• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 بهمن 1399
کد مطلب : 123875
+
-

اشک‌ها و لبخندهای گوی طلایی

روایتی تحلیلی از سریال‌ها و فیلم‌های نامزد دریافت جایزه در هفتادوهفتمین مراسم جوایز گلدن‌گلوب

اشک‌ها و لبخندهای گوی طلایی

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

هفتادوهشتمین مراسم جوایز گلدن‌گلوب در سال‌جاری به‌دلیل تداوم شیوع کرونا 2‌ماه دیرتر از موعد همه‌ساله و در 28فوریه2021 (10اسفند1399) برگزار خواهد شد. اسامی نامزدهای دریافت جایزه در این دوره از گلدن‌گلوب در سوم فوریه (15بهمن) توسط «جین فوندا» و «نورمن لیر» اعلام شدند. به باور منتقدان در این دوره برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها در رشته‌هایی که استحقاقش را داشته‌اند نامزد نشده‌اند و به‌نوعی در هفتادوهشتمین دوره گلدن‌گلوب نادیده گرفته شدند و به برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها نیز اهمیتی بیش از حد داده شده است.
شاید با همین استدلال هم بتوان حضور نداشتن فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی در میان نامزدهای این جوایز را آسان‌تر تحلیل کرد. در این مطلب نگاهی تحلیلی به مهم‌ترین نامزدهای انتخاب‌شده در این دوره از گلدن‌گلوب کرده‌ایم.

ناامیدی و امیدواری‌ها

«پیتر برادشاو» در گاردین نوشته است: گلدن‌گلوب امسال با درنظر گرفتن محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا برگزار خواهد شد، اما همچنان برخی از سنت‌های رایج در مراسم اهدای 
جوایز به روال سال‌های قبل در هفتادوهشتمین دوره گلدن‌گلوب نیز به‌طور ویژه رعایت شده است. یک از سنت‌های نانوشته نادیده‌انگاشتن یا اهمیت ندادن به برخی از فیلم‌های معتبر است. ازجمله نکات بحث‌برانگیز این مراسم می‌توان به این اشاره کرد که فیلم مهم و تحسین‌شده و هیجان‌برانگیز «تنت» ساخته «کریستوفر نولان» تقریبا در هیچ رشته مهمی از این دوره از گلدن‌گلوب کاندیدا نشد و تنها «لودوویگ گورانسون» سازنده موزیک این فیلم در رشته بهترین موسیقی فیلم، کاندیدای دریافت جایزه شد.
همچنین فیلم کارتونی هیجان‌انگیز و رازآلود «روح» ساخته پیکسار که انتظار می‌رفت در گلدن‌گلوب2021 در چند رشته مهم کاندیدای دریافت جایزه شود، تنها در 2رشته نامزد شد: رشته‌های انیمیشن و موسیقی. به باور بسیاری از منتقدان این فیلم استحقاق کاندیداشدن در دست‌کم رشته بهترین فیلم موزیکال و بهترین فیلم کمدی را داشت.

حضور پررنگ کارگردانان زن

از نظر تنوع اما مسئولان و داوران گلدن‌گلوب در این دوره، بهتر ظاهر شدند. در این دوره در رشته بهترین کارگردانی، از 5کارگردان منتخب 3نفر زن هستند: «امرالد فنل» برای ساخت فیلم درخشان، هجوآمیز و انتقامی «زن جوان امیدوارکننده»، «رجینا کینگ» برای ساخت فیلم «یک شب در میامی» و «کلوئه ژائو» برای فیلم درام-مستند «سرزمین کوچ‌نشین‌ها». البته برخی امکان دارد از عدم‌حضور فیلم‌‌‌های مهم کارگردانان سیاهپوست در رشته بهترین فیلم ناامید شده باشند؛ فیلم‌هایی نظیر«یک شب در میامی»، «5 هم‌خون» به کارگردانی«اسپایک‌لی» و فیلم «یهودا و مسیح سیاهپوست» در فهرست نامزدهای رشته بهترین فیلم‌های گلدن‌گلوب نامشان به چشم نمی‌خورد. با این حال فیلم «دادگاه شیکاگو7» به‌ کارگردانی «آرون سورکین» با موضوع دادگاه 7نفر از مخالفان جنگ ویتنام در میان نامزدهای رشته بهترین فیلم‌های گلدن‌گلوب حضور دارد. 

خوب‌ها و بدهای نتفلیکس، نامزد گلدن‌گلوب

منتقدان نشریه تایم نیز مطلبی با اشاره به پیشی‌گرفتن نتفلیکس نسبت به سایر کمپانی‌های دارای شبکه اینترنتی در کسب نامزدی‌ها در گلدن‌گلوب2021 نوشته‌اند: هیچ‌کس از اینکه نتفلیکس توانسته در این دوره از گلدن‌گلوب تعداد زیادی نامزدی را از آن خود کند شگفت‌زده نشده است. این منتقدان به این مسئله اشاره کرده‌اند که سریال‌ها و فیلم‌های مهمی از نتفلیکس در این دوره از گلدن‌گلوب نامزد دریافت جایزه در مهم‌ترین رشته‌ها شده‌اند. از جمله سریال‌های «شطرنج ملکه»، «غیرمتعارف» و فیلم «مانک».

نگاهی به شانس‌های اول

از نظر «پیتر برادشاو» منتقد گاردین فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» با نامزدی در رشته بهترین فیلم درام، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر، یکی از شانس‌های اول دریافت بیشترین جایزه در این دوره از گلدن‌گوب است. داستان این فیلم خیلی منطبق با دوره غم‌انگیز کنونی است. البته موضوع این فیلم درباره شیوع ویروس کرونا نیست، بلکه در این فیلم به عواقب رکود اقتصادی سال2008 پرداخته می‌شود. این فیلم درباره افراد شصت و چندساله‌ای است که در پی بحران اقتصادی به یکباره بدل به بازنشسته‌های فقیری شده‌اند که جز گشت‌و‌گذار در سراسر آمریکا و جست‌و‌جو برای پیداکردن کار فصلی در انبارهای بزرگ شرکت «آمازون» برایشان چاره‌ای باقی نمانده است.از نظر بیشترین نامزدی‌ها در رشته‌های مختلف گلدن‌گلوب، فیلم «مانک» به کارگردانی «دیوید فینچر» با کاندیدا شدن در 6رشته از فیلم «سرزمین کوچ‌نشین‌ها» که در 4رشته نامزد شده، پیش است. 

«مانک» فیلمی رویاگونه از دنیای موازی واقعی «هرمان جی مانکوویچ» با بازی گری اولدمن، است. هرمان مانکوویچ فیلمنامه‌نویسی بود که پس از دورانی پرکار در هالیوود تبدیل به منتقد این غول سینمایی آمریکا شد و درنهایت ناگزیر شد اسکاری را که به‌خاطر نگارش فیلمنامه‌ «همشهری کین» نصیبش شده بود با «اورسن ولز» کارگردان این فیلم قسمت کند. فیلمنامه «مانک» توسط پدر دیوید فینچر، «جک» نوشته شده است. او که اکنون دیگر در قید حیات نیست در رشته بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه شده است.فیلم «پدر» ساخته «فلورین زلر» نیز با 4نامزدی از گزینه‌های دریافت بیشترین جوایز گلدن‌گلوب2021 است. در این فیلم «آنتونی هاپکینز» در نقش پدر پیری که از بیماری فراموشی رنج می‌برد به‌همراه «اولیویا کلمن» در نقش دخترش بازی می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید