• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124340
+
-

پرواز دوباره نرخ در بازار مواد پروتئینی

قیمت مرغ از مرز 30هزار تومان گذشت

بازار
قیمت مرغ از مرز 30هزار تومان گذشت

با وجود وعده‌های مسئولان ستاد تنظیم بازار برای رشد عرضه و نزدیک شدن قیمت خرده‌فروشی مرغ به نرخ مصوب، قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در طول یک هفته گذشته با افزایش 10هزار تومانی از مرز 30هزار تومان گذشت.
به‌ گزارش همشهری، با مصوبات 2‌ماه اخیر ستاد تنظیم بازار، مسئولان از تسهیل روند تخصیص ارز و تامین نهاده‌های دام و طیور خبر داده بودند. پیش‌تر نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه در خرده‌فروشی 20هزارو400تومان تعیین شده بود. مسئولان مربوط با تکیه بر این اقدام‌ها وعده بازگشت آرامش به بازار گوشت و مرغ در آستانه نوروز را مطرح کرده بودند. اما مرغداران نرخ مصوب جدید را با رشد هزینه‌های تولید متناسب ندانسته‌اند و بر آزادسازی قیمت تأکید می‌کنند. بررسی قیمت خرده‌فروشی مرغ و انواع مشتقات آن نیز حاکی از نافرمانی قابل پیش‌بینی بازار از نرخ مصوب بوده است. قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه که تا 4هفته پیش به 20هزارو400تومان رسیده بود طی 2هفته اخیر اول به 25 و سپس به بیش از 30هزار تومان رسید. این افزایش قیمت موجب گرانی انواع قطعات و مشتقات مرغ و گوشت سایر انواع طیور مانند بوقلمون و شترمرغ شده است.

نبض تند قیمت مرغ و طولانی ‌شدن صف میادین
گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خرده‌فروشی انواع مرغ و طیور از سیر صعودی قیمت‌ها حکایت دارد؛ به‌نحوی که دیروز قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم مرغ تازه در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران از 27 تا 32هزار تومان در نوسان بود. چنان‌که دیروز شنبه هر کیلوگرم مرغ تازه در منطقه تهرانسر از 27 تا 30هزار تومان و در شهرک آپادانا 30 تا 32هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. در مناطق مذکور قیمت انواع قطعات و مشتقات مرغ نیز افزایش قابل‌توجهی داشت به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم ران مرغ در تهرانسر 25 تا 27هزار، سینه مرغ به نرخ 31 تا 33هزار تومان و در شهرک آپادانا قیمت هر کیلوگرم ران و سینه مرغ از 33 تا 34هزار تومان بود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون در این مناطق به‌ترتیب 36 و 41هزار تومان بود و هر کیلوگرم گوشت شترمرغ در شهرک آپادانا به نرخ 150هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. افزایش قیمت مرغ همچنین موجب کاهش عرضه مرغ و تخم‌مرغ به نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار و طولانی‌تر شدن صف‌های خرید این اقلام در معدود مراکز عرضه مستقیم شد. به‌نحوی که متقاضیان خرید مرغ و تخم‌مرغ در میدان میوه و تره‌بار تهرانسر قبل از عرضه این اقلام در صف‌های طولانی در انتظار خرید مرغ و تخم‌مرغ ارزان‌تر از قیمت عرضه این محصولات در بازار خرده‌فروشی بودند.

تغییر نرخ پایه و محدودیت عرضه مرغ
نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به این رویدادها با بیان اینکه فروش مرغ با قیمتی بیش از ۲۷هزار تومان، گرانفروشی است، درباره علت افزایش قیمت مرغ به بیش از 30هزار تومان، گفت: قیمت واقعی مرغ زنده براساس آنالیز تشکل‌ها ۱۷هزارو۵۰۰تومان و قیمت مرغ گرم ۲۴ تا ۲۵هزار تومان است. حبیب اسدالله‌نژاد افزود: درخواست تشکل‌ها اصلاح قیمت‌هاست ولی با وجود مذاکرات در این مورد هنوز هیچ تغییری صورت نگرفته است و این قصور باعث ایجاد نوسان در تولید خواهد شد. اسدالله‌نژاد، افزود: متأسفانه برخی از استان‌ها که مزیت تولید دارند گاه اجازه خروج مرغ زنده یا گرم را نمی‌دهند؛ بسته ‌شدن راه خروج می‌تواند باعث فساد و توزیع رانت شود. اینگونه تصمیمات جزیره‌ای منطقی نیست چون توزیع مرغ را دچار چالش کرده و آرامش بازار را بر‌هم می‌ریزد.

شرایط گنگ بازار مرغ 
عضو هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی هم با تأیید افزایش قیمت مرغ گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری به ۲۰هزار تومان و قیمت مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها به ۲۹هزار تومان رسیده است، هر چند در برخی مناطق مرغ با قیمت بالای ۳۰هزار تومان هم عرضه می‌شود. عظیم حجت، گنگ بودن شرایط بازار را یکی از دلایل نوسان بازار مرغ اعلام کرد و افزود: ابلاغ رسمی قیمت می‌تواند بازار را از سردرگمی‌خارج کند. او درباره آینده بازار مرغ گفت: پیش‌بینی در شرایط شیوع کرونا بسیار سخت است اما در کل وضع جوجه‌ریزی به‌گونه‌ای است که تا پایان بهمن و اسفند با چالشی در عرضه مواجه نخواهیم شد. او گفت: با توجه به انگیزه مرغداران به تولید، جوجه‌ریزی به بالای ۱۲۰میلیون قطعه می‌رسد که با وجود این در ایام‌ پایانی سال کمبود و افزایش قیمت در بازار مرغ نخواهیم داشت‌. به‌گفته او در هفته گذشته قیمت برخی ریزمغذی‌های طیور همچون لیزین و متیونین حداقل هر کیلو ۱۰هزار تومان افزایش یافت؛ این عوامل قیمت تمام‌شده تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حجت با اشاره به اینکه استقبالی برای خرید مرغ سایز کوچک در بازار وجود ندارد، گفت: با وجود آنکه مرغ عمده مصرفی خانوارها، سایز درشت است و فرهنگسازی‌ لازم برای مصرف مرغ استاندارد با وزن ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰گرم نشده، مرغدار برای عرضه مرغ در سن ۵۰روزگی ناگریز به تامین نهاده برای مدت ۱۰روز از بازار آزاد است که این امر به افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند‌.

دخالت در بازار و کاهش ۵۰درصدی تولید 
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی هم قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار را 17هزار تومان دانست و گفت: در این شرایط سخت تولید، مرغداران قیمت مصوب 14هزارو400تومانی هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری را قبول ندارند. احمد بزچلویی، افزود: در ابتدا فقط ۳۰درصد نهاده مرغداران را دولت تامین می‌کرد و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شد که همین امر ورشکستگی و کناره‌گیری بسیاری از مرغداران را به همراه داشت. او افزود: اگرچه 2ماه است که وضع تخصیص نهاده‌ها کمی بهتر شده، اما باز هم فقط ۷۰درصد نهاده با قیمت دولتی به مرغدار تعلق می‌گیرد و حتی قیمت نهاده دولتی نیز افزایش داشته است. بزچلویی گفت: قیمت ذرت دولتی از 1500 به 1700، کنجاله سویا از 2700 به 3300تومان افزایش یافته و بقیه نهاده‌های تولید نیز به همین نسبت گران شده است. او با بیان اینکه دخالت دولت اطمینان مرغداران را به تولید کاهش داده گفت: دولت به ازای هر مرغ ۴کیلو نهاده در اختیار مرغدار قرار می‌دهد درحالی‌که یک مرغ برای عرضه در بازار حداقل به 5.5کیلو نهاده نیاز دارد که مابقی آن باید از بازار آزاد با قیمت‌های بالا تهیه شود. او افزود: کاهش قدرت خرید در بروز وضع بی‌تأثیر نیست، زیرا اواخر سال گذشته میزان جوجه‌ریزی در استان مرکزی ۳میلیون قطعه بود اما این رقم امسال با کاهشی ۵۰درصدی به 1.5میلیون قطعه رسیده است.

   تبانی در معدوم‌سازی‌ جوجه‌های یک روزه
در فروردین‌ماه امسال همزمان با انتشار فیلم و تصاویر معدوم‌سازی‌ جوجه‌های یک روزه در شبکه‌های اجتماعی، برخی فعالان بازار درباره تأثیر این اقدام بر بروز پدیده کمبود و گرانی مرغ هشدار داده بودند. حالا پس از گذشت 10‌ماه از آن واقعه، شورای رقابت در جلسه 445 خود با بررسی مسائل و مشکلات بازار نهاده‌های دامی و معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه در بهار امسال، با اکثریت آراء تأیید کرد: این اقدام انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه مصداق تبانی بین اشخاص است به‌نحوی که نتیجه آن از طریق محدود کردن یا تحت کنترل درآوردن مقدار تولید، خرید یا فروش کالا یا خدمت در بازار، مصداق اخلال در رقابت بوده است. این شورا به موجب بندهای ۲ و ۴ ماده۶۱ قانون به «توقف طرفیت توافق از ادامه رویه ضدرقابتی» و همچنین «اطلاع‌رسانی عمومی در جهت شفافیت بیشتر بازار» رای صادر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید