• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12381
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4z22
+
-

امارات؛ مقصد فرش دستباف استان

رئیس کانون زنان بازرگان در استان: بازارهای خارجی را برای صادرات فرش از دست داده‌ایم

صادرات
امارات؛ مقصد فرش دستباف استان




پروین جدیدزاده | اراک - خبرنگار: 

به اعتقاد کارشناسان صادرات فرش دستباف و گلیم یکی از ارکان مهم در حفظ این هنرهای ایرانی و نیز ایجاد اشتغال در این زمینه است. اما قطعا این موضوع با توجه به پیچیدگی بازارهای امروز و تنوع سلیقه‌ها مستلزم برنامه‌ریزی کارشناسانه و دقیق است. تولید فرش دستباف و گلیم در استان از رونق نسبی برخوردار است، البته به نظر می‌رسد بازار این بخش تنها به بازار داخل محدود شده و کمتر شاهد صادرات این محصولات به خارج از کشور هستیم. برای بررسی این موضوع با «اکرم رحمتی» رئیس کانون زنان بازرگان در مرکزی گفت و گویی انجام دادیم. که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت صادرات فرش دستباف و گلیم استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هم‌اکنون وضعیت صادرات فرش دستباف و گلیم استان مانند گذشته مطلوب و مناسب نیست. زمانی فرش استان که از شهرت جهانی برخوردار است به کشورهای مختلف صادر می‌شد و باز هم عطش برای این فرش‌های بی‌نظیر وجود داشت، اما حالا به دلایل مختلف بازار خارجی فرش را از دست داده‌ایم. 
البته برای رونق فرش و گلیم‌بافی باید مجموعه صادرات که شامل تولید خوب، بازاریابی، شناخت بازار جهانی و... می‌شود قدرتمند شود و این مهم نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی دارد که بی‌توجهی به آنها مانع رونق صادرات می‌شود. در مرحله نخست باید بازارهای جهانی شناسایی شوند. اما تولیدکنندگان استان هیچ اطلاعاتی در خصوص بازارهایی که امکان فروش فرش و گلیم‌ در آنها وجود دارد و همچنین سلیقه مشتریان در خارج از کشور ندارند.

اغلب تولیدکنندگان به روش سنتی کار می‌کنند. به این صورت که گلیم و فرش بافته شده را با واسطه یا به صورت مستقیم به مشتری می‌فروشند و آگاهی در خصوص ایجاد ارتباط برای عرضه در بازارهای جهانی ندارند.
برای رونق صادرات نیاز به یک تشکل جامع و پویای صادراتی است تا تمام بافندگان و تولیدکنندگان فرش از این دریچه تولید خود را با سودی مناسب صادر کنند و به فروش برسانند.

با سلیقه جهانی چه میزان فاصله داریم؟

امروز نوع نقشه، طرح و رنگی که مشتریان می‌پسندند تغییر کرده است و از سوی دیگر شاهد تنوع گسترده فرش و کفپوش در دنیا هستیم، بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی و رونق کسب و کار در این بخش باید از این تغییر سلیقه‌ها مطلع شویم و طبق آن فرش و گلیم بافته شود.
در ابتدا افرادی که در این زمینه تخصص دارند باید توسط بخش دولتی بافندگان را آموزش دهند که با نظم و تخصص ویژه فرش تولید شود. به عنوان نمونه بی‌نظمی رج‌های قالی یا ترکیب رنگی که خلاف سلیقه بازار هدف است، نمی‌تواند به صادرات این کالای هنری کمک کند و این موضوع نیاز به دریافت آموزش‌های لازم توسط متخصصین دارد.

ارائه آموزش باید بر اساس بازار هدف انجام شود. برای این موضوع باید بازارهایی که امکان صادرات و تبادل تجاری با آنها وجود دارد شناسایی شوند و در مرحله بعد بازار هر کشور و سلیقه مشتریان آن کشور توسط متخصصین مورد بررسی قرار بگیرد و بافندگان برای هر یک از بازارهای هدف آموزش لازم را دریافت کنند.

امکان صادرات فرش به چه بازارهایی وجود دارد؟

این موضوعی است که باید به صورت گسترده مورد بررسی قرار گیرد، اما طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ام بازار امارات متحده عربی برای صادرات فرش از استان مناسب است و امکان صادرات فرش و گلیم از این کشور به سایر بازارها نیز وجود دارد.این بازار به دلیل تجارت‌های جهانی برای عرضه فرش دستباف و گلیم از کشورهای دیگر بهتر است. در این زمینه و برای آشنایی بافندگان استان با سلیقه این بازار برنامه‌ریزی‌هایی از طریق کانون زنان بازرگان انجام شده است که در سال جاری نیز دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.تبلیغات در فضای مجازی و ایجاد شبکه گسترده برای تبلیغ اجناس به توسعه صادرات کمک می‌کند و بازاریابی نوین محسوب می‌شود. در این زمینه هم نقص جدی داریم و برای رونق صادرات این بخش نیز باید تقویت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید