• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125203
+
-

بخشنامه اجرای طرح ارتقای امنیت زنان در شهر به مناطق 22گانه ابلاغ شد

زنان نقاط بی‌دفاع شهر را گزارش کنند


زینب  زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

طرح امنیت زنان از طریق بهسازی فضاهای شهری در مناطق 22گانه اجرایی می‌شود. فضاهای بی‌دفاع شهری مهم‌ترین نقاطی هستند که حس ناامنی در زنان ایجاد می‌کنند و از این‌رو قرار است امن‌سازی این فضاها از طریق سامانه137 و به همت شهرداران مناطق و با همراهی خود بانوان محله‌ها انجام شود. در همین ارتباط محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی کد۴ در سامانه۱۳۷ خبر داد و گفت: «این کد یعنی پاسخگویی برای امنیت زنان. بر این اساس، هر جایی در سطح شهر زنان احساس عدم‌امنیت کنند از طریق ۱۳۷ می‌توانند به ما اعلام کنند تا این موضوع حل شود.»
طرح ارتقای امنیت زنان در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» در دستور کار اداره امور بانوان شهرداری تهران قرار گرفته است و متولیان شهر قصد دارند از طریق مناسب‌سازی‌ فضاهای عمومی شهر با توجه به نیاز شهروندان اعم از زن و مرد، پایتخت را برای همگان جای بهتری کنند. مدیریت شهری با توجه به اینکه نیمی از جمعیت تهران را زنان تشکیل می‌دهند و با توجه به نقش بانوان در کانون خانواده و جامعه، تلاش می‌کند نگاه خاص و ویژه‌ای به خواسته‌ها و دغدغه‌های آنها داشته باشد. ارتقا و ایجاد امنیت زنان در جامعه نخستین گامی است که مدیریت شهری برداشته و زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در ضرورت و اهمیت آن می‌گوید: «امنیت و ناامنی مقوله بسیار جدی و حساسی در شهرها هستند. در یک شهر ممکن است ظرفیت‌های امنیت وجود داشته باشد اما شهروندان در آن احساس ناامنی کنند. بنابراین کالبد شهری قطعاً در انتقال حس ناامنی مؤثر است و از این‌رو مدیریت شهری امن‌سازی‌ کالبد را از طریق شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری و تبدیل آنها به فضاهای امن شروع کرده است.» 

شناسایی نقاط قوت و ضعف طرح نوپا
هر طرح نوپایی برای موفقیت باید به‌صورت پایلوت اجرا شود. طرح ارتقای امنیت زنان در شهر هم از این امر مستثنی نبوده و به‌گفته زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، اجرای این طرح نخستین ‌بار در منطقه10 به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن کمک کرد. او می‌گوید: «موقعیت جغرافیایی، تراکم جمعیتی و بالابودن میزان حس ناامنی زنان در فضاهای عمومی شهری، سبب شده تا این منطقه به‌عنوان پایلوت انتخاب شود و ابتدا مواردی که در منطقه سبب ناامنی بانوان می‌شد شناسایی و با مشارکت و همکاری معاونت‌های شهرداری ازجمله خدمات شهری و فرهنگی-اجتماعی رفع شدند.» به‌گفته بهروزآذر، مسدودشدن پل‌های عابرپیاده از طریق نصب تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، معابر خلوت، وجود شمشادها در حاشیه کوچه‌ها، خیابان‌ها و محورهای بزرگراهی، نقاطی بودند که به اذعان بانوان سبب ایجاد حس ناامنی در منطقه10 می‌شد که با اقدامات مدیریت شهری این فضاها برای حضور زنان امن شد.»

مأموریت مناطق، افزایش امنیت زنان
اجرای طرح ارتقای امنیت زنان، در منطقه10 به اتمام رسیده و به‌گفته محمدرضا جوادی‌یگانه، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، بخشنامه اجرای این طرح به همه مناطق ابلاغ شده است: «مدیران شهری مناطق قصد دارند از طریق اجرای این طرح و براساس ماده۶۹ برنامه 5ساله توسعه شهرداری تهران که مبتنی بر رفع فضاهای بی‌دفاع شهری است، نقاط ناامن از منظر شهروندان را شناسایی و آنها را به فضاهای امن عمومی تبدیل کنند.» او به امن‌سازی‌ برخی از فضاهای رهاشده با استفاده از فنس اشاره و عنوان می‌کند: «عموماً فضاهای رهاشده به پاتوق افراد آسیب‌دیده تبدیل می‌شوند و از این‌رو حس ناامنی در زنان ایجاد می‌شود. در طرح ارتقای امنیت زنان این فضاها در مناطق 22گانه شناسایی و برای جلوگیری از تردد و تجمع آسیب‌دیدگان مانند معتادان با استفاده از فنس محصور می‌شوند.» به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، تأمین روشنایی معابر و پل‌ها، هرس شمشادها و دسترسی به وسایل نقلیه عمومی ازجمله اتوبوس در ساعات پایانی شب، برخی از خواسته‌های زنان است که شهرداران مناطق به همه این موارد توجه خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید