• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 بهمن 1399
کد مطلب : 124573
+
-

میانجی جدید برجام در تهران

وزیر خارجه قطر از آمادگی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و تنش‌زدایی سخن گفته بود

دیپلماسی
میانجی جدید برجام در تهران

   محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیرخارجه قطر دیروز در سفری غیرمنتظره به تهران آمد و در جریان این سفر با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار و رایزنی کرد. گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از مهم‌ترین محورهای این سفر بود. بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، ظریف در دیدار همتای قطری با تشریح سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سیاست‌های مبتنی بر زور و اجبار در منطقه بر ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه برای حل و فصل مسائل و رسیدن به یک ترتیبات منطقه‌ای و با ثبات تأکید و روابط دوجانبه ایران و قطر را حائز نقش مهمی در این مسیر ارزیابی کرد. وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار آمادگی دوحه برای گسترش روابط دوجانبه در همه سطوح ازجمله حوزه‌های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و با قدردانی از تمامی کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در طول دوران محاصره قطر انجام داده است، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه و در چارچوب رایزنی‌های منظم میان دو طرف دانست. وزیر خارجه قطر همچنین نیاز منطقه به رویکردی جدید و همکاری‌های همه‌جانبه را مورد تأکید قرار داد و آمادگی قطر برای ایفای نقش کلیدی و مؤثر را اعلام و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر مسائل موجود در چارچوب ابتکارات منطقه‌ای حل و فصل شود. بررسی راه‌های گسترش روابط اقتصادی و همچنین حوزه‌های مشترک همکاری‌ها از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این دیدار بود. وزیر خارجه قطر به تازگی از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین ایران و آمریکا با هدف تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و تنش‌زدایی بین دو طرف سخن گفته بود.
دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در همین رابطه گفت: ما از کمک دیگر کشورها استقبال می‌کنیم و قطر نیز در میان دوستان و همکاران نزدیک منطقه‌ای ایران قرار دارد. ما از هر حرکتی که به کاهش تنش کمک کند استقبال می‌کنیم. خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد: اجرای تعهدات از سوی آمریکا خیلی نیاز به پیام بردن ندارد و مسیر آمریکا در این زمینه روشن است. این کشور باید به تعهدات خود بازگردد و مسیر قبلی را اصلاح کند. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:  میانجی سنتی در روابط ایران و آمریکا در یکی دو دهه اخیر عمان بود اما پس از آنکه روابط عمان با رژیم صهیونیستی گرم شد، روابط ایران و عمان از حالت استرات‍ژیک به روابطی عادی تبدیل شد اما این به دورانی بر می‌گردد که سلطان قابوس پادشاه فقید عمان در قید حیات بود و هنوز مشخص نیست در دوران سلطان هیثم پادشاه جدید عمان روابط ایران و عمان چه سمت و سویی خواهد گرفت با این حال قطری‌ها با استفاده از این فرصت قصد دارند نقش میانجی در روابط ایران و آمریکا را از آن خود کنند.
دیروز بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان با اشاره به روابط خوب کشورش با ایران و آمریکا، از آمادگی کشورش برای حل تنش‌ها در منطقه تأکید کرد.
امیر قطر سال گذشته و چند روز بعد از ترور شهید سردار سلیمانی به تهران سفر کرد و در آن زمان گفته می‌شد او با پیامی از طرف ترامپ به ایران سفر کرده تا مقامات کشورمان را به نگرفتن انتقام عملیات ترور متقاعد کند. قطر در 3 سال اخیر تحت محاصره اقتصادی عربستان قرار داشت و در این زمان ایران تنها کشوری از همسایگان این کشور بود که با باز کردن آسمان خود امکان تنفس برای تردد و انتقال کالا به این کشور را فراهم کرد.  

پیام کتبی امیر قطر به روحانی
روحانی در دیدار وزیر خارجه قطر با اشاره به تحولات اخیر در کشور آمریکا و پایان ترامپیسم در این کشور و اعلام سیاست‌های متفاوت از سوی دولت جدید این کشور ازجمله تمایل به بازگشت به برجام، گفت: امروز برای همه دنیا ثابت شده که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دولت جدید آمریکا چاره‌ای جز جبران اشتباهات دولت قبل و عمل به تعهدات قانونی ندارد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت به قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل از سوی این کشور، گفت: هر زمانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهد گشت. «محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» پس از تقدیم پیام کتبی امیر قطر به روحانی، گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر با بازگشت آمریکا به برجام، مشکلات و تحریم‌ها در چارچوب این توافق حل و فصل شود و در این راه قطر از هرگونه مساعدت برای شکل‌گیری این اتفاق دریغ نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید