• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 اسفند 1399
کد مطلب : 125287
+
-

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران به گلایه‌های رانندگان تاکسی پاسخ داد و گفت که پیگیر مشکلات این قشر از جامعه خواهد بود

صدای تاکسیران‌ها شنیده می‌شود

تاکسیرانی
صدای تاکسیران‌ها شنیده می‌شود


تاکسیرانان در گفت‌وگو با همشهری گلایه‌هایشان را گفتند و برحسب وظیفه پیگیر مشکلات آنها شدیم و سراغ محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران رفتیم. هرچند روشنی کمتر از 4 ماه است که مسئولیت این سازمان را به‌عهده گرفته و گلایه تاکسیرانان هم مربوط به سال‌های گذشته است اما به‌گفته خودش دغدغه رانندگان را می‌داند و از این‌رو با صبوری خواسته‌های تاکسیرانان را که ما روایت می‌کنیم، می‌شنود و پاسخ می‌دهد. تاکسیرانان خواستار انجمن یا صنف هستند تا بتوانند مشکلاتشان را مطرح کنند؛ خواسته‌ای که به‌گفته محمد روشنی می‌تواند بحق باشد، اما سازمان تاکسیرانی اختیاری برای دادن مجوز انجمن یا صنف ندارد: «تشکیل انجمن صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از خواسته‌های رانندگان است که ضوابط و شرایط خاصی برای تشکیل و اداره آنها تعیین شده است. باتوجه به قوانین و مقررات سازمانی و شرح وظایف ذکرشده در اساسنامه، سازمان تاکسیرانی مسئولیتی درخصوص تشکیل انجمن ندارد و تصمیم‌گیرندگان، افراد دیگری هستند.» 
به‌گفته وی مسئولان سازمان تاکسیرانی شهر تهران آمادگی کامل دارند تا صدای تاکسیرانان و نمایندگان آنها را بشنوند: «تشکیل انجمن توسط تاکسیرانان نیاز به مجوزهای قانونی و رسمی کشوری دارد که ما هم در حد توان تلاش می‌کنیم روند این کار تسهیل شود.» 
بر اساس آیین‌نامه اجرایی که سال74 توسط هیأت وزیران تصویب شده، اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای 200هزار نفر به سازمان تاکسیرانی محول شده است. بنابراین صدور پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ سالانه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه‌شناس و برخورد با رانندگان متخلف و... بخشی از فعالیت‌های سازمان است. 
روشنی گریزی هم به فعالیت اتحادیه‌های تاکسیرانی می‌زند و می‌گوید: «در تهران حدود 100هزار تاکسیران و حدود 80هزار دستگاه تاکسی وجود دارد که با سهم 22درصدی از سفرهای حمل‌ونقل درون‌شهری روزانه بیش از 4میلیون مسافر برای جابه‌جایی از این ناوگان استفاده می‌کنند. به همین دلیل سازمان تاکسیرانی خانواده بزرگی دارد و برای حمایت از آنها اتحادیه‌هایی در کل کشور تشکیل شده‌اند که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند و تا‌کنون حمایت‌های خوب و شایسته‌ای از رانندگان داشته‌اند.»

کاهش 45 درصدی  مسافران
«درآمدهای ناشی از فعالیت مجموعه‌های در اختیار این سازمان حدود 4میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که به‌علت کرونا محقق نشده است». 
محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با بیان این مطلب، به کاهش 45درصدی مسافران اشاره می‌کند و می‌گوید: «در برخی خطوط و پایانه‌ها مانند پایانه‌های فرودگاهی و راه‌آهن، کاهش مسافران چشمگیر و ملموس بوده است و از این‌رو درآمد رانندگان هم روند کاهشی داشته و به لحاظ معیشتی روزهای سختی را سپری می‌کنند.»
او به‌طور کلی خسارت‌های کرونا به سازمان تاکسیرانی را در 3بخش دسته‌بندی می‌کند: «بخش اول درآمد شرکت‌های مسافربری
حمل ونقل که باتوجه به کاهش رفت‌وآمدهای تاکسی و لغو طرف‌های قرارداد منجر به کاهش هزینه‌ها شده است. بخش دوم درآمد رانندگان تاکسی که برمبنای کارکرد روزانه دارند که با شیوع کرونا درآمدهای آنها ماهانه به کمتر از 5میلیون تومان رسیده است و بخش سوم هم درآمدهای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است که باتوجه به تعطیلی مدارس، سرویس‌های مدارس نیز فعالیتی نداشته‌اند‌ و درآمدهای ناشی از این اقدام در سال1399 صفر شده، درحالی‌که سال گذشته 2میلیاردو760میلیون تومان از بابت بررسی صلاحیت رانندگان و صدور پروانه‌های فعالیت آنها درآمد کسب شده بود.»

جبران خسارت تاکسیرانان
فعالیت شرکت‌های اینترنتی در حوزه حمل‌ونقل چندسالی است که کسب‌وکار تاکسیرانان را کساد کرده‌اند. محمد روشنی این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «گلایه رانندگان تاکسی در این مورد کاملا بحق است. شرکت‌های اینترنتی سال97 بر اساس ضوابط و مقررات وزارت کشور، تأسیس شده‌اند و ساماندهی این وضعیت هم از حیطه اختیارات و وظایف سازمان خارج است. هرچند این تاکسی‌ها به‌صورت دراختیار و تک‌مسافر فعالیت می‌کنند و از این‌رو  در کاهش مسافر ناوگان تاکسیرانی تأثیر داشته و دارد.»
 این مقام مسئول به برخی از تدابیر حمایتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاکسیرانانی که به‌عنوان سرویس مدارس فعالیت می‌کردند، با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به‌شدت آسیب دیدند. بنابراین خدمت‌رسانی به آنها در اولویت قرار دارد و در نخستین گام تلاش کردیم از آنها در خطوطی که نیاز و تقاضای سفر بالاتری داشته و دارند استفاده کنیم. علاوه بر آن سازمان آمادگی دارد با سازمان‌ها و ارگان‌هایی که تمایل دارند از تاکسی به‌عنوان مد حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، قرارداد منعقد کند تا شاید با این شیوه مشکلات تاکسیرانان به حداقل برسد.»

روند نوسازی کند است
باتوجه به نوسازی‌های انجام‌شده ناوگان دوگانه‌سوز سهم 87درصدی داشته اما در ناوگان تک‌سوز 13درصد این کار انجام شده است. روشنی این مطلب را عنوان می‌کند و می‌گوید: «شرایط اقتصادی قطعا روند نوسازی را کند کرده اما سازمان در حد توان سعی می‌کند به تاکسیرانان در این امر کمک کند.» 
به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، در 11‌ماه گذشته حدود 3هزار دستگاه در ناوگان تاکسیرانی تهران نوسازی شده‌ است: «امسال 17هزار و 844متقاضی برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند که 2206دستگاه تاکسی توسط خودروسازان تحویل داده شده است. بنابراین با استناد به این اعداد و ارقام می‌توان گفت بین تقاضا و عرضه تناسبی وجود ندارد و از این‌رو در تلاش هستیم تا مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی در تهران را هموارتر کنیم.»

آزاد‌سازی‌ سند تاکسی بانوان
موضوع بلاتکلیفی بانوان تاکسیران به‌دلیل نداشتن سند، قدمت 14ساله دارد که به‌گفته روشنی به‌دلیل همین مشکل در سنوات گذشته تعدادی از بانوان با توجه به شرایط قراردادی منفک شده‌اند و تعدادی همچنان بلاتکلیف‌اند. او با ابراز تأسف از مشکل ایجادشده می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که بعد از ورودم به سازمان آن را پیگیری کردم، مشکل مربوط به سند تاکسی بانوان بوده که در این کار یکی از وکلای مجرب هم کمک می‌کند. ما جلسات متعددی با مدیران بانک عامل در این پرونده داشتیم و چون سن عمر این ناوگان رو به فرسودگی است قول‌های مساعدی دادند تا اسناد در رهن بانک مورد بررسی قرار گیرند و اقدامات مربوط به آزاد‌سازی‌ انجام شود. امیدواریم به‌زودی شاهد رفع این مشکل 14ساله باشیم.»

پیگیر معاینه‌فنی و بیمه هستیم
به‌ گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، مشکلات مربوط به بیمه تاکسیرانان و معاینه‌فنی تاکسی‌ها در دستور کار قرار گرفته‌اند: «بنا به ملاحظاتی که وجود دارد اکنون اظهارنظر نمی‌کنم اما به رانندگان قول می‌دهم این مشکلات رفع شوند.»


 مکث
حمایت کرونایی؛ از ابتدا تا پایان



به‌گفته روشنی سیاست و اقدامات سازمان تاکسیرانی شهر تهران پس از اپیدمی کرونا مبتنی بر تداوم اقدامات پیشگیرانه و اجرای اقدامات جدید در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به تاکسیرانان بوده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی می‌گوید: «خدمت‌رسانی در روزهای کرونایی شاید نواقصی داشته اما اینکه عنوان شود سازمان تاکسیرانی کاری انجام نداده بی‌انصافی است. راه‌اندازی غرفه فروش اقلام بهداشتی با نرخ مصوب دولتی در پایانه‌های تاکسیرانی، ضدعفونی تاکسی‌ها، اجرای طرح پایش سلامت تاکسیرانان، ارائه بسته‌های حمایتی و معیشتی به تاکسیرانان دارای بیماری خاص و زمینه‌ای، توزیع و نصب کـاور محافظ جداکننده در میان تاکسیرانان و... تنها بخشی از اقدامات سازمان در روزهای اپیدمی کرونا بوده است.» کاهش تعداد مسافران در زمان کرونا هم تدبیر دیگری بوده که به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در راستای حفظ سلامت رانندگان اتخاذ شده است: «در سیاست جدید برای سلامت رانندگان و مسافران  قرار شد به جای 4مسافر تاکسی‌ها 3مسافر سوار کنند و کرایه نفر چهارم هم بین 3مسافر دیگر تقسیم شود. در حقیقت با این کار اولا به رعایت فاصله اجتماعی کمک کردیم و ثانیا نخواستیم به لحاظ اقتصادی فشار زیادی را به تاکسیرانان تحمیل کنیم.» به‌گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مدت یک‌سال که از شیوع کرونا می‌گذرد بیش از 150 نفر از تاکسیرانان که در خط اول خدمت‌رسانی مشغول انجام وظیفه بودند بر اثر ابتلا به کرونا، فوت کرده‌اند: «با توجه به اینکه رانندگان هم مانند کادر درمان در خط مقدم قرار دارند، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران طی نامه‌ای از دکتر زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران خواستار در اولویت قرار دادن تزریق واکسن به رانندگان تاکسی و اتوبوس شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید