• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125067
+
-

گشایش ریلی در شاهرود و گلستان

خبر روز
گشایش ریلی در شاهرود و گلستان


راه‌آهن اینچه‌برون - شاهرود ردیف بودجه گرفت و احداث آن کوتاه شدن مسیر، دسترسی بهتر، صرفه‌جویی زمانی و کاهش هزینه ارسال بار را برای هر دو منطقه رقم خواهد زد .
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پس از گذشت 2دهه از طرح مطالعه و اجرای راه‌آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود، ردیف بودجه آن را در قالب لایحه بودجه 1400 گنجانده است.
به گزارش گروه ایرانشهر، طرح راه‌آهن اینچه‌برون - شاهرود هم حلقه‌ مفقوده در زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان برای اتصال به کشورهای شرق و مرکزی آسیاست و هم منجر به خروج شهرستان شاهرود از بن بست ریلی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و صادرات می‌شود. هرچندکه از تصویب این ردیف در بودجه در هفته‌های پایانی سال تا اجرای پروژه راه زیادی مانده است؛ از ارسال ابلاغیه بودجه به وزارت راه و شهرسازی تا ابلاغ بعدی به شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل کشور (مجری اجرای طرح) تا برنامه‌ریزی برای اجرا.
یکی از فعالان اقتصادی شاهرود تصویب بودجه را اتفاقی خوب، اما پروژه را تا تکمیل، زمان‌بر عنوان کرد و گفت: اگر تلاش بیشتری برای تکمیل طرح در کوتاه‌مدت شود، می‌تواند به توسعه اقتصادی شاهرود و تسهیل صادرات و جابه‌جایی کالا منجر شود. هم‌اکنون کالاهای بین‌المللی ما از خط آهن فعلی اینچه‌برون - گرمسار جابه‌جا می‌شود که به‌دلیل طولانی و کوهستانی بودن و ارتفاع کم تونل‌ها مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. اما احداث خط آهن اینچه برون- شاهرود به کوتاه شدن مسیر، دسترسی بهتر، صرفه‌جویی زمانی و کاهش هزینه ارسال بار منجر می‌شود.
فرشاد زادخور، مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق هم با بیان اینکه این طرح در حوزه معاونت ساخت وزارت راه قرار دارد به همشهری گفت: اگر در هر نقطه از کشور ریل احداث شود، می‌توان شاهد توسعه و پویایی حمل‌ونقل به‌ویژه در حوزه حمل بار بود و ساخت این خط آهن هم ثمره مثبتی در شاهرود خواهد داشت و  رهاورد آن خروج منطقه از بن‌بست حمل‌ونقل ریلی می‌باشد.
در گلستان هم کارشناسان معتقدند اجرای خط راه‌آهن فرصتی برای تبدیل استان به پایگاه ترانزیت صادرات کشورهای آسیای میانه است. هادی حق‌شناس، استاندار گلستان چندی پیش عنوان کرده بود که این استان ظرفیت تولید و صادرات، نه تولید خام بلکه محصول نهایی را داراست و ادامه منطقه آزاد و خط ریلی و بندری که به‌زودی اجرایی می‌شود ظرفیت بی‌نظیری را در گلستان ایجاد می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید