• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124977
+
-

اسکان موقت زلزله‌زدگان سی‌سخت از 2 روز آینده

پیگیری
اسکان موقت زلزله‌زدگان سی‌سخت از 2 روز آینده

سیده زهرا عباسی_روزنامه نگار


چهارروز از زلزله 6/5ریشتری در سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد می‌گذرد. این زلزله هرچند تلفات جانی نداشت، اما خسارت‌های زیادی به خانه و زندگی مردم سی‌سخت و 87روستای اطراف وارد کرد.

تصویب وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان 
خرابی صددرصدی 10 تا 15درصد از واحدهای مسکونی و آسیب به 80درصد خانه‌ها و همزمانی این اتفاق با سرمای زیر صفر درجه، مشکلات زیادی برای زلزله‌زدگان ایجاد کرده است. مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به آمار تخریب‌ها از آغاز اسکان موقت زلزله‌زدگان از یکی دو روز آینده خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: «قرار است برای اسکان موقت افرادی که خانه‌شان صددرصد آسیب دیده، مبلغی به‌عنوان اجاره اختصاص یابد تا بازسازی خانه‌ها انجام شود». وحید محمدی با بیان اینکه ارزیابی خسارت‌ها همچنان ادامه دارد، می‌افزاید: «بیشترین خرابی مربوط به شهر سی‌سخت است و در روستاهای اطراف به‌ندرت شاهد تخریب صددرصدی هستیم». او همچنین با اشاره به برخی مشکلات در توزیع چادر و وسایل گرمایشی توضیح می‌دهد: «برخی مشکلات، ازجمله ازدحام جمعیت موجب شد توزیع چادر و امکانات عادلانه نباشد، اما با کمک نیروهای امدادی توزیع چادر ادامه دارد و روز گذشته (شنبه) با مراجعه به درِ منازل این کار را پی گرفتیم». بنابر اعلام وزیر راه و شهرسازی، وام بلاعوض براساس برآورد ستاد بحران تدوین و در هفته پیش رو ابلاغ می‌شود تا کار بازسازی مناطق زلزله‌زده سی‌سخت سریع‌تر آغاز شود. رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در صحبت‌های خود در سفر به کهگیلویه‌وبویراحمد خبر داده بود برای اسکان موقت، مبلغ 20میلیون تومان برای هر خانواده درنظر گرفته می‌شود و ساخت و بازسازی خانه‌ها هم ظرف دو تا سه‌ماه انجام خواهد شد. همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در بازدید از مناطق زلزله‌زده سی سخت ‌ضمن ابراز همدردی با مردم، دادستان و سازمان بازرسی را موظف به نظارت و پیگیری رفع نیازمندی‌های مردم دانست و تاکید کرد مشکلات زلزله زدگان را با اولویت در شورای اداری استان پیگیری می کند.

سرکشی خانه به خانه
هوا در دنا کمی نسبت به روزهای گذشته گرم‌تر شده و دیگر شاهد بارش برف و باران نیستیم. اما ازدحام جمعیت جلوی هلال احمر، کار را برای امدادرسانان سخت کرده است. هرچند توزیع نامناسب اقلام امدادی، ازجمله چادر و وسایل گرمایشی مردم را رنجانده است، اما فرماندار دنا تأکید می‌کند مسئولان ستاد بحران در شهرستان، محله‌به‌محله و خانه‌به‌خانه در حال بررسی اوضاع هستند و اگر مردم کمبودی داشته باشند، در اختیارشان قرار می‌دهند. عبدالحمید پناهی با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: «متأسفانه برخی از مردم هنوز چادر ندارند و به همین دلیل توزیع چادر ادامه دارد. قبول داریم مردم مشکل دارند، زندگی‌شان از بین رفته و اسباب و اثاثیه‌شان با بارش برف و باران آسیب جدی دیده است، اما نیروهای امدادی در حال بازدید خانه‌به‌خانه هستند تا به مردم کمک کنند». او توضیح می‌دهد: «شهر بعد از زلزله به 9بلوک تقسیم شد و هر بلوک در اختیار یک سرگروه قرار گرفت تا مدیریت کار بهتر انجام شود. توزیع اقلام اساسی میان مردم با حضور سرگروه‌ها و معتمدان محلی که مردم را می‌شناسند، انجام می‌شود. گروه‌ها در حال بازدید خانه‌ به خانه هستند و کافی است مردم کمی صبور باشند».  

پایان ارزیابی خسارت واحدهای تجاری
آواربرداری و پاک‌سازی خیابان‌ها و کوچه‌ها در سی‌سخت و روستاهای اطراف به پایان رسیده و از روز گذشته (شنبه) با کمک شهرداری و سایر دستگاه‌ها آواربرداری از خانه‌های تخریبی آغاز شده است. فرماندار دنا از پایان ارزیابی خسارت واحدهای تجاری از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «با پایان ارزیابی خسارت واحدهای تجاری به مغازه‌هایی که خسارت جزئی دیده‌اند دستور بازگشایی داده شد و حدود 35درصد مغازه‌ها که آسیب‌ دیده‌اند تا نوسازی غیرفعال خواهند بود. از روز گذشته 35کارشناس در بازدید خانه‌به‌خانه مشغول بررسی خسارت‌ واحدهای مسکونی هستند. پیش‌بینی‌ ما حاکی از خسارت به 80درصد واحدهای مسکونی است».
  
به گزارش گروه ایرانشهر، در مرحله اسکان اضطراری 9520نفر از زلزله‌زدگان سی‌سخت با تحویل چادر  در نزدیکی منازل، اسکان اضطراری یافته‌اند.  تا صبح دیروز 4500 کیلوگرم نایلون پوششی، ۵۰۰بسته غذایی (۷۲ ساعته)، ۲۰۰تخته پتو، ۷۰تخته موکت، وسایل گرمایشی    و ... در این مناطق توزیع شده است.
بیشتر مدارس شهرستان دنا در زلزله چهارشنبه‌شب آسیب ندیده‌اند و مدارس ایمن و نوساز به محل اسکان مردم و استقرار نیروهای امدادی تبدیل شده است.

   توزیع اقلام خوراکی بین زلزله‌زدگان

رئیس سازمان صمت کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه ۱۷۰تن کالای اساسی، ازجمله برنج، مرغ و آرد میان زلزله‌زدگان سی‌سخت توزیع می‌شود، گفت: «سازمان ۵۰تن مرغ منجمد دولتی، ۱۰۰تن برنج دانه‌بلند و ۲۰تن آرد، تأمین کرده و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی توزیع خواهد کرد». سالار حسین‌پور با بیان اینکه نظارت دقیق بر نحوه توزیع این کالاها انجام خواهد شد، افزود: «سهمیه آرد تخصیص‌یافته توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان فقط برای توزیع بین واحدهای نانوایی شهرستان دنا خواهد بود». به‌گفته وی، نان پخته‌شده به‌مدت ۷روز بین مردم زلزله‌زده شهرستان دنا به‌صورت رایگان توزیع خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید