• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 اسفند 1399
کد مطلب : 125063
+
-

جاده سی‌سخت تعیین تکلیف می‌شود

جاده سی‌سخت تعیین تکلیف می‌شود


سیده زهرا عباسی ـ خبر‌نگار

  زلزله هفته گذشته سی‌سخت در کهگیلویه‌و بویراحمد، 2محرومیت دیرینه این شهر در مرکز شهرستان دنا را یادآوری کرد؛ جاده با دسترسی مناسب و بیمارستان. تعریض و 4 بانده کردن جاده 35کیلومتری یاسوج - سی‌سخت از دولت دهم کلید خورده بود اما در سال‌های گذشته به دلیل وجود موانع محیط‌زیستی پیشروی چندانی نداشت. در مسیر تعریض این جاده پای درختان بلوط در میان است و محیط‌زیستی‌ها تأکید می‌کنند ساخت 3تونل در مسیر منجر به قطع درخت‌های ارزشمند بلوط دامنه‌های زاگرس خواهد شد. از سوی دیگر، اهالی به‌ویژه پس از زلزله اظهار می‌کنند که نداشتن راه دسترسی مناسب در روزهای عادی موجب مغفول ماندن گردشگری این شهر شده و در زمان بحران مانند زلزله هم مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد؛ اتفاقی که هفته گذشته هم شاهد آن بودیم و با ریزش کوه در بخش‌هایی از مسیر عملا راه ارتباطی به یاسوج قطع و انتقال مصدومان از این شهر بدون بیمارستان به مرکز استان با چالش مواجه شد.

پیگیری وزیر راه 
وزیر راه‌وشهرسازی در سفر چند روز پیش خود به کهگیلویه‌وبویراحمد وعده داده بود پیگیر مشکلات محیط‌زیستی محور سی‌سخت -یاسوج خواهد بود تا با انتخاب بهترین گزینه، عملیات عمرانی این پروژه از سر گرفته شود. پژمان نیک اقبالی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تأکید می‌کند که موانع این جاده قرار است در یک فضای آرام بعد از بهبود شرایط در سی‌سخت پیگیری شود. این‌طور که از گفته‌های مسئولان استانی برمی‌آید در چند روز آینده جلسه‌ای با حضور محیط‌زیستی‌ها برای انتخاب بهترین گزینه برای این جاده با کمترین خسارت به بلوط‌ها برگزار خواهد شد.

نقاط حادثه‌خیز و کمبود اعتبار
همه مشکلات سی‌سخت و راه ارتباطی آن اما به 4خطه شدن مسیر یاسوج ختم نمی‌شود. ریزش کوه و وجود نقاط حادثه‌خیز از مشکلات مهم دنا و سایر شهرستان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد است که مدیرکل راهداری استان آن را نتیجه توپوگرافی منطقه می‌داند. سیدمحمدحسین نصیری‌راد به همشهری می‌گوید:«توپوگرافی منطقه کوهستانی است و در زمان بارش‌ بعضی از محورهای کوهستانی مثل یاسوج - شیراز، یاسوج- سمیرم یا برخی راه‌های روستایی با ریزش کوه مسدود می‌شود که اغلب با ورود به‌موقع نیروهای راهداری به سرعت بازگشایی می‌شوند». او با اشاره به ریزش کوه در زلزله هفته گذشته در مسیر سی‌سخت- یاسوج هم از خسارت 150میلیارد تومانی این حادثه به راه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید:«خوشبختانه انسداد این محور در ساعت‌های اول بعد از زلزله رفع شد، اما در سیل سال 98برخی جاده‌ها کامل مسدود شد (مسیر یاسوج- شیراز در کیلومتر 15) که طی 6‌ماه بازگشایی شد». نصیری‌راد نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده در استان را 100نقطه می‌داند که فقط حدود 6مورد آن با 30میلیارد تومان اعتبار ایمن‌سازی شده است. او تأکید می‌کند که با توجه به شرایط منطقه اعتبار زیادی برای ایمن‌سازی مورد نیاز است اما اعتبار سالانه فعلی کافی نیست.
  
زلزله هفته گذشته سی‌سخت علاوه بر خسارت به جاده این شهر به یاسوج براساس آخرین برآوردها 1200واحد مسکونی را به‌صورت کامل تخریب کرده است. طبق اعلام حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیش از  
۳ هزار واحد مسکونی هم در سی‌سخت و روستاهای اطراف نیازمند تعمیرات اساسی هستند و تاکنون 2600چادر  بین مردم سی‌سخت و روستاهای اطراف توزیع شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید