• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12529
+
-

تحول در زندگی شهری با طراحی مسیرهای نوآورانه

شهرهای جهانی در حال انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر هستند و داده‌های جدید نشان داده که هم‌اکنون 102شهر در جهان حداقل 70درصد از برق خود را از راه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کنند و خوشبختانه این عدد در حال افزایش است.

به گزارش نشریه کلایمت، این شهرها از جمله سیاتل، ونکوور، اسلو، اوکلند و نایروبی جمعیت زیادی دارند. تجزیه و تحلیل‌های ارائه‌شده توسط موسسه غیرانتفاعی CDP نشان می‌دهد که هم‌اکنون 43شهر در حال راهبری جنبش «صددرصد تجدیدپذیر» هستند که اکنون به‌سرعت رو به گسترش است و از این طریق نقش حیاتی خود را در پیشرفت ‌گذار جهانی انرژی ایفا می‌کنند؛ شهرهایی مانند ریکیاویک در ایسلند و بازل در سوئیس که هر دو از سطح بالایی از انرژی‌های آبی بهره‌مند هستند. برلینگتون در ایالت ورمونت ایالات متحده آمریکا نیز تمام انرژی‌های خود را از باد، خورشید، زیست‌توده و انرژی آبی به ‌دست می‌آورد.

رئیس گروه موسسه غیرانتفاعی CDP تاکید می‌کند که این اتفاق بسیار خوش‌یمن و مهم است؛ زیرا بیش از دوسوم گازهای گلخانه‌ای در شهرها تولید می‌شود. میرو وینبرگر ـ شهردار برلینگتون ـ نیز معتقد است که انرژی‌های تجدیدپذیر، اقتصاد کشورها را پایدارتر می‌کند و مکانی سالم برای کار و زندگی شهروندان فراهم می‌آورد. هم‌اکنون، بیش از 8میلیون نفر در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مشغول‌به‌کار هستند که نشان‌دهنده رشد پایدار مشاغل مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در تقابل کامل با بازار کار نه‌چندان مطلوب دیگر بخش‌های انرژی است. ما باید دیگر شهرهای جهان را تشویق کنیم تا مسیر نوآورانه ما را در پایدارکردن انرژی‌های تجدیدپذیر دنبال کنند. هم‌اکنون آمارها حاکی از آن هستند که 275شهر در جهان از نیروی برق‌ آبی استفاده می‌کنند، 189شهر باد و 184شهر از فتوولتائیک خورشیدی بهره‌می‌برند. 164شهر دنیا نیز استفاده از زیست توده‌ها را در پیش گرفته‌اند.

در اروپا‌ گذار به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به یک برنامه طولانی‌مدت تبدیل شده و شهری نظیر استکهلم پنجمین سال برنامه اقتصاد واقعی را شروع می‌کند. این درحالی‌که است که این کشور پیشتاز برنامه‌گذار به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپاست و قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ میلادی کاملا خود را از قید سوخت‌های فسیلی رها کند. این تغییرات نگران‌کننده است، آن هم درحالی‌که شمار زیادی از مشاغل، در مناطق بسیاری از اروپا وابسته به زغال‌سنگ است. اما سوئدی‌ها که اقتصادشان تا حد زیادی به سوخت‌های فسیلی متکی بود می‌گویند که چاره‌ای نیست؛ به‌ویژه وقتی مجبور باشید در جهان امروز با غول‌هایی رقابت کنید که به سوی استفاده از انرژی‌های سبز می‌روند. کشورهای اروپایی برای رسیدن به منابع تجدیدپذیر انرژی تا سال۲۰۲۰ میلادی هدف‌گذاری کرده‌اند، البته در اروپا کشورهای زیادی هم از برنامه‌گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر عقب افتاده‌اند؛ کشورهایی مثل لهستان.

این خبر را به اشتراک بگذارید