• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123730
+
-

در روزهای کرونایی روی چمن قدم بزنید و گلف بازی کنید

آرامش روی چمن سبز

توپ خانه
آرامش روی چمن سبز

بهنام سلطانی

شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها عملا زنگ تعطیلی ورزش‌های گروهی را به صدا درآورده اما همه کسانی که با ورزش خو گرفته‌اند خوب می‌دانند که در سخت‌ترین شرایط چگونه ورزش کنند و روح و جسم‌شان را جلا بدهند. گلف، یکی از معدود رشته‌های ورزشی است که در دوره شیوع کرونا هم از رونق نیفتاده و حتی در دوره پیک بیماری کرونا این امکان برای عشاق ورزش وجود داشت که روی چمن سبز زمین‌های گلف قدم بزنند و ذهن و جسم‌شان را توأمان به چالش بکشند. گلف به شکل عجیبی با شرایط نامتعارف این روزها سازگار است؛ چراکه در فضای باز و با رعایت کامل فاصله اجتماعی انجام می‌شود و هیچ خطری بازیکن را تهدید نمی‌کند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما در این روزهای کرونایی، قدم‌زدن روی چمن زمین گلف و تجربه‌کردن چالش‌های این ورزش مفرح است. نگار صیادی، سرمربی تیم ملی گلف بانوان هم چالش‌ها، جذابیت و قواعد این ورزش گرانقیمت و البته ایمن را به ما معرفی می‌کند.

ورود آماتورها ممنوع
ورزش گلف به‌طور کلی از زمین تمرین شروع می‌شود و بازیکنی که هنوز قواعد ضربه‌زدن به توپ را آموزش ندیده، نمی‌تواند وارد زمین اصلی شود چون ممکن است به چمن مخصوص زمین آسیب وارد کند. گلفرهای آماتور تنها درصورتی می‌توانند وارد زمین اصلی شوند که تعداد قابل توجهی جلسه تمرینی را پشت‌سر گذاشته باشند و بتوانند توپ را تا 100یارد (5/91 متر)پرتاب کنند. دلیل اعمال چنین قانونی این است که پرتاب‌های کوتاه و متوالی در زمین 70هکتاری گلف، علاوه بر آسیب‌دیدگی چمن، بازیکن را خسته می‌کند اما پرتاب‌های بلند و حداقل 100یاردی، جذابیت گلف را برای بازیکن دوچندان خواهد کرد.


تلفیق تکنیک و تمرکز
گلف یک ورزش کاملا تمرکزی است و قوای ذهنی شما را تقویت می‌کند. به همین دلیل برخی والدین که فرزندان بیش‌فعال دارند چاره را در ثبت‌نام آنها در دوره‌های آموزشی گلف می‌بینند. گلفرها انرژی و تمرکز زیادی را صرف یادگیری پوزیشن‌هایی می‌کنند که هنگام ضربه‌زدن به توپ بسیار مهم است و باید رعایت شود. بازیکن گلف باید یاد بگیرد که چگونه چوب گلف را در دست بگیرد و در یک صفحه نسبتا کوچک به توپ 46گرمی ضربه بزند. این کار هم در نگاه اول چندان دشوار نیست اما اگر تمرکز لازم را نداشته باشید هنگام ضربه‌زدن به توپ و چرخش بدن، از داخل صفحه خارج می‌شوید و مرتکب خطا خواهید شد. بنابراین تمرکز، بیش از قدرت‌بدنی و زور بازو در این ورزش تعیین‌کننده است چنان‌که اگر بازیکن هنگام ضربه‌زدن به توپ نیروی بیش از حدی وارد کند باعث شکستگی چوب گلف می‌شود.

ورزش با خانواده
یکی از امتیازهای ویژه گلف این است که به‌صورت خانوادگی هم انجام می‌شود. بنابراین می‌توانید به اتفاق خانواده یک روز مفرح را با ورزش و قدم‌زدن روی زمین چمن گلف که نوعی مدیتیشن است تجربه کنید. در این حالت هر نفر ضربه‌خودش را می‌زند اما مجموع ضربه‌ها در نهایت خانواده را با یک چالش جذاب مواجه می‌کند. این امکان در بسیاری از ورزش‌ها مهیا نیست و در همه جای دنیا، گلف را نوعی پیک‌نیک ورزشی می‌دانند.

احترام به محیط‌زیست
ورزش در فضای باز یکی از نیازهای اصلی هر شهروند در روزهای شیوع کروناست. گلف هم یکی از ورزش‌هایی به‌شمار می‌رود که همواره در دل طبیعت انجام می‌شود و لوکیشن این ورزش به حدی طبیعی است که گاهی اوقات حیوانات اهلی از کنار گلفرها عبور می‌کنند. در برخی از کشورها مثل تایلند حتی میمون و روباه در نزدیکی زمین‌های گلف آفتابی می‌شوند و این هم یکی از جذابیت‌های این ورزش است. یکی از اصول گلف این است که گلفرها از آسیب‌رساندن به طبیعت منع می‌شوند و حین بازی باید احترام به محیط‌زیست را هم تمرین کنند. در گلف وسیله‌ای وجود دارد به نام«تی» که توپ را روی آن قرار می‌دهند و آماده ضربه‌زدن می‌شوند. انواع تی در گذشته از جنس فلز یا پلاستیک تولید می‌شد اما امروزه نوع چوبی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد تا راحت‌تر در طبیعت تجزیه شود. آسیب‌رساندن به طبیعت هم در بازی گلف جریمه در پی خواهد داشت. مثلا اگر توپ شما داخل رودخانه کوچک اطراف زمین گلف بیفتد و با چوب گلف آن را خارج کنید یا اگر به درخت تکیه بدهید جریمه خواهید شد.

آزمون صداقت
گلف، تنها ورزشی است که داور ندارد و مبنا را بر صداقت و راستگویی بازیکنان می‌گذارند. پس این فرصت را دارید که در داخل زمین، پارتنر یا همبازی‌تان را مورد ارزیابی قرار بدهید. به همین دلیل در همه جای دنیا سیاستمداران و تاجران سرشناس قبل از نشست و برخاست با افراد مختلف آنها را در داخل زمین گلف محک می‌زنند تا به درستکاری یا عدم‌صداقت آنها پی ببرند. در این ورزش داوری که بازیکن را زیرنظر بگیرد و امتیازها را ثبت کند، وجود خارجی ندارد و تنها در مواردی که ۲بازیکن اختلاف رأی پیدا می‌کنند فردی به نام «مارشال» وارد کارزار می‌شود و ۲نفر را مأمور حل و فصل موضوع می‌کند. اساس و بنای ورزش گلف صداقت و راستگویی است اما اگر اثبات شود که در ثبت امتیاز تقلب کرده‌اید مجازات سنگینی مثل خارج‌شدن از دور مسابقه برای شما درنظر می‌گیرند.

این ورزش گران است
اگر می‌خواهید گلف را به‌صورت آکادمیک یاد بگیرید و به‌طور اصولی با قواعد این ورزش آشنا شوید، مراجعه به آکادمی گلف در مجموعه ورزشی انقلاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این آکادمی به پیشرفته‌ترین وسایل مجهز است و همه وسایل کمک آموزشی برای مراجعه‌کننده‌ها مهیاست. مربیان آکادمی نقاط ضعف را با نرم‌افزارهای پیشرفته آنالیز می‌کنند و برای آموزش به مبتدی‌ها از متد روز دنیا استفاده می‌شود. تعارف که نداریم گلف ورزش گرانقیمتی است و تهیه یک ست کامل شامل توپ، دستکش، کفش مخصوص و 11نوع چوب گلف که از هر کدام برای پرتاب توپ تا یک مسافت مشخص استفاده می‌شود، بین 10تا 50میلیون تومان آب می‌خورد. همه این وسایل در آکادمی گلف مهیاست اما توصیه مربیان این است که بعد از یک سال هر گلفر یک ست کامل ورزشی را برای خودش تهیه کند. دوره‌های آموزشی گلف شامل ۲جلسه در هفته است و هر جلسه با احتساب ورودی زمین چمن، استفاده از وسایل گلف و دستمزد مربی 400هزار تومان هزینه در بر دارد. برای اینکه توپ را تا فاصله 100یاردی پرتاب کنید و اجازه ورود به زمین اصلی برای شما صادر شود باید بین 15تا 20جلسه آموزشی را پشت‌سر بگذارید.

یکی دیگر از مزیت‌های گلف این است که محدودیت سنی وجود ندارد و گلفرها از شش‌ساله تا 90ساله می‌توانند با هم رقابت کنند. جالب است بدانید که جک نیکلاس، گلفر حرفه‌ای و سرشناس آمریکایی که رکورددار قهرمانی در مسابقات جهانی است 81سال دارد. فیزیک بدنی هم در گلف اهمیت چندانی ندارد و چاقی و لاغری و کوتاهی و بلندی قد در این ورزش تعیین‌کننده نیست. البته این نسخه فقط برای افرادی که به‌صورت آماتور گلف را دنبال می‌کنند تجویز می‌شود و سن مناسب برای شروع یادگیری اصول و قواعد این ورزش 6سالگی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید