• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123737
+
-

چند قاب؛ مرور خاطرات انقلاب

آرشیو عکس‌های محمد صیاد، به‌عنوان عکاسی که از نیمه دهه 40شروع به عکاسی از رویدادهای مهم کرده و با مطبوعات مختلفی همکاری داشته است، یکی از ارزشمندترین مستندنگاری‌های تاریخ معاصر است. صیاد بالاخره بعد از مدت‌ها، نمایشگاهی از آثار مربوط به پیروزی انقلاب و دفاع‌مقدس برگزار کرد که اقلیم حیرانی نام داشت. چند قاب از عکس‌های انقلابی را با عکاس این عکس‌ها مرور کرده‌ایم و او برایمان از خاطره ثبت این عکس‌ها گفته است.

خودم این عکس را خیلی دوست دارم. دلیل علاقه‌ام به این عکس، حضور شخصی است که بدون چتر، در میان جمعیت زیادی که همه چتر روی سر گرفته بودند، ایستاده بود. در این روز بارانی، مردم یک‌بار دیگر در میدان آزادی راهپیمایی کرده بودند و همگی چتر به‌دست داشتند. اما دیدن مردی که میان جمعیت زیر باران ایستاده بود توجه مرا جلب کرد.

این عکس را در مدرسه علوی گرفتم و صحنه ابراز احساسات مردم به رهبر انقلاب را نشان می‌دهد. مردم هر روز برای دیدن امام خمینی(ره) به این مدرسه می‌آمدند. عکس را در همان روزهای بهمن سال 57گرفته‌ام اما تاریخ دقیق آن را به یاد ندارم. برای گرفتن این عکس، روی پشت‌بام مدرسه رفتم تا بتوانم این قاب را ثبت کنم.

چیزی که در این عکس می‌بینیم، نمایی از یکی از راهپیمایی‌هایی روزهای انقلاب است. در این روز، هادی غفاری در مجاورت وزارت امور خارجه سخنرانی داشت و مردم برای شنیدن سخنرانی در این محل جمع شده بودند و منتظر بودند سخنرانی شروع شود. من هم این انتظار و اشتیاق را ثبت کردم.

این تصویر مربوط به یکی از روزهای بهمن‌ماه سال 57است که مردم کاخ نیاوران را تسخیر کردند و من وقتی باخبر شدم، برای عکاسی خودم را به آنجا رساندم. مردم عکس‌هایی از امام خمینی(ره) را روی در ورودی کاخ نصب کرده بودند و با تجمع در فضای روبه‌روی کاخ، مشغول خوشحالی بودند.

این عکس را در خیابان تهرانپارس، خیابانی که به وحیدیه می‌رسید، روبه‌روی پادگان گرفتم. آن روز بچه‌ها در خیابان مشغول ساختن سنگر بودند. حادثه حمله به پادگان نیروی هوایی اتفاق افتاده بود و اهالی با امکانات محدودی که داشتند، کوچه‌ها و خیابان‌ها را سنگربندی می‌کردند. بچه‌ها هم حضور فعالی در این فعالیت‌ها داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید