• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 بهمن 1399
کد مطلب : 124397
+
-

قهرمانی بانوان هم محله ای در مسابقات والیبال ساحلی با ساخت ۲ زمین اختصاصی این ورزش در منطقه همزمان شد

دختران طلایی

دختران طلایی

مهدی اسماعیل‌پور

  بانوان ورزشکار منطقه ۲۱ باز هم گل کاشتند و خوش درخشیدند. این بار نوبت خانم‌های والیبال «ساحلی» بود تا در نخستین دوره این رقابت‌ها با برتری قاطع مقابل همه رقبا و تیم‌های مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، روی سکوی قهرمانی بروند و مدال طلا کسب کنند. جالب‌تر اینکه این موفقیت سبب شده است تا شهرداری منطقه سراغ توسعه والیبال ساحلی برود. بر همین اساس، قرار است یک یا ۲ زمین استاندارد والیبال ساحلی در بوستان «بانوان» منطقه ۲۱ در بلوار «گلها» ساخته شود و کارهای اولیه و مقدماتی آن آغاز شده است تا با انجام این کار، «تهرانسر» به پایگاه اصلی این رشته در شهر تهران تبدیل شود. قهرمانی دختران والیبال ساحلی و تصمیم برای توسعه این رشته ورزشی نوپا برای بانوان تهرانی، خبر و اتفاق خوبی برای ورزش منطقه ۲۱ به‌ویژه ورزش بانوان محسوب می‌شود. سراغ اعضای تیم قهرمان والیبال ساحلی رفتیم تا از موفقیت‌شان و این رشته ورزشی جذاب برایمان بگویند.

مربی تیم والیبال ساحلی منطقه از چهره‌های فعال و شناخته شده در این رشته است که علاوه بر مربیگری به‌عنوان استعدادیاب و آموزش‌دهنده، کارنامه خوب و درخشانی در این رشته دارد. «شهره ترک» درباره سوابق کاری‌اش در رشته والیبال ساحلی و این رشته کمتر شناخته شده به همشهری محله می‌گوید: «با داشتن مدرک بین‌المللی مربیگری حدود ۲۴ سال است که در این رشته فعالیت می‌کنم و در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان و امیدها و در لیگ کشوری و لیگ تهران مربیگری کرده‌ام. هم‌چنین یک مرکز استعدادیابی و آموزش برای نونهالان یا همان «مینی‌ها» دارم و خوشبختانه هرسال موفق شده‌ام حداقل یک بازیکن تحویل تیم‌ملی بدهم. والیبال ساحلی با والیبال داخل سالن تفاوت دارد. والیبال ساحلی ۳ گیم دارد و تعداد امتیاز در هر گیم ۲۱ است که معمولاً برای رده سنی نوجوانان این امتیاز بین ۱۵ تا ۱۸ تعیین می‌شود. پیش از آغاز بازی‌ها کمیته مسابقات مشخص می‌کند که هر گیم چند امتیازی است. برای مثال، در نخستین دوره رقابت‌های والیبال ساحلی که منطقه ۲۱ قهرمان شد، هر گیم ۱۵ امتیازی بود. در گیم‌های ۲۱ امتیازی با مضرب ۷، تیم‌ها در زمین جابه‌جا می‌شوند و در گیم ۱۵ امتیازی این مضرب ۵ است. زمین استاندارد والیبال ساحلی ۸ در ۸ است و هر تیم ۳ بازیکن دارد که ۲ نفر داخل زمین هستند و یک نفر هم ذخیره است. ارتفاع تور هم ۲‌متر و ۲۴ سانتیمتر است. قوانین والیبال ساحلی تفاوت زیادی با والیبال سالنی دارد و به همین دلیل کسانی که از سالنی به ساحلی می‌آیند در جریان بازی، زیاد مرتکب خطا می‌شوند.»
 شهره ترک درباره نخستین دوره مسابقات والیبال ساحلی مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران و قهرمانی تیم منطقه ۲۱ هم می‌گوید: «در این رقابت‌ها، هر منطقه مجاز بود تنها یک تیم داشته باشد وگرنه با توجه به علاقه و استقبالی که وجود داشت، تعداد تیم‌های شرکت‌کننده می‌توانست بسیار بیشتر باشد. در مرحله گروهی با تیم‌های مناطق ۹ و ۱۷ هم‌گروه شدیم که از این مرحله صعود کردیم و به جمع ۱۶ تیم در مرحله تک حذفی رسیدیم. در این مرحله هم تیم‌های مناطق ۲ و ۱۱ راشکست دادیم و به فینال رسیدیم و در آنجا هم تیم منطقه ۱۸ را شکست دادیم و قهرمان این رقابت‌ها شدیم. در مرحله حذفی، همه رقبا را ۲ گیمه کردیم. با اینکه نخسیتن دوره این بازی‌ها بود اما تیم‌ها کیفیت خوب و قابل قبولی داشتند. این دومین تورنمنتی بود که تیم ما در آن شرکت می‌کرد. پیش از آن در یک دوره رقابت والیبال «ماسه ای» که از سوی هیأت والیبال در ورزشگاه «تختی» تهران برگزار شده بود، شرکت کرده بودیم که بچه‌ها در آنجا هم عملکرد خوبی داشتند و در دومین تورنمنت موفق به کسب عنوان قهرمانی شدیم. منطقه ۲۱ استعدادهای خوبی در رشته والیبال دارد و با سرمایه‌گذاری بیشتر می‌تواند موفقیت‌های زیادی کسب کند.»

علاقه، دلیل اصلی فعالیت
«مائده برزگر» یکی از بازیکنان تیم والیبال ساحلی منطقه ۲۱ درباره قهرمانی در نخستین دوره رقابت‌های والیبال ساحلی بانوان و امکانات این رشته می‌گوید: «مسابقات به لحاظ فنی کیفیت خوبی داشت، اما از نظر امکانات و شرایط برگزاری مسابقات با مشکلاتی مواجه بودیم. برای مثال، زمین مسابقه سفت بود. زیر شن‌ها یک زمین سنگی قرار داشت و می‌ترسیدیم که آسیب ببینیم و رختکن نیز مشکلاتی داشت.» برزگر که حدود ۹ سال است والیبال ساحلی بازی می‌کند به جذابیت‌های این رشته ورزشی برای بانوان اشاره می‌کند: «والیبال ساحلی ورزش بسیار جالب و جذابی است که سختی‌های خود را دارد. برای فعالیت در این رشته باید به آن علاقه داشته باشید. نکته بسیار مهمی که وجود دارد به تفاوت والیبال سالنی با ساحلی بر می‌گردد و والیبال ساحلی ورزش سخت‌تری است. متأسفانه در سال‌های گذشته توجه چندانی به والیبال ساحلی بانوان نشده است و به لحاظ امکاناتی مانند زمین، شرایط خوبی ندارد. امیدوارم به این رشته توجه بیشتری شود. به‌ویژه در منطقه ۲۱ که استعدادهای خوبی دارد و بانوان علاقه‌مند به رشته والیبال در اینجا زیاد است.»

والیبال ساحلی، نیازمند امکانات بیشتر
«فرزانه خانمرادی» یکی دیگر از بازیکنان تیم والیبال ساحلی منطقه ۲۱ است. او هم از امکانات سخت‌افزاری نخستین دوره رقابت‌های والیبال ساحلی بانوان مناطق ۲۲‌گانه چندان رضایت ندارد و می‌گوید: «تیم‌های خوبی در نخستین دوره رقابت‌های والیبال ساحلی شرکت کرده بودند و کیفیت فنی رقابت‌ها مطلوب بود. پیش از این رقابت‌ها، شهریورماه نیز در یک دوره مسابقه دیگر شرکت کرده بودیم که زمین فوتبال ساحلی ورزشگاه تختی را به زمین چند منظوره برای والیبال ساحلی تبدیل کرده بودند. زمین ساحلی منطقه ۱۶ که میزبان رقابت‌های والیبال مناطق ۲۲‌گانه بود، شرایط چندان خوبی نداشت. در بعضی قسمت‌ها زمین سفت بود و رختکن هم وضعیت خوبی نداشت. امیدوارم امکانات والیبال ساحلی بیشتر شود و توجه بیشتری به این ورزش داشته باشند. متأسفانه تعداد زمین‌های والیبال ساحلی در تهران بسیار اندک است و لازم است که این زمین‌ها بیشتر و با کیفیت‌تر شود.» خانمرادی حدود ۱۳ سال است که والیبال ساحلی بازی می‌کند. او از بانوان علاقه‌مند به ورزش دعوت می‌کند تا این رشته جذاب را تجربه کنند: «والیبال ساحلی از والیبال سالنی سخت‌تر است، اما در مجموع ورزش جالب و جذابی است.»

ساخت ۲ زمین والیبال ساحلی در تهرانسر
«زهره امیدی»، سرپرست فنی تیم‌های والیبال منطقه ۲۱ که مسئول برگزاری نخستین دوره مسابقات والیبال ساحلی مناطق ۲۲‌گانه تهران است، درباره این رقابت‌ها می‌گوید: «این مسابقات به میزبانی منطقه ۱۶ برگزار شد و شرایط سنی تیم‌ها هم ۱۶ سال به بالا بود و از هر منطقه تنها یک تیم حضور داشت که در پایان، منطقه ۲۱ به قهرمانی رسید و مناطق ۱۸ و ۲ هم به‌ترتیب نایب قهرمان و سوم شدند.» امیدی با اشاره به کمبود زمین والیبال ساحلی در تهران، از ساخت ۲ زمین والیبال ساحلی در منطقه خبر می‌دهد: «تعداد زمین‌های والیبال ساحلی در تهران بسیار اندک است و در مجموع، بیش از ۴ تا ۵ زمین وجود دارد که از جمله آنها یک زمین در منطقه ۵ در محله «جنت‌آباد» است. ۲ زمین دیگر هم در منطقه ۴ و مجموعه ورزشی تختی و یکی هم در منطقه ۱۶ است. یک زمین هم در مجموعه ورزشی «انقلاب» در منطقه ۳ است. با توجه به این موضوع و بانوان علاقه‌مند و مستعدی که در منطقه داریم، پیشنهاد دادیم که ۲ زمین استاندارد ۸ در ۸ در منطقه ساخته شود که مورد تأیید اداره ورزش قرار گرفت. برای این منظور، بازدیدی از بوستان بانوان منطقه در بلوار گلها داشتیم و زمینی برای این ورزش در کنار زمین چمن مصنوعی فوتبال بانوان در نظر گرفته شد. با توجه به اینکه باید شن مورد نیاز از شمال کشور تهیه و منتقل شود، ساخت این زمین‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که برای آن به دنبال حامی مالی هستیم. با ساخت این زمین‌ها، تهرانسر به قطب والیبال ساحلی تهران تبدیل می‌شود و می‌توانیم میزبان مهم‌ترین مسابقات استانی و کشوری باشیم. امیدوارم با توجه به توجیه اقتصادی این کار بتوانیم هرچه زودتر این زمین‌های والیبال ساحلی را در بوستان بانوان که فضای فوق‌العاده خوبی برای این منظور دارد، احداث کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید