• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124417
+
-

چرا سگ‌ها از روی این پل به پایین می‌پرند؟

درباره رویدادهای مرموز جهان که توضیحی برایشان وجود ندارد

چرا سگ‌ها از روی این پل به پایین می‌پرند؟

سمیرا مصطفی نژاد_روزنامه نگار

چگونگی شکل‌گیری جهان هستی خود یکی از عجیب‌ترین و ناشناخته‌ترین رویدادهایی است که بشر با آن مواجه شده. اگرچه توضیحات دقیق و علمی زیادی درباره چگونگی شکل‌گیری جهان هستی وجود دارد، اما هر چند سال یک‌بار کشفیات جدیدی در تأیید یا رد دانسته‌های موجود، موجب شگفتی دوباره بشر می‌شود. در چنین شرایطی چگونه می‌شود انتظار داشت که در دل یکی از کوچک‌ترین سیاره‌هایی که در میان این جهان شگفت‌انگیز معلق است، رویداد غیرقابل توضیح و خارق‌العاده‌ای رخ ندهد؟ سیاره زمین مملو از ناشناخته‌ها و رویداد‌های عجیب است و همزمان، ذات بشر مشتاقانه به‌ دنبال این ناشناخته‌هاست، زیرا معما انسان را هیجان‌زده می‌کند و حل‌کردن معما برای او لذتبخش است. با این همه، حتی پیشرفت دانش و فناوری در دهه‌های اخیر هم نتوانسته به حل بسیاری از معماهای جهان کمک کند؛ و قانون نانوشته‌ای در جهان وجود دارد که هرچه مدت حل نشدن معمایی بیشتر شود، احتمال حل‌شدن آن کمتر خواهد شد. برای مثال یکی از معماهای همیشگی و لاینحل جهان که قدمت آن به اندازه تاریخ شکل‌گیری جهان هستی است، ماده تاریک است. هنوز توضیح دقیقی درباره ماهیت ماده تاریک در جهان وجود ندارد. اخترشناس هلندی یاکوبوس کاپتین یکی از نخستین افراد در جهان بود که فرضیه وجود ماده تاریک در جهان را مطرح کرد. اگرچه امکان مشاهده ماده تاریک وجود ندارد، دانشمندان براساس تأثیراتی که بر محیط اطراف خود می‌گذارد وجود این ماده را تأیید کرده‌اند. ماده تاریک و انرژی تاریک از بنیادی‌ترین معماهای جهان هستی به شمار می‌روند و پیچیدگی آنها در حدی است که تلاش برای رمزگشایی از آنها از حوصله جامعه غیرعلمی خارج است. رویداد‌های مرموز طبیعی و انسانی دیگری در جهان رخ داده‌اند که به اندازه ماده تاریک پیچیده نیستند، اما هنوز توضیحی برای دلیل وقوع آنها پیدا نشده است. مانند مشاهده گاه و بیگاه اشیای پرنده یا یوفوها در آسمان که سازمان اطلاعات آمریکا هم به‌تازگی بیش از 2هزار و 700صفحه سند و مدرک گرد‌آوری شده از مشاهده این اشیا طی 50سال گذشته را از حالت محرمانه خارج کرده و در دسترس عموم گذاشته است.

معمای گذرگاه دیاتلوف

در فوریه سال1959 در کوهستانی در شوروی سابق 9اسکی‌باز به شکل مرموزی جان باختند. در شب حادثه، این گروه پس از شام به چادرهای خود رفتند و خوابیدند. اما فردای آن شب جنازه آنها به شکل عجیبی پیدا شد. چادرها از داخل دریده شده بود و دور چادرها رد پای برهنه، با جوراب یا با یک لنگه کفش افراد دیده می‌شد. هریک از اسکی‌بازها به‌دلیلی متفاوت جز سرمازدگی شدید جانش را از دست داده بود. یکی به‌دلیل ضربه شدید، دیگری سوختگی درجه سه و یک نفر دیگر بالاآوردن خون. حتی یکی از قربانیان زبانش را از دست داده بود و بخشی از لباس‌های این افراد به رادیواکتیو آلوده بود. فرضیه‌های مختلفی از مداخله کا گ ب تا اوردوز دارو و حمله بیگانگان فضایی در رابطه با مرگ این 9نفر مطرح شد، اما هرگز دلیل حقیقی مرگ آنها مشخص نشد و تنها عاملی که همه بر سر آن توافق دارند، دست‌داشتن نیرویی غیرانسانی در مرگ این گروه بوده است.

معمای مسمومیت در سفارت

در دسامبر سال2016 یک کارمند سازمان اطلاعات آمریکا به‌دلیل تهوع، سردرد و سرگیجه به مرکز پزشکی سفارت آمریکا در هاوانا مراجعه کرد. چند روز بعد دو مأمور دیگر با علائمی مشابه به سفارت مراجعه کردند. تا سال 2018، 26آمریکایی و 13کانادایی با همین علائم به اضافه کاهش شنوایی، خونریزی بینی و مختل‌شدن دید در مرکز پزشکی سفارت بستری شدند. در تمامی موارد، افراد اظهار کرده بودند که این علائم را پس از شنیدن صدایی عجیب در خانه یا اتاق هتل تجربه کرده‌اند. صدایی مانند قل خوردن چند تیله روی زمین. علائم بروزیافته شبیه به علائم ضربه مغزی بود، اما هیچ نشانی از ضربه مغزی در افراد وجود نداشت. با وجود فرضیه‌های علمی زیادی که برای توضیح بیماری افراد، از دست‌داشتن مقامات جاسوسی کوبا گرفته تا استفاده از سلاح صوتی، مطرح شده‌ است هنوز دلیل مشخصی برای بیماری این افراد ارائه نشده است.

معمای خواهران پولاک

انسان‌های زیادی در جهان به موضوع تناسخ یا حلول روح در جسم دیگر پس از مرگ اعتقاد دارند و همزمان دانشمندان زیادی هم این نظریه را رد کرده و حتی به تمسخر می‌گیرند. اما وقوع موارد عجیب و غیرقابل توضیح در گوشه و کنار جهان مشابه معمای خواهران پولاک، با نظریات علمی مقابله می‌کند. در سال1957 دو خواهر انگلیسی به نام‌های جوآنا و ژاکلین پولاک، 11و 6 ساله، در اثر سانحه رانندگی غم‌انگیزی کشته شدند. یک سال پس از این حادثه مادر این دو خواهر، دوقلویی به نام‌های جیلیان و جنیفر به دنیا آورد. زمانی که دوقلوها به سن حرف زدن رسیدند، شروع کردند به درخواست عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های پنهان‌شده خواهران کشته‌شده خود، به‌طوری که انگار به‌ خود آنها تعلق دارد. دوقلوها همچنین مکان‌هایی که تنها دو خواهر کشته‌شده به آنجا رفته بودند، مانند مدرسه‌ای که در آن درس می‌خواندند را هم می‌شناختند و به مادرشان نشان می‌دادند. نکته عجیب دیگر ترس شدید دوقلوهای خردسال از دیدن خودرو بود و با دیدن خودرو فریاد می‌زدند «آن خودرو می‌خواهد ما را بکشد». این رفتارها از پنج‌سالگی به بعد کمرنگ‌تر شد و دوقلوها به زندگی عادی خود بازگشتند. اما داستان آنها و خواهران پولاک توجه روانشناسی به نام یان استیونسون را به‌خود جلب کرد و او با مطالعه روی هزاران مورد مشابه کتابی درباره احتمال واقعی‌بودن تناسخ نوشت و در آن به 14مورد حقیقی، ازجمله معمای خواهران پولاک اشاره کرد.

معمای کشتی ارواح

کشتی بریتانیایی-آمریکایی مری سلست در دسامبر 1872شناور در دل اقیانوس اطلس بدون هیچ خدمه و سرنشینی کشف شد. کشتی در شرایطی کشف شد که بار آن کاملا دست‌نخورده بود و تنها چیزی که در کشتی مفقود شده بود قایق‌های نجات بودند که به‌نظر می‌رسید کاملا منظم و عادی مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند. اما چرا؟ پاسخ این پرسش ممکن است تا همیشه مبهم باقی بماند، زیرا کسی در کشتی حضور نداشت که بتواند به آن پاسخ بدهد. بار این کشتی که از نیویورک عازم جنوآ بوده ماشین خیاطی و پیانو بوده است و در یادداشت‌های روزانه کشتی هیچ موضوع عجیبی ثبت نشده بود. فرضیه‌های مختلفی مانند شورش، حمله دزدان دریایی و حمله یک هشت‌پای غول‌پیکر برای حل این معما مطرح و رد شدند. آخرین فرضیه، وقوع انفجاری غیرعادی ناشی از گاز الکل روی عرشه کشتی است که نشانی از سوختن روی کشتی به‌جا نگذاشته است. اما بر سر خدمه کشتی چه آمده است؟

معمای پل اورتون

پل اورتون در نزدیکی دامبارتون اسکاتلند یکی از مرموزترین پل‌های جهان است، زیرا سگ‌های زیادی خود را به این پل رسانده و به پایین پرت می‌کنند. از اوایل دهه1960 بیش از 50سگ از روی این پل خود را به پایین پرت کرده و نابود شده‌اند و صدها سگ دیگر بعد از پرش نجات یافته‌اند. در مواردی سگ‌ها پس از زنده ماندن 50متر صخره‌های زیر پل را بالا آمده‌اند تا دوباره بپرند. انجمن جلوگیری از خشونت علیه حیوانات در اسکاتلند نمایندگانی را برای تحقیق به این پل ارسال کرد، اما هیچ ردپایی از عامل خودکشی سگ‌ها از روی این پل به‌دست نیامد. از نظر علمی، ایجاد نیت خودکشی در سگ‌ها چندان غیرمحتمل نیست. اما اینکه همه سگ‌ها از یک نقطه مشخص پل، در روزهای آفتابی و خشک از روی پل پریده‌اند ماجرا را عجیب‌تر می‌کند. فرضیه‌هایی مانند تسخیر پل توسط ارواح، نشانه‌گذاری منطقه توسط راسوها با رایحه‌ای مقاومت‌ناپذیر یا بروز ناهنجاری صوتی که تنها سگ‌ها قادر به شنیدن آن هستند برای توضیح این پدیده مطرح شده‌اند که هیچ‌یک به اندازه کافی قانع‌کننده نیستند.

معمای فرزندان سادر

جورج و جنی سادر ساکن ویرجینیای غربی در آمریکا پس از آنکه شب پیش از کریسمس سال1945 خانه خود را در آتش‌سوزی شدیدی از دست دادند، 5فرزند از 10فرزند خود را هم از دست دادند. البته کودکان کشته نشدند، زیرا کوچک‌ترین نشانی از آنها در ویرانه‌های آتش وجود نداشت. کودکان ناپدید شده بودند. در شب حادثه پدر تلاش کرده بود 5فرزندی که فکر می‌کرد هنوز در خانه هستند را با تراکتورش نجات دهد، اما تراکتور به شکل عجیبی ازکارافتاده بود و روشن نمی‌شد. خطوط تلفن خانه هم قطع شده بود. یک شاهد عینی به پلیس گزارش کرد 5کودک را درون خودرویی در حال عبور از برابر خانه شعله‌ور دیده است و شاهدی دیگر ادعا کرد آنها را چند روز پس از حادثه به همراه دو مرد و دو زن با لهجه ایتالیایی دیده است. نظریه‌هایی مانند آدم‌ربایی برای اخاذی، تحت فشار قراردادن خانواده برای پیوستن به مافیا و یا انتقام‌گرفتن از پدر خانواده به‌خاطر انتقاد کردن از موسیلینی مطرح شد، اما هیچ‌کدام با واقعیت همخوانی نداشتند. تصاویر کودکان مفقودی از دهه 1950 تا دهه1980 که جنی سودر از دنیا رفت، روی بیلبوردی در جاده محلی16 نصب بود تا شاید اطلاعاتی از آنها به‌دست بیاید.

معمای پرواز 370مالزی

هواپیمای 370خطوط هوایی مالزی به همراه 239سرنشین در روز هشتم مارس سال2014 در مسیرش به‌سوی چین از روی صفحه رادار ناپدید شد و دیگر هرگز پیدا نشد. برای یافتن بقایای این هواپیما یکی از پرهزینه‌ترین عملیات‌های تجسس بین‌المللی آغاز شد و تا به امروز با صرف 160میلیون دلار هزینه و جست‌وجوی هزاران کیلومترمربع از اقیانوس، تنها درحدود 20قطعه ریز و درشت از بقایای هواپیمایی که به پرواز 370نسبت داده می‌شود، کشف شده است. بیش از این اطلاعاتی از دلایل ناپدید شدن هواپیما و سرنوشت سرنشینان در دست نیست و این ابهام پرواز 370مالزی را به یکی از عجیب‌ترین معماهای تاریخ هوانوردی جهان تبدیل کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :