• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124365
+
-

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از ۲۸ بهمن به شکل مجازی آغاز می‌شود

اولین جشنواره تمام‌آنلاین ایران

امکان تماشای کنسرت‌های جشنواره موسیقی فجر برای همه وجود دارد

گزارش
اولین جشنواره تمام‌آنلاین ایران


 فهیمه پناه‌آذر ـ‌ روزنامه‌نگار

 سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اجراهای خود را از ۲۸بهمن به شکل مجازی آغاز می‌کند؛ جشنواره‌ای که برخلاف 2جشنواره تئاتر و فیلم فجر، بخش بین‌الملل را حذف نکرد و تصمیم گرفت اجراها را به شکل آنلاین داشته باشد. حسن ریاحی، دبیر این دوره از جشنواره به همراه اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل و محمد‌الله‌یاری، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد نشست این دوره از جشنواره را برگزار کردند و به تشریح بخش‌های مختلف پرداختند.

  کنسرت‌ها برای همه
در این دوره از جشنواره‌ که اجراها به شکل آنلاین بوده، بلیت‌فروشی وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان همه اجراهای جشنواره ازجمله کنسرت‌های خارجی را تماشا کنند. حسن ریاحی در ابتدای این نشست از روند برگزاری دوره سی‌وششم گزارشی ارائه کرد و با اشاره به برگزاری آنلاین جشنواره توضیح داد: «با توجه به زیرساخت‌های موجود، ابتدا در نحوه برگزاری آنلاین کنسرت‌ها، مشکلات فنی داشتیم، اما به مرور این مشکلات مرتفع می‌شود.» ریاحی همچنین به برگزاری جایزه «باربد» اشاره می‌کند: «خوشبختانه با راه‌اندازی دوباره جایزه باربد شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان بودیم؛ کمااینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند. امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره باکیفیتی باشیم.»



  ۴۰۰ هنرمند در هزار و ۸۰۰‌دقیقه اجرا
در ادامه این نشست، ‌الله‌یاری، ‌مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم از اصلاح‌ آیین‌نامه برگزاری موسیقی فجر گفت و اینکه این اصلاح از موارد مهمی بوده که شورای ارزیابی جشنواره مدنظر داشته و یکی از موارد اضافه شدن بخش رقابتی بود و همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری جشنواره از دیگر تغییرات مهمی بود که انجام شد.» یکی دیگر از نکاتی که مدیر دفتر موسیقی ارشاد به آن اشاره کرد، ضبط کنسرت‌ها بود. وی توضیح داد: «در این جشنواره رنگین‌کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید، شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود. ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند. در حوزه جایزه باربد هم باید بگویم که تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته به‌دست ما رسیده که ما در نهایت ۵۲ اثر برگزیده برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه باربد نیز اعلام می‌شوند.» ‌الله‌یاری اضافه می‌کند: «در بخش اجراهای صحنه 2اجرا به نام استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. یک اجرا هم از شهر لرستان در رثای سردار سلیمانی داریم. در تالار وحدت نیز ارکسترهای دولتی هم اجراهای آنلاینی را در چارچوب جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌کنند که اطلاعات آن نیز در روزهای آینده منتشر می‌شود.»
به‌گفته رئیس جشنواره موسیقی فجر، علاوه بر بخش رقابتی و بخش اجراها نیز ستاد جشنواره جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی را نیز همچون سال گذشته دارد و قرار است ترانه‌های برگزیده و آثار برگزیده جایزه موسیقی و رسانه در مراسم اختتامیه معرفی شوند. وی همچنین به برگزاری بزرگداشت‌ها اشاره کرد: «در این دوره از 4هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب به‌عنوان موزیسین شناخته شده انقلاب قدردانی می‌شود که در این راستا مستندسازی داریم و در روز اختتامیه به نمایش در می‌آید.» 

   6گروه از ۴ کشور
بخش بعدی تشریح برنامه‌های بخش بین‌الملل بود. اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل با اشاره به تشکیل کمیته این بخش در مهر‌ماه توضیح داد: «رایزنی‌ها با دبیرخانه‌های جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف بین‌المللی صورت گرفت و بعد از بررسی گروه‌ها و هنرمندانی که قابلیت حضور در جشنواره را دارند، نهایتاً به 6گروه از 4کشور رسیدیم.» جعفریان در ادامه از معیارهای انتخاب گروه‌های خارجی گفت و اینکه به‌دلیل شرایط کرونا امکان هماهنگی با گروه‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر وجود نداشت و سعی کردیم که گروه‌هایی که حاضر می‌شوند، اجرا و تنوع خوبی داشته باشند و به لحاظ کیفی مورد قبول باشند. وی یادآور شد: «تمامی این اجراها به‌صورت اختصاصی برای مخاطبان جشنواره موسیقی فجر ضبط شده‌اند و می‌تواند تجربه ارزشمندی برای ما به حساب ‌آید.»

  توزیع فیلم اجراهای جشنواره
مدیر دفتر موسیقی همچنین به رایزنی‌ها با صداوسیما اشاره می‌کند و با عنوان این مطلب که در تلاش هستیم با مجموعه مقرراتی که در حوزه پخش آثار موسیقایی در فضای مجازی وجود دارد، جشنواره را برگزار کنیم، توضیح داد: «بخشی از پلتفرم‌ها و مجموعه‌های اینترنتی فضای مجازی تحت نظر ساترا هست و امیدوارم شرایط و تعاملات به‌گونه‌ای شکل گیرد تا ما شاهد حضور بسترهای بیشتری برای برگزاری کنسرت‌های مجازی در جشنواره موسیقی فجر باشیم. 
تمام فیلم‌های کنسرت جشنواره در طول جشنواره برابر قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده، به نمایش درمی‌آید. در این زمینه رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم کنسرت‌های جشنواره در روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به‌صورت فیلم توزیع شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید