• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124578
+
-

نظام اداری پوسیده و توأم با فساد است

مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگویی با ایسنا به آسیب‌شناسی علل و عوامل ناکارآمدی دولت‌های پیشین و موانع کارآمدی دولت‌ها پرداخته است. گزیده‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:
   نظام حقوقی یک کلاف سردر گم و نظام اداری پوسیده و توام با فساد است. دولت ها با اتکا به بودجه نفتی، وضعیت اقتصادی را بدتر کرده اند.
   یکی از مولفه‌های حکمرانی خوب، حاکمیت قانون است. در کشور ما برای اینکه به شفافیت برسیم، باید قوانین از ثبات برخوردار بوده و روشن و واضح باشند و نباید قوانین مرتب تغییر کنند. اکنون قوانین ما به کلاف سردرگمی تبدیل شده‌اند و به جای اینکه گره‌گشای مشکلات باشند، به منشأ مشکلات تبدیل شده‌اند درحالی‌که قوانین برای روان‌شدن روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است.
  برای اینکه قانون در کشوری حاکم باشد، یعنی نرم‌افزار اداره حکومت کارا باشد، باید هم قوانین خوب، کارآمد و شفاف باشند و هم قوانین خوب اجرا شوند و در رابطه میان مردم و حکومت و رابطه مردم با یکدیگر قانون حاکم باشد، اما ما در هر دو قسمت مشکل داریم. حجم مجموعه قوانین ما نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد است و این قوانین ما را به یک نظام حقوقی شفاف و کارآمد نرسانده است.
  در کشور وقتی که تحریم هم نبوده و سالی 100میلیارد دلار درآمد داشته است، مشکلات اقتصادی داشته‌ایم و الان هم که تحریم‌ها شدید شده است، مشکلات داریم، بنابراین ریشه مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی دولت‌ها به داخل برمی‌‌گردد و ما باید قوانین، نظام اداری و بودجه را اصلاح کنیم، در غیر این صورت اگر همین امروز تحریم‌ها رفع شود، مشکلات ما باقی می‌ماند. هر دولتی با هر گرایشی سر کار بیاید، با وجود این نظام حقوقی و اداری و بودجه از کارآمدی لازم برخوردار نخواهد بود.
  من معتقدم تا رسیدن به این اصلاحاتی که می‌تواند گارگشا باشد، فاصله زیادی نداریم. البته دولت‌ها وقتی سر کار می‌آیند تا 4سال فرافکنی کرده و دولت قبلی را متهم می‌کنند و از سال پنجم به بعد می‌بینند، دیگر کارساز نیست که مشکلات را گردن دولت قبلی بیندازند و به‌تدریج جایگاهشان نزد افکار عمومی افول می‌کند.
  اگر همه لوایح FATF تصویب شود ولی نظام اداری و بانکی ما شفاف و کارآمد نباشد، دنیا با بانک‌های ما تعامل نمی‌کند. الان که شفاف‌سازی‌ در داخل مانعی ندارد پس چرا شفافیت انجام نمی‌شود؟ اگر این مسائل را حل کردیم، به یک نظام کارآمد تبدیل می‌شویم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید