• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12456
+
-

ورود دیرهنگام مجلس به دنیای مجازی

نمایندگان در جلسه علنی امروز بهارستان طرح تشکیل کمیسیون وی‍ژه فضای مجازی را بررسی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این طرح که با ۲۰ امضا به هیأت رئیسه مجلس رسیده با رأی بالایی به تصویب برسد.

پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی به امضای محمدرضا عارف، حمیدرضا حاجی‌بابایی و کاظم جلالی، رؤسای فراکسیون امید، نمایندگان ولایی و مستقلان ولایی رسیده و مخالف جدی تاکنون نداشته است.

به گفته احمد امیر آبادی، نماینده قم و عضو هیأت رئیسه مجلس که از پیگیری‌کنندگان جدی این طرح است، هدف از پیشنهاد نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی، اهمیت این عرصه در برهه زمانی فعلی و لزوم توجه به آن است.

در همین راستا الهیار ملک شاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که ازجمله موافقان تشکیل فضای مجازی است با ضروری دانستن تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس برای بارورترشدن شبکه‌های مجازی در کشور به همشهری، گفت: موضوع فضای مجازی موضوعی بینابین موضوع صنعت و فرهنگ است لذا ما تصمیم گرفتیم که در کنار کمیسیون‌های ۱۵ گانه مجلس کمیسیون ویژه فضای مجازی را تشکیل دهیم.

عضو فراکسیون ولایی مجلس معتقد است که در کشور هنوز یک قانون جامع فضای مجازی وجود ندارد و از این‌رو مجلس باید در این زمینه تصمیم بگیرد تا شبکه ملی فضای مجازی به شکلی ساماندهی شود که پیام رسانان داخلی مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته او، این طرح مورد موافقت بسیاری از نمایندگان مجلس بوده و از آنجا که روسای 3 فراکسیون سیاسی مجلس هم نامشان جزو امضا‌کنندگان مطرح است، به‌نظر من بحث تشکیل کمیسیون وی‍ژه فضای مجازی به راحتی رأی لازم را کسب خواهد کرد.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر از دیگر موافقان بحث تشکیل کمیسیون وی‍ژه فضای مجازی، ساماندهی و سازماندهی امور مربوط به شبکه‌های مجازی را از سوی جمعی مشخص در مجلس از ضرورت‌های بحث فضای مجازی در کشور دانست و به همشهری، گفت: فضای مجازی در سال‌های اخیر به پدیده‌ای جدی تبدیل شده که دامنه عملکرد و خروجی آن گسترده‌تر ازعنوان مجازی و مکمل دنیای حقیقی شده است، به همین دلیل ساماندهی و نظارت و تقویت آن نیازمند ابزار و قوانین منضبط و مشخص است و کمیسیون ویژه فضای مجازی می‌تواند گامی جدی در این زمینه باشد.

او افزود: مباحث مربوط به فضای مجازی تاکنون عموما به کمیسیون‌های فرهنگی، صنایع و گاه امنیت ملی ارجاع داده می‌شد اما نمایندگان بر این باورند که دنیای مجازی خود نیازمند جمعی کارشناس و خبره در این زمینه است و کمیسیون وی‍ژه فضای مجازی می‌تواند در این میدان مؤثر و نقش آفرین باشد.

پیشنهاد لاریجانی؛ نخستین گام

بحث تشکیل کمیسیون فضای مجازی که نخستین بار درجلسه غیرعلنی مجلس در27اسفندماه گذشته با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ومعاونانش در موضوع فضای مجازی برگزار شد، علی لاریجانی، رئیس مجلس پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی را به نمایندگان داده بود. همان روز محمدعلی وکیلی نماینده تهران به جمع خبر‌نگاران آمد و با بیان اینکه در این حوزه نیازمند تصویب قانون هستیم، گفت: چه در ارتباط با سند ملی وچه در ارتباط با حوزه‌های حقوق ملت باید قانون جامع تصویب شود. به گفته وکیلی، درمجلس بحث فضای مجازی باید در دو کمیسیون صنایع و فرهنگی طرح و مشکلات حل شود. بنابراین طبق جمع‌بندی‌های رئیس مجلس در پایان گزارش دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، باید کمیسیون ویژه‌ای درخصوص فضای مجازی تشکیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید