• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124477
+
-

سیاهه زیان ایرلاین‌ها روی میز وزارت راه

شرکت‌های هواپیمایی توافق کردند بهای بلیت پروازهای نوروزی افزایش پیدا نکند


وزارت راه برای سنجش میزان تأثیر محدودیت‌های دوره کرونا بر فعالیت مالی شرکت‌های هواپیمایی، مقایسه صورت‌های مالی این شرکت‌ها در 6‌ماه امسال و مدت مشابه سال قبل را در دستور کار قرار داده و انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید اسناد مورد تقاضا را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به این وزارتخانه ارسال کرده است.
به گزارش همشهری، شرکت‌های هواپیمایی مدعی هستند از آغاز شیوع کرونا در اسفند 1398تاکنون، از یک‌سو به‌واسطه افت شدید تقاضای سفر با کاهش فروش مواجه شده‌اند و از سوی دیگر از محل محدودیت 60درصدی پر شدن ظرفیت هواپیما برای مقابله با شیوع کرونا و درعین‌حال ممانعت از افزایش قیمت بلیت نیز زیان سنگینی به آنها وارد شده است. رئیس و سخنگوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند: مقایسه 6ماهه نخست امسال با مدت مشابه در سال قبل از زیان قابل‌توجه ایرلاین‌ها حکایت دارد و می‌تواند نظر مساعد وزارت راه و شهرسازی برای دفاع از ایرلاین‌ها در ستاد مقابله با کرونا را جلب کند.

مسافران پریدند
تصویری که رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از شرایط فعلی ایرلاین‌ها ارائه می‌دهد حاکی از این است که این شرکت‌ها در دوره کرونا بخش عمده مسافران خارجی خود را از دست داده‌اند و در حوزه پروازهای داخلی نیز به‌طور میانگین با کاهش 47درصدی تعداد مسافران مواجه هستند. یونس دقیق کیا، در گفت‌وگو با همشهری، وضعیت شرکت‌های هواپیمایی را بحرانی توصیف می‌کند و می‌گوید: جدای از تبعات و خسارت‌های بحران صنعت هوانوردی در دوره کرونا، شرکت‌های ایرانی از تحریم‌ها، مشکلات ترانسفر مالی، انتقال قطعات هواپیما، افزایش قیمت ارز، قیمت‌گذاری بلیت و محدودیت استفاده از ظرفیت هواپیما نیز خسارت دیده‌اند و تقریباً در یک سال اخیر در مقاطعی حتی از پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خود نیز ناتوان بوده‌اند. دقیق کیا ضمن مقایسه وضعیت فروش ایرلاین‌ها در سال‌جاری و سال گذشته، تأکید می‌کند. ایرلاین‌های ایرانی در سال ۹۸، با برگزاری ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ سورتی پرواز داخلی، ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابه‌جا کرده‌اند؛ اما بررسی شرایط آنها در 6ماهه امسال نشان می‌دهد تعداد پروازهای داخلی ۳۵ درصد و تعداد مسافران این پروازها ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است. او همچنین در مورد فروش خارجی ایرلاین‌های ایرانی نیز می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی کشور در سال گذشته با انجام ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی، 5 میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر در پرواز خارجی جابه‌جا کرده‌اند؛ درحالی‌که در 6ماهه امسال تعداد مسافران پروازهای خارجی 96درصد کاهش داشته است. دقیق کیا با اشاره به اینکه ضریب کاهش مسافر از ضریب کاهش تعداد پرواز بیشتر بوده، می‌افزاید: این اتفاق به‌معنای خالی شدن پروازهاست و این یعنی به‌طور میانگین تعداد پروازهایی که حتی هزینه خود را پوشش نمی‌دهند نیز به‌شدت افزایش یافته است. به‌گفته او، در این شرایط، اصرار بر رعایت استفاده 60درصدی از ظرفیت هواپیما آن‌هم فقط در پروازهای داخلی باعث شده شرکت‌ها در مسیرهای پرمسافر نیز پروازهای خود را با زیان یا با حاشیه سود بسیار پایین انجام دهند و همین مسئله به افزایش زیان آنها دامن زده است.

ایرلاین‌ها تسهیلات می‌خواهند
در شرایطی که آمارها، زیان و خسارت ایرلاین‌ها در دوره کرونا را تأیید می‌کند، سخنگوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: وزارت راه و شهرسازی برای ارزیابی زیان و خسارت ایرلاین‌ها در دوره کرونا، از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است صورت‌های مالی خود را برای ارزیابی اثرات و خسارت‌ها به این وزارتخانه ارسال کنند و انجمن نیز بر همین مبنا، اسناد موردتقاضا را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به این وزارتخانه ارسال کرده است.  مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با همشهری، می‌افزاید: مقایسه وضعیت فروش ایرلاین‌ها در دوره 6ماهه نخست امسال و مدت مشابه در سال قبل، زیان قابل‌توجهی را آشکار می‌کند که عمدتاً به‌خاطر کاهش تقاضای سفر در دوره کرونا، اعمال محدودیت اجباری استفاده از 60درصد هواپیما در پروازهای داخلی از آبان 99و درعین‌حال ممانعت از افزایش قیمت بلیت بوده است. او با تأکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی در وضعیت اضطراری قرار گرفته‌اند، اظهار می‌کند: شرکت‌های هواپیمایی دنیا در دوره کرونا زیان قابل‌توجهی را متحمل شدند و شرکت‌های ایرانی نیز از این اتفاق مستثنا نبوده‌اند. از سوی دیگر در همه کشورها برای کمک به پایداری ایرلاین‌ها در شرایط کرونا تمهیداتی اندیشیده شده و در ایران نیز برای تداوم خدمات این شرکت‌ها چاره‌ای جز کمک به آنها نیست. به‌گفته اسعدی سامانی، درخواست انجمن این است که وزارت راه و شهرسازی پس از اطلاع از وضعیت زیان شرکت‌ها، در ستاد مقابله با کرونا برای تخصیص تسهیلات به ایرلاین‌ها رایزنی کند.

   سقف قیمت بلیت هواپیما برای نوروز

به‌موازات اینکه وزارت راه و شهرسازی به ارزیابی و پیگیری جبران زیان ایرلاین‌ها چراغ سبز نشان داده، شرکت‌های هواپیمایی نیز توافق کرده‌اند بهای بلیت پروازهای نوروزی افزایش پیدا نکند و از سقف نرخنامه فعلی بالاتر نرود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: براساس این توافق که پیرو درخواست دولت انجام شده، شرکت‌های هواپیمایی موافقت کرده‌اند که نرخ بلیت هواپیما در نوروز افزایش پیدا نکند و پروازها تابع نرخنامه مصوب سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود. اسعدی سامانی، با اشاره به اینکه پایبندی ایرلاین‌ها به نرخنامه موجود، به‌معنای تثبیت قیمت بلیت در ارقام فعلی نیست، می‌افزاید: در نرخنامه جدید بلیت هواپیما، کف قیمت بلیت حذف شده، اما سقف قیمت همچنان وجود دارد و هیچ شرکتی قانونا حق فروش بلیت در قیمتی بالاتر از سقف قیمتی را ندارد، ازاین‌رو در تعطیلات نوروزی که پیش‌بینی می‌شود استقبال از سفر هوایی افزایش پیدا کند، سقف جدیدی برای قیمت بلیت هواپیما مصوب نخواهد شد و شرکت‌ها برای افزایش قیمت تا سقف نرخنامه فعلی مجاز هستند. او با اشاره به اینکه حتی برخی از مسئولان نیز اطلاعی از مفهوم شناور بودن قیمت بلیت هواپیما ندارند، تصریح می‌کند: اگر بهای بلیت یک مسیر در شرایط فعلی 500هزار تومان است و در دوره پیک سفر بهای آن تا سقف نرخنامه و مثلاً بازه یک‌میلیون تومانی افزایش پیدا کند، معنای آن گرانفروشی نیست؛ اما اگر فروشنده‌ای بلیت را بالاتر از نرخنامه به کسی بفروشد قطعاً تخلف کرده و قابل ‌پیگیری است. اسعدی سامان در پاسخ به اینکه ایرلاین‌ها چطور در شرایطی که مدعی زیان هستند، با تثبیت نرخنامه بلیت هواپیما در نوروز موافقت کردند؟ می‌گوید: درخواست دولت این بود که باوجود برگزاری پروازها با زیان، افزایشی در قیمت بلیت اعمال نشود و در مقابل شرکت‌ها نیز درخواست کرده‌اند، دولت تسهیلاتی را که مقرر بود به آنها پرداخت شود پیگیری کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید