• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124364
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/J62E2
+
-

«پارادایم شیفت»  پروژه اصلی ماست

«پارادایم شیفت»  پروژه اصلی ماست


شهردار تهران در ابتدای نشست خبری دیروز به پایان دادن چرخه باطل شهرفروشی اشاره کرد و گفت: «در دوره جدید (از نیمه سال 96) از رویه پیشین انتقاد می‌کردیم و اعتقاد داشتیم که آن روند اداره امور شهر، ما را به بن‌بست‌ خواهد رساند. به این معنا که برای اداره شهر، عارضه‌های شدیدی به‌وجود می‌آوریم و عملا نمی‌توانیم کیفیت بیافرینیم؛ زیرا آن عارضه‌هایی که ایجاد کردیم، تبعات سنگینی دارد. آن روش مثل چرخه باطل و معنایش این بود که کیفیت زندگی در شهر دائما در حال کاهش است. زمان آن رسیده بود که یک تغییر و یک «پارادایم شیفت» داشته باشیم. اصلی‌ترین پروژه به‌عبارتی «مگا پروژه» ما همین است.» پیروز حناچی با بیان اینکه ضوابط باغات را اصلاح کردیم و بازبینی طرح تفصیلی منطقه 22را به نتیجه رساندیم تا بخشی که باقی‌مانده بود را حفظ کنیم، افزود: «از همه مهم‌تر اینکه سیستم صدور پروانه را منطبق با طرح تفصیلی کردیم. اتفاقی که در30سال اخیر بی‌سابقه بوده است. البته این به‌معنای از میان رفتن تخلف‌ها نیست. تخلف ممکن است در سطح شهر انجام گیرد؛ ولی دیگر پروانه‌ای برخلاف طرح تفصیلی و بدون درج در سیستم و به‌صورت دستی صادر نمی‌شود و هیچ ملکی هم بدون پروانه ساخته نمی‌شود، البته آنهایی که تحت کنترل ماست. برای نمونه در حادترین منطقه ما که منطقه یک است، می‌توانید ببینید پرونده‌هایی که در شورا‌های معماری مناطق تصمیم‌گیری و به افزایش طبقات منتهی می‌شد، در سال90حدود 709مورد بود که یک سال بعد به 847مورد هم رسید. اما در سال 98این پرونده‌ها به یک مورد و امسال به صفر رسیده است و هیچ پرونده‌ای برای افزایش طبقه در منطقه یک نداریم. در تخلف طبقات مازاد ساخته شده هم در سال 90حدود 927پرونده داشتیم و در سال بعد از آن تا 1240مورد افزایش پیدا کرد. این پرونده‌ها تا سال 97به 118مورد رسید و امسال هیچ پرونده‌ای برای تخلف اضافه طبقات نداشته‌ایم.» 
به‌گفته شهردار تهران، این آمار فقط مربوط به گزارش منطقه یک است و وقتی در کنار دیگر مناطق قرار گیرد معنای واقعی خود را پیدا می‌کند. حناچی گفت: «به قولی که درباره ایجاد انضباط در حوزه شهری داده بودیم عمل کردیم. چون شهرداری‌ها به بهانه درآمد این کار را می‌کردند تا بتوانند بودجه را محقق و برنامه‌های خود را پیاده کنند.»
شهردار تهران دیروز همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه کرونا همچنین فرصت خوبی شد تا نشان دهد مسئول شهر مثل همه شهرهای جهان باید شهردار باشد، چرا چنین مسئله‌ای در شهرهای ما رخ نداده و مسئول تحقق این مسئله کیست و چه‌کسی باید گام اول را بردارد؟ پاسخ داد: «برای این منظور 2 لایحه به مجلس فرستادیم. یکی لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و دیگری که ما نفرستاده بودیم ولی سهم مالیات محلی است که به ما مربوط می‌شود؛ همان اصلاح مالیات بر ارزش افزوده است. هر دوی اینها در مجلس قبلی به تصویب رسید اما لایحه درآمد‌های پایدار به آخرین روز مجلس قبلی رسید و ابلاغ نشد و هم‌اکنون در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است. در مجلسی که فراکسیون مدیریت شهری آن حدود 197نفر است حداقل انتظار شهرداری‌‌ها این است که این موضوع به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرداری‌ها به نتیجه برسد؛ چراکه به افزایش درآمدهای پایدار منجر می‌شود. با این‌حال ما در حوزه برنامه‌ریزی شهری قولی که به مردم داده و با آن دوره‌های قبلی را نقد کرده بودیم، به اجرا در آوردیم. برای ما هم کاری نداشت که تراکم بفروشیم یا از روش‌های دیگر استفاده کنیم، ولی این روش قابل ادامه نبود. معنای آن کاهش کیفیت زندگی شهری، تراکم، ترافیک، آلودگی و تمرکز بیشتر در مرکز کلانشهر بود. امیدواریم این روش تثبیت شود و من مطمئن هستم اگر در تهران موفق شویم، این تغییرات در دیگر شهر‌ها هم امکان‌پذیر خواهد بود.»
او درمورد عدم تحقق مدیریت واحد شهری درکشور گفت: «البته شاید نتوان به‌صورت رسمی مدیریت دستگاه‌های متولی را به شهرداری داد، اما انجام اقداماتی امکان‌پذیر است؛ برای مثال شهرداری تهران در سازمان آب و فاضلاب سهم دارد و اگر سهم شهرداری ۵۱ درصد شود، حداکثر نظام مدیریتی در این بخش انجام خواهد شد؛ موضوعی که وزیر نیرو هم مخالفتی با آن ندارد. ما باید از چنین روش‌هایی در تهران و ایران استفاده کنیم. از طرف دیگر باید پرسید ریشه مشکل کجاست؟ ریشه در قوانین است. قانون شهرداری‌ها متعلق به زمانی است که دولت متولی شهر بود. خیلی از کشور‌های دنیا با کلانشهر‌های خود به‌صورت استثنا رفتار می‌کنند و ما برای این منظور نیازمند قانون هستیم. مثلا در کشور ترکیه یک قانون خاص فقط برای کلانشهر استانبول وجود دارد. این یک موضوع حاکمیتی بوده و نیازمند یک اتفاق نظر بین دولت و مجموعه شهرداری‌هاست تا قوانین بازبینی و به‌روز شود. همچنین هیچ‌کدام از الگوهایی که مطرح شده درباره لایحه مدیریت یکپارچه شهری، به اندازه کافی گویا و شفاف نبوده است.»
حناچی همچنین درباره هوشمندسازی شهر گفت: «شهرداری تلاش ویژه برای بالابردن رنکینگ تهران کرده است؛ شرایط کروناهم این را مهیا کرده است. بستر زیرساخت فضای دیجیتال و مجازی تهران خیلی قوی است. اطلاعات جغرافیایی(GIS) تهران یکی از نخستین‌هاست و شهرداری تلاش کرده بسیاری از خدمات را در این بستر ارائه کند. تهران من، سرویس‌هایی را در خود دارد که از این طریق به کاهش سفرهای درون‌شهری انجامیده است و رتبه‌بندی هوشمندی تهران درمیان شهرهای مطرح دنیا 3رتبه ارتقا یافته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید