغن گران هم گیر نمی‌آید
قیمت روغن جامد یک کیلویی از دی‌ماه تا بهمن‌ماه با 11هزار تومان افزایش به 30هزار تومان رسیده، همین روغن سال گذشته با قیمت 10هزار تومان فروخته می‌شد. روغن مایع هم با 63درصد افزایش قیمت، از 8هزارو600تومان پارسال به 14هزار تومان در بهمن‌ماه امسال رسیده است. قیمت روغن مایع از دی‌ماه تا بهمن‌ماه هم 500تومان رشد داشت. با وجود این رشد چشمگیر، ‌آنچه امروز در بازار روغن بحران تلقی می‌شود نبود روغن است و گرانی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است. با این حال عباس قبادی، معاون وزیر صنعت اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی گفت؛ باتوجه به ایجاد فضای روانی در 2ماه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی و برنامه‌ریزی برخی برای تبدیل ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰تومانی به ارز نیمایی سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود. قبادی حل مشکل کمبود در بازار روغن را نیازمند زمان دانست و گفت: کارخانه‌ها سه‌شیفته در حال فعالیت هستند، اما ازآنجا که روغن کالایی خاص است، رسیدن به وضعیت عادی نیاز به زمان دارد. معاون وزیر صنعت البته به زمان مورد نیاز برای حل این مشکل اشاره‌ای نکرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید