• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 125000
+
-

گزارش سال سخت

روحانی: تنها کشوری بودیم که کرونا و تحریم را با هم داشتیم/ جهانگیری: به‌زودی به‌جایی می‌رسیم که همه نیازهای کشور برآورده می‌شود

دولت
گزارش سال سخت

  با گذشت حدود یک‌ سال از شیوع ویروس کرونا در کشور هنوز حرف و حدیث‌های بسیاری پیرامون زمان و چگونگی انتشار این ویروس   و اقدامات دولت در راه مهار و کاهش تبعات به‌ویژه اقتصادی ناشی از آن وجود دارد که تاکنون بحث‌های مفصلی هم به‌همراه داشته است و همزمانی این موضوع با تلاش تمام‌قد دولت ترامپ برای اجرای سیاست «فشار حداکثری» در همه عرصه‌ها، حتی دارو و سلامت، مزید بر علت شد تا دولت ایران سال سختی را تجربه کند؛   اما اکنون به‌نظر می‌رسد اوضاع درحال تغییر است و پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات‌متحده، امیدها برای احیای برجام هم بیشتر و تلاش دولتمردان و دیپلمات‌های کشور بر لغو همه تحریم‌ها متمرکز شده ‌است.
در این میان دولتی‌ها می‌کوشند با دفاع از عملکرد خود در یک سالی که گذشت، وضعیت بغرنجی که کشور در عرصه‌های مختلف تجربه کرد را به اطلاع عموم مردم برسانند تا هم بتوان تحلیل شفاف‌تری از اوضاع کشور و مشکلات مبتلابه داشت و هم در روزهایی که موسم انتخابات است و جریان‌های مختلف سیاسی می‌کوشند با نقد عملکرد دولت دوازدهم به‌ویژه در یک سال اخیر بر موج انتقادات و مطالبات مردمی سوار شده و سبد رأی خود را پرتر کنند، از واقعیت‌ها و مقدورات کشور بگویند. برهمین‌اساس دیروز رئیس‌جمهوری درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و اسحاق جهانگیری، معاون اول وی در سفر به کردستان به تشریح موارد مهمی از واقعیت‌های یک‌سال اخیر پرداختند تا بلکه دفاعی باشد از عملکرد دولت در برابر انتقادات پرحجمی که این روزها ازسوی جامعه و البته احزاب و جریان‌های سیاسی مطرح می‌شود. روحانی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در مسیر مهار کرونا و تبعات آن گفت و جهانگیری به شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ اشاره کرد. او معتقد است روزهای خوشی در انتظار کشور است.

 دست ما بسته بود
 رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز ستاد کرونا گفت: ما تنها کشوری بودیم که در کنار کرونا تحریم را هم داشتیم. هیچ کشور دیگری چنین وضعیتی نداشت. دست ما بسته بود.
 وی ادامه داد: می‌خواستیم یک واکسن بخریم با چه مشکلاتی رفتیم پول همین کواکس را پرداخت کنیم. از این کشور به آن کشور، از این بانک به آن بانک، با این تلفن با آن تلفن، که بتوانیم پول آن را تهیه کنیم و بدهیم مثل دیگر کشورها. در کواکس شاید 170، 180، 190کشور الان آنجا تقاضای واکسن کردند و ما هم جزو یکی از آنها هستیم. 
هیچ‌کدام مشکل ما را نداشتند که بخواهند پول بدهند. روحانی ادامه داد:ما پول داریم، پول ما را قفل کردند، نمی‌دهند، نمی‌گذارند نقل و انتقال کنیم. با وجود تحریم همه در کنار هم کار بزرگی در این کشور کردند.

 بن‌بست فشارهای حداکثری علیه ایران 
معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و عمرانی کردستان با اشاره به شرایط دشوار و حساسی که اعمال تحریم‌های ظالمانه برای کشور به‌وجود آورد، گفت: تهدید، تحریم و فشار حداکثری آمریکا برای به‌زانو درآوردن ملت ایران به بن‌بست خورده‌است و نتوانستند اقتصاد ما را شکست دهند.
 جهانگیری افزود: این شرایط به‌ویژه درمقاطعی که فشار بر زندگی مردم بیشتر شد، وظیفه اخلاقی، انسانی و شرعی مسئولان را سنگین‌تر کرد تا هرآنچه در توان دارند، برای رفع گرفتاری مردم استفاده کنند.
 معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: سیاست اقتصادی کشور در جنگ و فشار حداکثری که رهبرمعظم انقلاب آن را ترسیم کردند، به‌کارگیری راهبرد مقاومت بود که دشمنان را که انتظار داشتند در دومین سال تحریم‌های شدید و همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب در تهران باشند، ناکام گذارد تا جایی که خود اروپا به شکست تحریم‌های سنگین اذعان کرد. جهانگیری گفت: راهبرد ما در برابر دولت جدید آمریکا همان است که رهبرمعظم انقلاب اعلام کرده‌اند و آمریکا با برداشتن تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی از سوی ایران، می‌تواند به برجام برگردد. 

روزهای خوش در راه است
وی روزهای خوشی را برای کشور پیش‌بینی کرد و گفت: آمریکایی‌ها مجبور به تسلیم در برابر اراده ملت ایران هستند و به‌زودی به‌جایی می‌رسیم که همه نیازهای اصلی و توسعه‌ای کشور برآورده می‌شود.

   کتمان کرونا توسط دولت دروغ محض است
روحانی در پنجاه و هشتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ابعاد ناگفته‌ای از رویدادهای ابتدای شیوع کرونا را تشریح کرد  و گفت: آمار کرونا در ایران همیشه بسیار دقیق و به‌موقع به اطلاع مردم رسانده شده است. اینکه ضد‌انقلاب‌ها شبهه می‌افکنند که دولت به‌خاطر انتخابات واقعیت را به مردم نگفته یا دیر گفته، دروغ محض است.
وی افزود: پارسال درست نزدیک این‌ماه متوجه شدیم کرونا وارد کشور شده است، شاید چند روز قبل ‌ویروس وارد شده بود، اما آن روز تست تشخیصی به ما گفت که کرونا وارد کشور شده است. ‌از همان نخستین روز که فهمیدیم این ویروس وارد کشور شده است، در هیأت دولت تصمیم گرفتیم به مردم اعلام شود افرادی مبتلا شده‌اند. البته برخی تردید داشتند که 3روز دیگر انتخابات است و آیا این را بگوییم یا نگوییم و من گفتم تردیدی نداشته باشید چه انتخابات باشد، چه نباشد و هر مراسمی باشد، این مسئله چون با جان مردم سر و کار دارد با ما شوخی ندارد و باید اعلام کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید