• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 اسفند 1399
کد مطلب : 124950
+
-

دومینوی افزایش نرخ در بازار مواد پروتئینی ادامه دارد

گرانی گوشت و ثبات نرخ مرغ

بازار
گرانی گوشت و ثبات نرخ مرغ

دومینوی گرانی در بازار مواد پروتئینی در آخرین ماه سال ادامه یافته است. با فروکش‌کردن تب گرانی در بازار مرغ این‌بار نوبت به بازار گوشت قرمز رسیده است. در روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی و گوساله 5 تا 10هزار تومان افزایش یافته است.
به‌گزارش همشهری، دیگر عاملی نمانده که بر قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت و مرغ در بازار مواد پروتئینی اثر نگذاشته باشد. بررسی‌های خبرنگاران همشهری حاکی از اثر عوامل متعدد و بی‌ربطی نظیر مشکلات تامین نهاده‌ها، کاهش عرضه دام زنده، شرایط نامساعد جوی و بارندگی در مناطق غربی کشور و خودداری دامداران از عرضه و دپوی دام برای بازار شب عید، بر افزایش قیمت انواع گوشت گاو، گوساله و گوسفندی حکایت دارد. افزایش قیمت گوشت در ایام شب عید در شرایطی است که طی چند روز گذشته دست‌اندرکاران بخش تولید و متولیان تنظیم بازار از بهبود روند تامین نهاده‌ها و رشد تولید دام و طیور خبر داده و تأکید کرده بودند برای تامین نیاز و ثبات قیمت این فرآورده‌های پروتئینی به‌زودی مرغ و گوشت منجمد با نرخ مصوب دولتی در برخی مراکز عرضه مستقیم توزیع خواهد شد.

تفاوت 20هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی
نوسان قیمت‌ها در بازار گوشت و مرغ موجب گرم‌شدن بازار عرضه چندنرخی و شکاف قیمت این فرآورده‌ها در مناطق مختلف کلانشهر تهران شده است. اگرچه تب افزایش قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی مرغ تازه و مشتقات آن نسبت به 2هفته گذشته فروکش کرده اما هنوز هم نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه در مناطق مختلف شهر تهران از 25هزار تا 30هزار تومان در نوسان است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است که قصابی‌ها و فروشندگان مرغ در نقاط مختلف شهر تهران این اقلام را با نرخ‌های متفاوتی به مشتریان عرضه می‌کنند که این امر موجب مابه‌التفاوت 5 تا 20هزار تومانی نرخ این فرآورده‌ها در بازار مصرف شده است. با این روند دیروز قیمت هر‌کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در منطقه تهرانسر و شهرک آپادانا به‌ترتیب 117 تا 133هزار تومان، ران گوسفندی 138 تا 158هزار، ران گوساله 121هزار و 500 تا 135هزار و گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفندی و گوساله به 110 تا 130هزار تومان به مشتریان عرضه شد. در بازار انواع گوشت مرغ و مشتقات آن نیز دیروز قیمت هر‌کیلوگرم مرغ تازه در مناطق مذکور به‌ترتیب از 25هزار و 500 تا 29هزار و 500تومان در نوسان بود. همچنین فروشندگان در مناطق مذکور هر کیلوگرم گوشت سینه مرغ را به نرخ 145 تا 152 و ران مرغ را به قیمت 25 تا 29هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کردند و هر کیلوگرم گوشت بوقلمون در بازار خرده‌فروشی نیز با قیمت 39 تا 43هزار تومان عرضه می‌شد. براساس نرخنامه مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز قیمت هر کیلوگرم ران تازه گوساله ۱۲۱هزار، سردست تازه گوساله ۱۱۹هزار، مخلوط یا لُخم گوساله ۱۱۰هزار، چرخ‌کرده مخلوط ۹۸هزار، ران تازه گوسفندی ۱۳۵هزار، سردست تازه گوسفندی ۱۱۶هزار، کف‌دست تازه گوسفندی ۱۲۹هزار و لاشه کامل یا شقه گوسفندی ۱۱۲هزار تومان اعلام شده است. همچنین قیمت هر کیلو لاشه کامل یا شقه بوقلمون ۳۴هزار و ۶۰۰، مرغ تنظیم بازاری ۲۰هزار و ۴۰۰، هر کیلوگرم تخم‌مرغ تنظیم بازاری ۱۶هزار و ۹۰۰تومان (هر شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به وزن یک‌کیلو ‌و ۹۰۰گرم 32هزار و 100تومان) و قیمت تخم‌مرغ تازه بسته‌بندی (هر‌شانه ۳۰عددی به وزن یک‌کیلو و ۹۰۰گرم) 35هزار و 700تومان تعیین شده است.

هشدار درباره تداوم گرانی گوشت قرمز 
تداوم بارندگی‌ها در مناطق غربی کشور و کاهش عرضه دام در چند روز گذشته، موجب شده فعالان صنفی نسبت به کاهش عرضه و کمبود انواع گوشت گوسفندی هشدار دهند. چنان که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: در هفته جاری باید منتظر افزایش قیمت گوشت قرمز در پی کاهش عرضه باشیم. علی‌اصغر ملکی، افزود: در هفته‌های اخیر شاهد کاهش عرضه دام هستیم. به‌گفته او امید به بهبود بازار و افزایش قیمت گوشت قرمز در ایام منتهی به نوروز موجب شده دامداران در عرضه دام تعلل کنند. ملکی توضیح داد: دامداران به خیال اینکه نوروز فرصت جبران زیان‌های امسال را در اختیار آنها قرار می‌دهد عرضه دام خود را کاهش داده‌اند. او قیمت عمده کنونی هر‌کیلوگرم گوشت گوسفندی را ۱۱۵ تا ۱۱۸ هزار تومان دانست و افزود: با این روند متوسط قیمت هر کیلوگرم شقه بدونه دنبه برای مصرف‌کننده معمولا ۱۰درصد بیشتر از قیمت عرضه عمده و بیش از ۱۳۰هزار تومان است. به گزارش همشهری، قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت شقه بدون دنبه گوسفندی در ابتدای بهمن‌ماه ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تومان بود که در نیمه این ‌ماه به ۱۲۵ تا ۱۳۰هزار و اکنون به بیش از ۱۳۰هزار تومان رسیده است.

کاهش قیمت مرغ در روزهای آتی
نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به ممنوعیت خروج مرغ از تهران و برخی استان‌ها با اشاره به اینکه تهران صادر‌کننده مرغ به سایر استان‌ها نیست، از کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده خبر داد و گفت: سن کشتار و تخصیص نهاده به هر قطعه مرغ افزایش یافته و همین امر به تولیدات ۲۰درصد اضافه خواهد کرد. حبیب اسدالله‌نژاد، افزود: تهران از معدود استان‌هایی است که ۸۰درصد مرغ مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین می‌کند و هرگز صادر‌کننده مرغ به سایر استان‌ها نبوده است. او گفت: قیمت مرغ زنده ۱۷ تا ۱۸هزار و ۵۰۰تومان است و قیمت مرغ گرم نیز نباید بیش از ۲۵هزارتومان باشد. اسدالله‌نژاد با اشاره به اینکه در روزهای آینده قیمت مرغ کاهش می‌یابد و متعادل‌تر می‌شود، گفت: با افزایش تخصیص نهاده و افزایش سن کشتار از ۴۰روز به ۴۵روز قطعا به تولیدات مرغ ۲۰درصد اضافه خواهد شد و همین امر در روزهای آینده به کاهش قیمت مرغ در بازار کمک خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود قیمت آن را به زیر ۲۳هزار تومان برساند. 
به‌گفته او با افزایش ۲۰درصدی تولید گوشت مرغ در پی تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود که التهاب بازار مرغ به پایان برسد. او گفت: قیمت مرغ تغییر چندانی نسبت به روز‌های اخیر نداشته و متوسط نرخ هر‌کیلو مرغ زنده در مرغداری ۱۸هزار تومان و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۲۵هزار تومان است. علاوه بر آن با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، پیش‌بینی می‌شود که تغییر محسوسی طی روز‌های آینده در بازار مرغ رخ ندهد.

   افزایش عرضه گوشت و مرغ منجمد و تازه

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضعیت بازار و قیمت گوشت قرمز و مرغ در روزهای پایانی سال گفت: گوشت قرمز مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست و نرخ آن در بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. همچنین برای عرضه مستقیم انواع گوشت گوسفندی و گوساله از تشکل‌های تولیدی مقرر شد تا در میادین میوه و تره‌بار غرفه‌های مجانی یا با حداقل کرایه در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد که با اقبال چندانی مواجه نشد. دامداران انگیزه چندانی برای کشتار و عرضه دام نداشته و اعلام می‌کنند این کار در حیطه شغل آنها نیست. عباس قبادی، افزود: حداکثر قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی حدود 125 تا 130هزار و قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله 115 تا 125هزار تومان است. هیچ نگرانی برای تامین نیاز بازار شب عید به گوشت قرمز وجود ندارد؛ چراکه علاوه بر ذخایر مطمئن گوشت منجمد به اندازه کافی دام زنده نیز در کشور موجود و آماده عرضه به بازار است. دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: علاوه بر رشد عرضه مرغ تازه و گوشت گرم گوساله و گوسفندی، مرغ و گوشت منجمد نیز با قیمت کمتر از گوشت و مرغ تازه از 15اسفند99 تا پایان‌ماه مبارک رمضان در سال1400 با قیمت مصوب در بازار عرضه خواهد شد. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد کمتر از 90هزار و مرغ منجمد کمتر از 19هزار تومان خواهد بود و این اقلام به وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید