• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 بهمن 1399
کد مطلب : 124676
+
-

این پرسپولیس پیر

میانگین سنی ترکیب اصلی سرخپوشان نزدیک به 30سال است


بهروز رسایلی|  پرسپولیس بعد از کسب 4عنوان قهرمانی پیاپی، در آستانه قهرمانی نیم‌فصل لیگ بیستم قرار گرفته است. آنها 4بازی آخرشان را هم برده‌اند و همه‌‌چیز برایشان مساعد به‌نظر می‌رسد. با این حال یک نگرانی جدی در مورد این تیم وجود دارد که مربوط به امروز نمی‌شود، بلکه فردای تیم را در بر می‌گیرد. پرسپولیس به شکل محسوسی پیر شده و با توقف روند جوانگرایی در این تیم، میانگین سنی سرخپوشان حسابی بالا رفته است. در 2 بازی آخر برابر مس رفسنجان و پیکان، یحیی گل‌محمدی تقریبا از یک ترکیب مشترک استفاده کرد و فقط جای بوژیدار رادوشوویچ و حامد لک عوض شد. نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد پرسپولیسی‌ها اخیرا با تیمی وارد میدان می‌شوند که میانگین سنی‌اش کمی کمتر از 30سال است! در حقیقت نگاه موجود در پرسپولیس کاملا معطوف به مقطع زمانی حال است و می‌شود گفت برای آینده، مطلقا کاری صورت نمی‌گیرد.

  شرایط سنی در ترکیب پرسپولیس
حامد لک(30سال)، جلال حسینی (39سال)، کمال کامیابی‌نیا (33سال)، مهدی شیری(30سال)، سعید آقایی(26سال)، میلاد سرلک (25سال)، احمد نوراللهی(28سال)، سیامک نعمتی(26سال)، احسان پهلوان(27سال)، امید عالیشاه (29سال)، وحید امیری (33سال). میانگین سنی ترکیب اصلی: 29سال و 8ماه.

 جوانان در مسیر خروج
بیش از یک سال از حضور یحیی گل‌محمدی و کادرش روی نیمکت پرسپولیس می‌گذرد و در این مدت هیچ پدیده‌ای حتی به ترکیب اصلی تیم نزدیک هم نشده است. صورت مسئله کاملا روشن است و مربیان فعلی استفاده از بازیکنان آزموده شده و با تجربه را به هر ریسکی در زمینه جوانگرایی ترجیح می‌دهند. در نتیجه بازیکنانی در نزدیکی درهای خروجی قرار گرفته‌اند که سن و سال پایینی دارند. اوایل فصل امیر روستایی 23ساله از پرسپولیس راهی پیکان شد. هم‌اکنون هم برای نقل‌وانتقالات زمستانی جدایی سعید حسین‌پور 22ساله قطعی به‌نظر می‌رسد. زمزمه‌های زیادی در مورد انتقال علی شجاعی 24ساله به تیمی دیگر نیز به گوش می‌رسد. آریا برزگر 18ساله هم همچنان در حسرت فرصتی برای چند دقیقه بازی می‌سوزد و بعید نیست در همین زمستان مقصد دیگری را برای آینده فوتبالی‌اش انتخاب کند. این در حالی است که مثلا در لیست خرید پرسپولیس، نام امین قاسمی‌نژاد 34ساله به چشم می‌خورد!

 بدون پدیده، بدون چشم‌انداز
تا وقتی یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس نتیجه بگیرد طبیعتا کمتر نقدی به او وارد خواهد شد، اما واقعیت آن است که در پرسپولیس چشم‌اندازی برای جوان شدن تیم و معرفی استعدادهای آینده‌دار به ترکیب اصلی وجود ندارد. به‌عنوان مثال در دوران مصدومیت محمدحسین کنعانی‌زادگان، شاید می‌شد به احسان حسینی میدان داد و بعد از 4 سال تمرین، او را به فهرست اصلی نزدیک کرد، اما یحیی گل‌محمدی چنین ریسکی نکرد و قلب خط دفاع را به کمال کامیابی‌نیای 33ساله سپرد. حقیقت تلخ آن است که با ادامه این روند، پرسپولیس یحیی رو به پیری می‌رود و دشوار بتوان پدیده‌ای در آن پیدا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید