• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123876
+
-

دریچه/ منصور ِ مظلوم

دریچه/ منصور ِ مظلوم

حجت‌السلام سیدمحمدرضا واحدی
رئیس سابق سازمان عقیدتی سیاسی نهاجا


 یک سکانس از فیلم منصور که در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمده است، در فضای مجازی پخش شد که در آن شهید منصور ستاری با عصبانیت وارد مراسم زیارت عاشورا و کلاس اخلاق می‌شود و یقه یکی از پرسنل را می‌گیرد و باعث به هم خوردن مراسم می‌شود.
هرچند با دیدن یک دقیقه نباید قضاوت کرد، اما قطعا سازندگان فیلم نتوانسته‌اند شخصیت محبوب و کاریزماتیک شهیدمنصورستاری را به نمایش درآورند.
ستاری را که من می‌شناختم و سال‌ها با او در تعامل و ارتباط بودم، اگر هم عصبانی می‌شد، چنین رفتارهای نامتعادل و خارج از عرفی نداشت. اتفاقا آرامش در راه رفتن، در سخن گفتن، در دستور دادن و البته چهره صمیمی و همیشه خندان از ویژگی‌های منحصربه‌فرد او بود که گفت‌وگو با او را دلنشین‌تر می‌کرد.
نکته دیگر اینکه هر چند گریم چهره محسن قصابیان، شباهتی به ستاری دارد، اما ملاحت چهره نورانی و تو پُر ستاری گم‌شده فیلم است. از سوی دیگر آنچه در باب لباس پوشیدن و آراستگی ستاری فیلم می‌بینیم، با آراستگی، ابهت و دیسیپلین ستاری واقعی خیلی فرق دارد. نمی‌دانم مشاوران نظامی فیلم چه کسانی بوده‌اند و چطور سازمان عقیدتی سیاسی که متولی امور فرهنگی و هنری مربوط به ارتش است، نظارتی بر تهیه و تولید آن نداشته است؟ البته شنیدم تازه به‌خود آمده‌اند و می‌خواهند جلوی پخش آن را بگیرند، اما قطعا نه می‌توانند چون طرفشان سازمان اوج است و نه آبی را که ریخت می‌توان جمع کرد. حالا بماند که چطور روحانی عقیدتی سیاسی نمی‌داند که پنجشنبه‌ها در ارتش تعطیل نیست و...
احتمالا فیلم دارای موارد زیادی است اما فعلا این چند سطر بماند اینجا به یادگار تا کل فیلم را تماشا کنیم و بیشتر حرف بزنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید