• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124962
+
-

خبرهای کوتاه/ گرم‌ترین بهمن قرن

طی بهمن‌ماه میانگین دمای هوای کشور 3 درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلندمدت بود. طی این‌ماه استان‌های کرمان، فارس و خراسان رضوی به‌ترتیب با ۶۷، ۴۳ و ۵۶ درصد کم بارشی مواجه شدند. همچنین از ابتدای زمستان تاکنون نیز دمای هوا در کشور به‌طور متوسط ۱.۴درجه سانتیگراد فراتر از نرمال بوده است. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه کم بارشی‌ها در کشور تا آخر سال جبران نمی‌شود، به ایسنا گفت: بارش‌ها در کل کشور از ابتدای مهرماه تاکنون ۳۱درصد کمتر از میانگین قرن اخیر کشور بوده است. البته با بارش‌های خوب چند روز اخیر توانستیم حدود ۳۹درصد از بارش سالانه کشور را دریافت کنیم و وضعیت نسبت به قبل کمی بهتر شده است. احد وظیفه با بیان اینکه به‌طور کلی بارش‌ها در کشور تاکنون ۴۱ میلی‌متر کمتر از حد نرمال بوده است، گفت: برخی استان‌ها ازجمله هرمزگان، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با کاهش شدید بارش‌ها مواجه بوده‌اند؛ برای مثال بارش‌ها در استان هرمزگان حدود ۹۰درصد و در سیستان و بلوچستان ۹۱درصد کمتر از حد نرمال گزارش شده است. وظیفه با اشاره به اینکه به‌احتمال زیاد کم بارشی‌ها در کشور تا آخر سال جبران نمی‌شود، گفت: این شرایط به‌ویژه در جنوب شرق کشور محسوس خواهد بود؛البته بارش‌ها در 5 استان البرز، تهران، قم، کهگیلویه و بویر احمد و همدان درمحدوده نرمال بوده است، اما این مسئله به‌معنای آن نیست که در این مناطق کمبود آب نداریم چراکه در کشور ما همواره نیاز آبی بیش از حد توان بارش‌ها و تامین آن است.

   رصد 5پرنده کمیاب در تالاب هور العظیم
5گونه‌ پرنده کمیاب در پایش‌های اخیر هورالعظیم به ثبت رسیدند. کرامت حافظی، نماینده کمیته ثبت پرندگان در خوزستان به ایرنا گفت: پرندگان فراوانی در این تالاب ارزشمند زیست می‌کنند که برخی بومی و برخی مهاجر زمستان‌گذران یا تابستان‌گذران هستند و برخی نیز برای عبور مدتی در این زیستگاه اقامت می‌کنند. در رصد پرندگان اخیر، گونه‌های کمیاب اردک سرسفید، اردک دم دراز، دو گونه و یک زیر گونه از خانواده سسک‌ها شامل سسک تالابی زیتونی، سسک چیف چاف کوهی و سسک نیزار هندی، در پایش‌های اخیر هورالعظیم به ثبت رسیدند. وی با اشاره به اینکه در این استان ۳۸۹ گونه پرنده به ثبت رسیده، گقت: گونه‌های ارزشمند دیگری مانند اردک مرمری، گونه در معرض تهدید جهانی (VU) و گونه‌های کمیاب مانند غول حواصیل، اکراس آفریقایی، باکلان مارگردن نیز در نیزارهای هورالعظیم زادآوری دارند و مراقبت از زیستگاه‌های زادآوری این گونه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

   افتتاح سامانه پیش‌بینی قطعی سیل در کشور
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از بهره‌برداری آزمایشی سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل در کل کشور خبر داد. به گزارش پژوهشگاه هواشناسی، مهدی رهنما گفت: این سامانه قادر است حداقل 3 تا 4 روز قبل از زمان رخداد سیل، امکان وقوع و مشخصه‌های سیل آتی را که شامل تمامی مشخصه‌های مورد نیاز مدیریت و هشدار سیل است، پیش‌بینی، به‌روز رسانی و تدقیق کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید