• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12517
+
-

فوق‌العاده

از فقر سربلند تا سینمای فاخر

چه کسی فکر می‌کرد بازیگر متوسط دهه60، در دهه70 به کارگردانی مطرح تبدیل شود؟ مجید مجیدی فعالیت هنری‌اش را از 20سالگی و با بازی در نمایش‌های مذهبی آغاز کرد. سال59 به «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» که بعدها حوزه هنری نامیده شد پیوست. مجیدی بازیگر ثابت تعدادی از مهم‌ترین محصولات سینمایی حوزه هنری در دهه60 بود. او که در دوران بازیگری چند فیلم کوتاه و مستند ساخته بود، با فیلم «بدوک»(1370) کارگردانی اولین اثر بلند سینمایی‌اش را تجربه کرد. راه‌یافتن بدوک به بخش 2هفته کارگردانان جشنواره کن، آنقدر اتفاق مهمی بود که تحویل گرفته نشدن فیلم در جشنواره فجر و اکران عمومی را تحت‌الشعاع قرار داد. در شرایطی که حوزه هنری در دهه70 فیلمساز محوری و جنجالی‌اش را از دست داده بود، به‌نظر می‌رسید مجیدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای او باشد. با فیلم «پدر»(1374) مشخص شد مجیدی کارگردان و سینمایش را که ترکیبی از فیلم‌های کانونی دهه50 و دغدغه‌های مذهبی و اجتماعی روز بود باید جدی‌تر گرفت. با «بچه‌های آسمان»(1375) مجیدی در جایگاه فیلمسازی قرار گرفت که هم از مقبولیت داخلی از سوی نهادهای رسمی برخوردار بود و هم می‌توانست برای سینمای ایران اعتبار جهانی به‌همراه بیاورد. موفقیت بچه‌های آسمان در جشنواره مونترال مقدمه‌ای شد بر راه‌یافتن فیلم به فهرست نهایی نامزدهای اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان. پرداختن مجیدی به اقشار فقیر جامعه و همراه کردن آثارش با نگاهی مذهبی، مفهومی به‌نام «فقر سربلند» را وارد سینمای ایران کرد. همین تکیه‌گاه ایدئولوژیک بود که باعث می‌شد مجیدی بتواند در فیلم‌هایش فقر را به تصویر بکشد ولی به سیاه‌نمایی متهم نشود. در «رنگ خدا»(1377) واقع‌گرایی اجتماعی را به سینمای شاعرانه پیوند داد. «باران»(1379)، «بید مجنون»(1383) و «آواز گنجشک‌ها»(1387) دیدگاه‌های اخلاقی و زاویه دید اجتماعی مجیدی را نمایان کردند. مجیدی به‌مرور از سینمای ساده و ارزان‌قیمت فیلم‌های اولیه‌اش فاصله گرفت و درنهایت در ابتدای دهه90 سراغ فیلم عظیم و فاخر «محمدص» رفت. روایتی از دوران کودکی پیامبر که مجیدی به اعتبار شهرت بین‌المللی‌اش آن‌را با همراهی تعدادی از بهترین تکنسین‌ها و هنرمندان برنده اسکار کارگردانی کرد. پس از این فیلم، مجیدی به هند رفت و «بر فراز ابرها» را در این کشور کارگردانی کرد؛ فیلمی که هنوز در ایران اکران نشده است. به‌نظر می‌رسد مجیدی در این سال‌ها همچنان می‌کوشد جایگاه خود را به‌عنوان فیلمسازی که به‌شکل توأمان از مقبولیت داخلی و اعتبار بین‌المللی برخوردار است حفظ کند.



عذرخواهی استارباکس از 2سیاهپوست

قهوه‌فروشی زنجیره‌ای استارباکس پس از افشای دلایل واقعی بازداشت 2مرد سیاهپوست در یکی از شعبه‌های این برند مشهور به اجبار عذرخواهی کرد. عذرخواهی از این 2مرد که پنجشنبه گذشته در یکی از فروشگاه‌های این کافه زنجیره‌ای در فیلادلفیا بازداشت شدند، پس از انتقاد گسترده از این کار در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. تصاویر ویدئویی منتشرشده در توییتر نشان می‌دهد پلیس به سراغ 2مرد سیاهپوست در فروشگاه رفته، آنها را دستبند زده و از فروشگاه خارج کرده است. این دوپس از آن بازداشت شدند که مدیریت فروشگاه به آنها گفته بود که به‌خاطر عدم‌سفارش قهوه و خوراکی باید فروشگاه را ترک کنند، ولی آنها در پاسخ گفتند منتظر دوستشان هستند و از ترک مغازه خودداری کردند. این ویدئو تاکنون بیشتر از ۹‌میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شده و کاربر‌ها شیوه خارج‌کردن این 2نفر از فروشگاه را نژادپرستانه عنوان کرده‌اند.



65 ئرصد از کودکان ایرانی  ۴۰ تا ۵۰ ساعت از وقت خود در هفته را در اینترنت و به بازی کردن می‌گذرانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید