• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125096
+
-

خانه به دوش

گزارشی تکان‌دهنده از دربه‌دری استقلال؛ تیمی که تنها در یک نیم فصل 7بار و در چند سال اخیر 12بار زمین تمرینش را تغییر داده است

خانه به دوش

امیر حسین اعظمی_خبرنگار


حدود 5 سال از واگذاری 2ورزشگاه اختصاصی به پرسپولیس و استقلال توسط شهرداری تهران می‌گذرد. از آن زمان تا به‌ امروز ورزشگاه شهیدکاظمی که به‌نظر می‌رسد همه امکانات لازم را دارد، محل ثابت تمرینات پرسپولیس شده ولی استقلال با وجود آنکه 2ورزشگاه شهید امام‌رضا و کمپ ناصر حجازی به نامش زده شده، همچنان در‌به‌در یک زمین تمرینی است. از جنوب تا شمال شرقی و غرب تهران، هر جا ورزشگاهی ساخته شده، استقلال چند صباحی آنجا تمرین کرده است.
آخرین بار همین چند روز پیش بود که محل تمرین تیم، دوباره تغییر کرد. حالا آنها قرار است در ورزشگاه قدیمی راه‌آهن در شهرک اکباتان خودشان را برای نیم فصل دوم لیگ برتر آماده کنند. جابه‌جایی‌های پی‌درپی، اخیرا صدای مربیان و بازیکنان استقلال را هم درآورده است. صمد مرفاوی، یکی از اعضای کادر فنی، چند روز پیش در مصاحبه با همشهری‌ورزشی گفت که این تیم نزدیک به 3 دهه است مشکل زمین تمرین دارد.
چند روز پیش هم به شکل عجیبی دوباره محل تمرین استقلال تغییر کرد تا شاگردان محمود فکری این‌بار به شهرک اکباتان و ورزشگاه قدیمی راه‌‌آهن کوچ کنند. از اردوی استقلال هم خبر می‌رسد که تغییرات پی‌در‌پی محل برگزاری تمرینات، ناراحتی شدید بازیکنان را به همراه داشته و آنها از باشگاه خواسته‌اند که یک جای ثابت را به‌عنوان محل تمرین فراهم کند.

  چرا استقلال به ورزشگاه امام رضا نمی‌رود؟
آبی‌پوشان هیچ‌وقت حاضر نشدند در ورزشگاه اهدایی شهرداری تمرین کنند. به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل ورزشگاه امام‌رضا، زمین چمن مصنوعی آن است. باشگاه استقلال بعد از در اختیار گرفتن ورزشگاه، بخش‌هایی از آن را تعمیر کرد اما تا زمانی که چمن طبیعی نباشد، ورزشگاه مناسب یک تیم لیگ‌برتری نخواهد بود.

  مرغوبکار؛ ورزشگاهی که فراموش شد
استقلال ورزشگاه مرغوبکار را هم به‌عنوان بخشی از دارایی‌هایش در اختیار دارد ولی این ورزشگاه قدیمی در محله هزاردستگاه نازی‌آباد، مدت‌هاست به خاطرات پیوسته است. 2دهه پیش این ورزشگاه محل ثابت تمرینات استقلال بود ولی دوری مسافت برای بازیکنان و مربیان که معمولا در مناطق شمالی شهر ساکن هستند و البته مهم‌تر از آن، کیفیت نامناسب زمین چمن، باعث شده دیگر کسی مرغوبکار پیر را به یاد نیاورد.

  زمین شماره 2آزادی و مشکل پیمانکار
استقلال در سال‌های اخیر بارها زمین شماره 2ورزشگاه آزادی را هم برای انجام تمریناتش اجاره کرده ولی مشکل بزرگ، واگذاری این زمین به پیمانکار است. پیمانکار زمین شماره 2ورزشگاه آزادی برای درآمدزایی و هزینه‌های نگهداری از چمن، معمولا در طول روز زمین را در چند سانس دوساعته به تیم‌های مختلف اجاره می‌دهد. بارها هم این مشکل پیش آمده که پایان تمرین یک تیم با شروع تمرین تیم دیگری همراه شده و بازیکنان باید خیلی سریع محل تمرین را ترک کنند.
زمین شماره 2ورزشگاه آزادی 2رختکن کوچک و یک اتاق کوچک دارد که نمی‌تواند مجموعه ایده‌آلی برای یک تیم لیگ برتری باشد. استقلال در شروع این فصل نیز در همین زمین تمرین می‌کرد. با رسیدن فصل پاییز کیفیت چمن این زمین تمرینی، به پایین‌ترین سطح ممکن می‌رسد.
استقلالی‌ها در زمان مربیگری وینفرد شفر، فرهاد مجیدی، علیرضا منصوریان و آندره استراماچونی هم در این زمین تمرین کردند. بازیکنان این تیم حتی تمرین در زمین شماره 3ورزشگاه آزادی که امکاناتش در حد تیم‌های لیگ یکی هم نیست، را هم تجربه کرده اند.

  آرامش در دوران مدیریت افتخاری
استقلال در سال‌های اخیر فقط در زمان مدیریت سیدرضا افتخاری، چندان دربه‌در زمین تمرین نبود. در آن دوره باشگاه با مجموعه ورزشی نوبنیاد قرارداد امضا کرد و البته ورزشگاه نفت تهرانسر را هم در اختیار داشت. ورزشگاه نوبنیاد در منطقه پاسداران با یک زمین چمن طبیعی باکیفیت، یک زمین چمن مصنوعی، سالن بدنسازی، رختکن بزرگ، اتاق جلسات و... یک مجموعه مناسب برای استقلال بود. حتی در روزهای بارانی و برفی هم آنها می‌توانستند از سالن سرپوشیده مجموعه استفاده کنند.
به‌دنبال تغییرات مدیریتی در سازمان صنایع دفاع، استقلال فرصت استفاده از یکی از بهترین مجموعه‌های تمرینی تهران را از دست داد.
استقلال همزمان با نوبنیاد، ورزشگاه نفت تهرانسر را هم در اختیار داشت. ورزشگاهی که زمین چمن و رختکن خوبی دارد. همین فصل اخیر هم تمرینات شاگردان محمود فکری، برای چند هفته در همین ورزشگاه برگزار شد.

  ورزشگاه غدیر و مشکل چمن مصنوعی
استقلال در این چند سال از ورزشگاه غدیر هم در مقاطعی کوتاه استفاده کرده؛ ورزشگاهی در انتهای اتوبان همت، در کنار دانشگاه علوم انتظامی امین. غدیر یک مجموعه نسبتا حرفه‌ای است که استخر و سالن ورزشی هم دارد. 
استادیوم اصلی غدیر از لحاظ رختکن‌، اتاق مربیان، اتاق داوران و... شرایط خوبی دارد و هم‌اکنون بازی‌های تیم دسته اولی بادران در این ورزشگاه برگزار می‌شود ولی مشکل اصلی این ورزشگاه چمن مصنوعی است.

  روبه‌روی آزادی
زمین پژوهشکده نفت، همان ورزشگاهی است که وقتی چمن کمپ تیم ملی زیرکشت رفت، چشم کارلوس کی‌روش را گرفت و تیم ملی مدتی آنجا تمرین می‌کرد. استقلال هم در سال‌های اخیر به تناوب مجبور شده این ورزشگاه را به‌عنوان زمین تمرینی انتخاب کند؛ اما معمولاً به‌عنوان یک گزینه موقت.

  کمپ حجازی نیاز به زیرسازی دارد
کمپ مرحوم ناصر حجازی یکی دیگر از دارایی‌های مهم استقلال است؛ کمپی که در غرب تهران احداث  و قرار بود محل دائمی تمرینات استقلال شود. باشگاه استقلال در سال‌های اخیر بخشی از مشکلات این کمپ را حل کرده ولی مسئله مهم کیفیت نامناسب زمین چمن طبیعی این کمپ است.
سال‌ها قبل بحث زیرسازی مجدد زمین چمن مطرح شد و اگر این اتفاق چند سال پیش رخ می‌داد، حالا استقلال هم مثل پرسپولیس یک زمین تمرینی مناسب و باکیفیت در اختیار داشت. هم‌اکنون باشگاه در سال‌های اخیر، این زمین را اجاره می‌دهد ولی هنوز عزمی جدی برای بازسازی چمن آن دیده نمی‌شود.

  7زمین تمرین در یک نیم فصل
استقلال در فصل اخیر 7بار زمین تمرینش را تغییر داده است؛ مجموعه ورزشی انقلاب، شماره 2آزادی، چمن طبیعی کمپ تیم‌های ملی، چمن مصنوعی کمپ، الغدیر، نفت تهرانسر و ورزشگاه راه‌آهن. کار از بازیکنان و مربیان گذشته و حالا صدای هواداران استقلال هم درآمده است. آنها تعویض پی‌درپی زمین تمرین تیم‌شان را یکی از نشانه‌های ناتوانی مدیران باشگاه می‌دانند.
گروهی هم معتقدند این همه دربه‌دری و خانه به‌دوشی به‌دلیل تبعیضی است که به اعتقاد آنها مدیران وزارت ورزش و دولت بین استقلال و پرسپولیس قائل می‌شوند.
واقعیت به همین تلخی است: تیمی که میلیون‌ها هوادار دارد و روزگاری یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های آسیا بود حالا مجبور است تنها در یک نیم فصل، 7بار زمین تمرینش را عوض کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید