• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 اسفند 1399
کد مطلب : 125341
+
-

آغاز موج تازه اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر ارمنستان

رویداد
آغاز موج تازه اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر ارمنستان

همزمان با کاهش شدت سرمای هوا در ارمنستان، بار دیگر خیابان‌های ایروان شاهد تظاهرات ضددولتی است؛ تظاهراتی که در جریان آن معترضان خواستار استعفای نخست‌وزیر شده‌اند.
به گزارش الجزیره، تجمع‌کنندگان در پایتخت، اقدام نیکل پاشینیان را در پذیرش توافق صلح با جمهوری آذربایجان و تخلیه مناطق اطراف ناگورنو-قره‌باغ خیانت می‌دانند. به همین دلیل خواستار برکناری او هستند. نیروهای پلیس در پایتخت با ایجاد موانع در خیابان‌ها مانع حرکت معترضان به سمت ساختمان‌های دولتی و پارلمان شدند.
معترضان 3‌ماه قبل نیز در خیابان‌های پایتخت و شهرهای بزرگ دست به تجمع زدند و با نیروهای پلیس درگیر شدند. تعدادی از معترضان نیز ساختمان پارلمان را تصرف کردند.
موج تازه اعتراض‌ها را گروه‌ها و جریان‌‌های سیاسی مخالف نخست‌وزیر ارمنستان موسوم به جنبش «نجات میهن» سازماندهی و هدایت کرده‌اند. وازگین مانوکیان، یکی از چهره‌های مخالف پاشینیان و نامزد اصلی جنبش نجات میهن برای تصدی پست نخست‌وزیری، دیروز طی سخنانی خواستار آغاز اعتصابات سراسری و تظاهرات تا برکناری دولت و نخست‌وزیر شد. این جنبش اعلام کرده اعترض‌های سراسری قرار است هر روز در ارمنستان برگزار شود.
بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان آغاز شد. پاشینیان اما پذیرش این آتش‌بس را ضروری دانست و اعلام کرد که برای جلوگیری از کشته شدن سربازان ارمنی گرفتار در محاصره نیروهای آذربایجان، چاره‌ دیگری نداشته است. ارمنستان در این جنگ بعد از پیشروی نیروهای آذربایجان، مجبور شد هفت منطقه اشغالی این کشور را در منطقه قره‌باغ تخلیه و به مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید