• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 بهمن 1399
کد مطلب : 124035
+
-

ترافیک پایان هفته در مدار مریخ

3کاوشگر از کشورهای آمریکا، چین و امارات این هفته لحظات نفس‌گیری را برای قرار گرفتن در مدار سیاره سرخ رقم خواهند زد

فضا
ترافیک پایان هفته در مدار مریخ

 طی چند روز آینده با رسیدن 3ربات مریخ‌نورد که میلیون‌ها کیلومتر در فضا را برای رسیدن به مریخ سفر کرده‌اند، آسمان سیاره سرخ شاهد نمایش و رقابت حیرت‌انگیزی خواهد بود.
به گزارش گاردین، مریخ نورد Hope یا امید از امارات ابتدا روز سه‌شنبه و پس از آن فضاپیمای Tianwen-1از چین روز بعد وارد مدار مریخ خواهند شد. درنهایت نیز کاوشگر آمریکایی Perseverance یا همان استقامت در 18فوریه فرود چشمگیر خود را به سطح مریخ انجام می‌دهد. از سال 1960تاکنون ده‌ها ماموریت برای رسیدن به مریخ انجام شده است که نیمی از آنها به‌دلیل خرابی قطعات و خطاهای نرم افزاری موتور موشکی، ناکام مانده‌اند. «کالین ویلسون» فیزیک‌دان انگلیسی از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: این می‌تواند یک تجربه دلخراش باشد. من در 2 ماموریت قبلی مریخ ابزارهایی داشته‌ام - کاوشگر Beagle انگلیسی و کاوشگر Schiaparelli اروپایی - و هر بار که حین فرود در اتاق کنترل بودم، صندلی خود را می‌گرفتم و در هر دو مورد کاوشگرها سقوط کردند.
«سوزان شوئنزر» ستاره شناس می‌گوید: مریخ به چند دلیل مقصد دشواری است. اول اینکه هزاران مایل فاصله دارد. سفر به مریخ مانند رفتن به‌ماه نیست که فقط یک چهارم میلیون مایل فاصله دارد. دوم، مریخ جو دارد اما جو غلیظی ندارد. این یعنی هوای کافی برای ایجاد توفان‌های گردوغبار و وزش باد وجود دارد که کاملاً ناامید‌کننده است و کاوشگر را از مسیر خود خارج کرده و به خطر می‌اندازد. از طرف دیگر، ضخامت آن به اندازه کافی نیست که به شما اجازه دهد از چترها برای فرود یک کاوشگر استفاده کنید.

نسل جدید برای عملیات پیچیده
نسل جدید مریخ نوردهای ناسا برای چنین مانورهایی بسیار پیچیده و سنگین هستند و کاوشگر استقامت در عوض به یک سکوی موشکی به نام جرثقیل آسمانی متکی خواهد شد تا آن را به سطح مریخ برساند. این روش یک‌بار پیش از این در سال 2012برای فرود آمدن مریخ نورد Curiosity از آمریکا استفاده شده بود. اکنون استقامت، یک مریخ نورد بسیار سنگین‌تر، در سفری که از سوی ناسا «هفت دقیقه وحشت» لقب گرفته است، از آن پیروی خواهد کرد. اصطکاک اتمسفر نخستین برش سرعت را به‌وجود می‌آورد. سپس یک چتر بزرگ به‌طور خودکار آزاد می‌شود و این سرعت کاوشگر را به چند صد مایل در ساعت کاهش می‌دهد. سپس موتورهای موشکی جرثقیل آسمانی شلیک می‌شوند و سرعت کاوشگر کند می‌شود تا زمانی که حدود 20متر بالاتر از سطح سیاره سرخ شناور شود. جرثقیل مریخ نورد را روی کابل‌ها پایین می‌آورد تا زمانی که سطح آن را لمس کند، کابل‌ها بریده می‌شوند و جرثقیل آسمانی پرواز می‌کند تا فرود غیرقابل کنترل خود را در یک فاصله امن از Perseverance انجام دهد. فقط در این صورت است که پیامی به مهندسان ناسا ارسال می‌شود تا آنها را از خبر خوب فرود کاوشگر مطلع کند. در مقابل، مریخ نورد امارات به نام Hope به‌عنوان نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای جهان عرب، زمان را ساده‌تر سپری خواهد کرد. این دستگاه صرفا برای چرخش به دور مریخ طراحی شده است که با انجام 30دقیقه سوختن موتور اصلی خود به آن دست خواهد یافت. اگر سوخت موتور موفقیت‌آمیز باشد، سرعت کاوشگر را به اندازه کافی کم می‌کند تا توسط میدان گرانشی مریخ تصرف و وارد مدار شود. کاوشگر چین با نام Tianwen-1نیز این هفته وارد مدار مریخ می‌شود. درصورت عملکرد موفق، چین تنها دومین کشور جهان خواهد بود که پس از ایالات متحده با موفقیت یک وسیله نقلیه رباتیک را روی سیاره دیگر فرود می‌آورد. درنهایت اینکه این3 کاوشگر چقدر موفق خواهند بود به چند هفته صبر نیاز دارد. مریخ مکانی غیرقابل تقسیم برای کاوش‌های علمی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید