• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124975
+
-

احداث نخستین پارک کشاورزی در تبریز

شهردار منطقه 7 تبریز: نمونه پارک باغی لاله با ظرفیت گردشگری، اشتغالزایی و تولید میوه و صیفی در هیچ یک از استان‌های کشور اجرا نشده است

مریم سرخوش _خبر‌نگار


اولین پارک کشاورزی در قالب باغ میوه تا خرداد سال آینده در تبریز عملیاتی و بهره‌برداری می‌شود. شهردار منطقه 7 تبریز با اعلام این خبر به همشهری گفت: این باغ کشاورزی در محله لاله تبریز احداث خواهد شد که یکی از مناطق حاصلخیز شهر است و ظرفیت‌های ویژه کشاورزی دارد.
محمدعلی سلیمی به تأکید مقام معظم رهبری برای حفظ و کاشت درختان مثمر اشاره کرد و افزود: محله لاله یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهری است که آب کافی و خاک زراعی مرغوبی دارد. به اعتقاد ما تمرکز بر کاشت چمن و گلکاری در این منطقه برای احداث یک پارک جدید با ظرفیت‌های ویژه این منطقه همخوانی نداشت. بر این اساس بخشی از زمین‌های تملک شده منطقه که اکنون 35هزار مترمربع است و در آینده‌ای نزدیک به 150هزار مترمربع خواهد رسید تبدیل به پارک باغی خواهد شد.

این مسئول تأکید کرد: از سوی دیگر محصولات تولید شده در محله لاله ازجمله گوجه و فلفل کیفیت خوبی دارد و مورد توجه مردم تبریز و البته اولویت آنها برای خرید این محصولات است. به‌صورتی که گاهی اوقات مردم خرید این محصولات از محله باغ لاله را حتی با قیمت بالاتر به خرید از میادین میوه و تره‌بار ترجیح می‌دهند.
سلیمی با بیان اینکه حدود 10تا 20گونه میوه، سبزی  و صیفی‌  در این پارک کاشته خواهد شد که به‌صورت عمومی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اظهار کرد: بنا داریم قیمت محصولات تولیدی در این باغ را مصوبه‌خود میادین میوه و تره‌بار تعیین کنیم که یک بخش درآمدزا باشد و صرف هزینه‌های نگهداری از خود پارک شود. از سوی دیگر هر سال در این منطقه شاهد حضور دستفروشان برای عرضه محصولات کشاورزی محله لاله هستیم و با احداث این پارک، ساماندهی این دستفروشان هم صورت خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه باغ محله لاله فرصتی برای گردشگری، تولید و اشتغالزایی برای منطقه و شهر خواهد بود، ادامه داد: پارک باغی لاله نخستین پارک کشاورزی شهری خواهد بود که نمونه آن هنوز در هیچ‌یک از استان‌های کشور اجرا نشده و براساس برنامه‌ریزی‌ها برای تمام فصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، تابستان‌ها روباز و زمستان‌ها سرپوشیده. برای احداث این فضای سبز ویژه، مزایده برگزار خواهیم کرد که درصورت ورود پیمانکار با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود اما اگر پیمانکار مناسبی هم نباشد، بودجه احداث پارک در این منطقه را داریم و خودمان اجرای طرح را برعهده می‌گیریم. شهردار منطقه 7تبریز درباره زمان تکمیل این باغ بیان کرد: عملیات خاکی پارک آغاز شده است اماساخت پروژه اصلی خود پارک پس از تأیید بهترین طرح ارائه شده از سوی نهادی مرتبط آغازشده  و تا خرداد سال آینده به پایان خواهد رسید. درصورت اجرای موفق این باغ میوه، اجرای این طرح را در پارک‌های جنگلی تبریز که مساحتی بیش از 70هکتار دارند در دستور کار داریم و احتمالا 50درصد این مناطق به کاشت درختان مثمر اختصاص خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید