• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 5 اسفند 1399
کد مطلب : 125173
+
-

معمای گردشگری تهران - کاراکاس

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش دارد ونزوئلا را در فهرست بازارهای هدف گردشگری ایران وارد کند / فعالان صنعت گردشگری: ونزوئلا نه امنیت دارد، نه بازار به‌صرفه برای گردشگری ایران است

محمدباریکانی- خبر‌نگار

هیأت 30نفری ونزوئلا به تهران رسیده است تا همراه با وزیر گردشگری آن کشور به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه گردشگری ایران معرفی شود، اما این تمام ماجرا نیست. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور درنظر دارد تا با امضای توافقنامه گردشگری ایران و ونزوئلا، کاراکاس را به مقصد گردشگری ایرانی‌ها تبدیل کند و شاید بتواند ونزوئلایی‌ها را نیز برای سفر به ایران یاری کند.
ونزوئلا که تا به امروز هیچ مراوده گردشگری با ایران نداشته و در سال‌های اخیر نیز به‌دلیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه آن کشور وارث اقتصادی ورشکسته است تا آنجا که نه‌تنها قدرت خرید در آن کشور وجود ندارد که جمعیت ونزوئلایی خروجی از آن کشور هم تنها برای کارگری در کشورهای همسایه مهر خروج بر گذرنامه‌هایشان درج می‌کنند، هیأت ونزوئلا با تشخیص وزیر میراث‌فرهنگی، مهمان ویژه نمایشگاه گردشگری ایران اعلام شده است. حتی زمزمه‌ امضای توافقنامه گردشگری بین تهران و کاراکاس در روزهای آینده نیز شنیده می‌شود.
فعالان صنعت گردشگری به همشهری گفته‌اند که هیچ شناختی از بازار گردشگری ونزوئلا ندارند و می‌دانند که این بازار تاکنون هیچ مراوده گردشگری با ایران نداشته و علاقه سفر به ونزوئلا نیز در گردشگران ایرانی مشاهده نشده است.

مقصد ناامن گردشگران
علی صدرنیا، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران که تورهای زیادی از ایران به مقصد آمریکای لاتین، برزیل و آرژانتین در همسایگی ونزوئلا برگزار کرده است، به همشهری می‌گوید: تنها در یک دوره کوتاه تعدادی از گردشگران ماجراجوی ایرانی آن‌هم برای طبیعت‌گردی و مشاهده آبشار آنجل که عنوان بلندترین آبشار جهان را به‌خود اختصاص داده است، از ایران به ونزوئلا سفر داشتند. همچنین معدود گردشگرانی که به پرو سفر می‌کردند، گاهی اوقات به ونزوئلا هم می‌رفتند.
به‌گفته علی صدرنیا، ونزوئلا از لحاظ کیفیت گردشگری بسیار پایین‌تر از برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین است.
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری ایران با اشاره به زمینگیر‌شدن گردشگری خروجی در ایران نیز در شرایط فعلی به‌دلیل گران‌بودن هزینه‌های سفر، گفت: هم‌اکنون گردشگری خروجی اصلا معنایی ندارد، چون با پروازهای 100میلیون تومانی و قیمت ارزهای خارجی، گردشگری به‌طور کلی زیر سؤال است و طبیعتا ونزوئلا نیز که از بعد مسافت با بلیت پرواز بسیار گران مطرح است، تور ارزان نخواهد داشت و باید دانست که آن کشور در مقایسه با برزیل و آرژانتین که ایرانی‌های بیشتری برای سفر به این دو مقصد هزینه می‌کنند، جایگاه بسیار پایین‌تری دارد.
او با اشاره به این موضوع که ونزوئلا مقصد گردشگران ماجراجو‌ست که تعداد آنها نیز در ایران بسیار اندک است، افزود: امنیت ونزوئلا بسیار پایین است و حتی ایرانی‌هایی که آنجا کار کرده‌اند هم این موضوع را می‌گویند که ونزوئلا امنیت ندارد. البته برزیل هم مقصد چندان امنی برای گردشگران نیست ولی امنیت ونزوئلا در مقایسه با برزیل هم پایین‌تر است.

ونزوئلا بازار هدف گردشگری ایران نیست
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در گفت‌وگو با همشهری با ابراز بی‌اطلاعی از حضور هیأت ونزوئلایی در ایران برای شرکت در نمایشگاه گردشگری و همچنین تصمیم وزارت میراث‌فرهنگی برای امضای توافقنامه گردشگری با آن کشور گفت: شاید روابط سیاسی خوبی وجود داشته باشد ولی این موضوع به‌معنای آن نیست که این روابط در گردشگری نیز مفید باشد.
او افزود: ونزوئلا تاکنون در فهرست بازارهای گردشگری ایران جایی نداشته و تاکنون مورد آزمایش هم قرار نگرفته است که مشخص شود روابط گردشگری با آن کشور مفید است یا خیر؟
رئیس جامعه تورگردانان ایران بدون اطلاع از احتمال امضای توافقنامه گردشگری ایران و ونزوئلا در حاشیه نمایشگاه گردشگری تهران، افزود: فرض را بر این بگذارید که این تفاهمنامه هم نوشته شود و این روابط برقرار شود ولی‌ مردم جایی سفر می‌کنند که از امنیت آن مقصد مطمئن باشند. همچنین به جایی سفر می‌کنند که برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد. موضوع فقط نوشتن یک تفاهمنامه نیست، چون مردم پول می‌دهند که به نقاط امن و ارزان سفر کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید