• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125195
+
-

آغاز مهاجرت از بورس به پارکینگ پول

ارزش معاملات بورس به پایین‌ترین حد خود در یک سال گذشته رسید

بورس
آغاز مهاجرت از بورس به پارکینگ پول

با تداوم روند نزولی بازار سهام ارزش روزانه معاملات به پایین‌ترین حد خود در یک سال گذشته رسید. آمارها نشان می‌دهد ظرف 2روز گذشته مهاجرت نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی شدت گرفته است.
به گزارش همشهری، روند نزولی بازار سهام در مبادلات دیروز هم ادامه یافت؛ به‌طوری که شاخص کل بورس تهران با 8هزار واحد کاهش به یک میلیون و 214هزار واحد رسید و ارزش بازار سهام بیش از 42هزار میلیارد تومان کاهش یافت. ظرف 7روز گذشته 4هزارو 600میلیارد تومان از نقدینگی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شده است. از ابتدای هفته قبل قوانین جدید دامنه نوسان نامتقارن برای جلوگیری از نزول بورس به اجرا درآمده، اما این قوانین تاکنون نتوانسته روند نزولی بازار سهام را متوقف کند. برآورد می‌شود با محدود شدن دامنه نزولی بازار سهام به 2درصد روند کاهش شاخص‌ها در بلندمدت فرسایشی شود.

افت سنگین ارزش معاملات
نکته حائز اهمیت در مورد معاملات بازار سهام ظرف 2روز گذشته کاهش شدید ارزش معاملات است. آمارها نشان می‌دهد ارزش روزانه معاملات در 2روز گذشته به کمترین میزان خود در سال‌جاری رسیده است؛ به‌طوری که در روز‌های یکشنبه و دوشنبه روزانه فقط 2500میلیارد تومان سهام در بورس تهران مورد مبادله قرار گرفت. در این شرایط که تمایل سهامداران برای خرید سهام به‌شدت کاهش یافته، نقدینگی در حال مهاجرت به بازار اوراق بدهی است. در مبادلات روز دوشنبه ارزش معاملات بازار اوراق بدهی به 11هزار و 100میلیارد تومان رسید.

علت چیست؟
در ادبیات مالی از بازار اوراق بدهی به‌عنوان پارکینگ پول یاد می‌شود؛ چون این اوراق با درآمد ثابت، دارای بازده بدون ریسک هستند، با افزایش نرخ بهره تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری دراین اوراق بیشتر می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد برخلاف ابتدای سال که نرخ بازده اوراق بدهی حتی به 14درصد هم رسیده بود در چند‌ماه گذشته سیاستگذاران به کاهش نرخ بهره در بازار بین بانکی تمایلی نداشته‌اند و این موضوع به مهاجرت نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی منجر شده است. به‌نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی به‌دلیل رشد شدید تورم در 2 سال گذشته در تلاشند با تثبیت نرخ سود بانکی در محدوده 20درصد جلوی تورم افسارگسیخته را بگیرند.
امیر سیدی، کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره گفت: طی چند‌ماه اخیر بازار با خروج نقدینگی همراه بود که به سمت سپرده‌های بانکی و رمز‌ارز‌ها رفتند.او با بیان اینکه بازار از کمبود نقدینگی در حال رنج بوده که ناشی از سیاست‌های پولی است، تأکید کرد: سیاست پولی در ابتدای سال به‌گونه‌ای بود که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد، اما هم‌اکنون چنین سیاستی دنبال نمی‌شود؛ به همین دلیل هم‌اکنون سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را در اوراق با درآمد ثابت سپرده‌گذاری کنند.

آیا تغییری در راه است؟
تحلیلگران می‌گویند آینده شاخص بورس به 2‌عامل بستگی دارد که یک سر آن به مذاکرات ایران و آمریکا وصل است و سر دیگر آن با سیاست‌های پولی و تعیین نرخ بهره بین بانکی مرتبط است؛ به همین دلیل و با وجود ابهام‌هایی که در این زمینه وجود دارد کمتر کارشناسی به‌طور واضح آینده شاخص بورس را پیش‌بینی می‌کند و اغلب تحلیلگران از اعلام رقم اجتناب می‌کنند.
با این حال دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری که یک‌بار پیش از این در مهر‌ماه امسال درباره پیش‌بینی افت شاخص تا محدوده یک میلیون و600هزار واحد خبرساز شده بود بازهم درباره بازار سهام اظهارنظر کرد و گفت: بورس در همه کشورهای دنیا براساس مسائل سیاسی و اقتصادی، نوساناتی دارد و بالا و پایین می‌شود. لذا به‌دلیل فشارهایی که بود در یک مقطع کاهش یافت، اما هم‌اکنون با سیاست‌هایی که اتخاذ شده به‌دنبال این هستند که بورس توازن را حفظ کند.او اشاره‌ای به این موضوع نکرد که چه سیاست‌هایی قرار است برای جلوگیری از نزول بورس اتخاذ شود، اما ابراز امیدواری کرد روند افزایشی بازار سهام دوباره شروع شود.  برخی خبر‌ها حاکی از آن است که سیاستگذاران به‌دنبال کاهش نرخ بهره بین بانکی در حد چند درصد هستند. مشخص نیست آیا اشاره رئیس دفتر رئیس‌جمهور به همین موضوع بوده است یا خیر، اما پیش از این عبد الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم درباره کاهش نرخ بهره تا محدوده 18درصد سخن گفته بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید