• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123702
+
-

در راستای حفظ فضای سبز و باغ‌های پایتخت

دروازه 21 باغ به روی مردم باز می‌شود

تعداد بوستان‌های شهر تهران از سال 96تا آذر امسال به 2هزار و 284رسیده است

گزارش
دروازه 21 باغ به روی مردم باز می‌شود


محمود مولایی ـ خبر‌نگار

تملک باغ‌های باقیمانده شهر تهران و تبدیل آن به بوستان‌های عمومی همچنان ادامه دارد؛ بوستان‌هایی که در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا علاوه بر جلوگیری از برج‌سازی و نابودی باغ‌ها، سرانه فضای سبز برای هر نفر در شهر تهران افزایش ‌یابد. بدین‌ترتیب، تعداد بوستان‌های شهر تهران در سال 99به 2هزار و 284 رسیده است. در دوره پنجم شورای شهر تهران، یعنی از سال 96تاکنون، از میان 17محله‌ای که بدون بوستان‌ بوده‌اند، در 8محله بوستان ساخته شده است؛ درحالی‌که از سال 96تا آذرماه امسال 73بوستان عمومی به شهر تهران اضافه شده که آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.
در این سال‌ها، در مناطق 1، 2، 3، 4، 5، 6و 7بوستان احداث شده است. هم‌اکنون مناطق 6، 11، 14و 17 ازجمله مناطقی هستند که در بعضی محله‌ها بوستان ندارند. منطقه 6و 14در هر کدام یک محله، منطقه 17، در 2محله و منطقه 11در 5محله بوستان ندارند و مدیریت شهری به دنبال ایجاد بوستان در این مناطق است.
علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به همشهری می‌گوید: «با توجه به اهمیت اراضی سبز باغ‌ها و به‌دلیل نقش مؤثر آنها در بهبود کیفیت زندگی در شهرها، این اراضی از نظر کیفیت محیط‌زیست شهری و هم از نظر تامین نیازهای اجتماعی و فراغتی شهروندان، واجد جایگاه منحصر به فردی در میان کاربری‌های دیگر هستند؛ برای همین، با توجه به افزایش جمعیت شهرها و توسعه شهر از نظر سطح و تراکم به همان میزان باید افزایش یابد؛ لذا برای جلوگیری از کاهش و حذف این بخش ارزشمند در شهرها باید راهکارهایی اندیشیده شود. برای دستیابی به راهکارهای حفظ باغ‌های شهری ابتدا باید اهمیت و ضرورت آنها تعریف شود.»
همچنین سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در چارچوب تکالیف برنامه سوم توسعه شهر تهران، در تعامل با ریاست و اعضای کمیته محیط‌زیست، کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نسبت به تهیه طرح توجیهی «بوستان اکولوژیک ولایت» با همکاری مشاور معرفی شده از سوی شورا، اقدام کرده است. هدف از اجرای طرح نیز احیای بخشی از فاز ۲ بوستان ولایت به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های طبیعی شهر تهران است. مختاری درباره ضرورت حفظ باغ‌ها تأکید می‌کند: «هدف از حفظ باغ‌ها، بهبود کیفیت زندگی در شهر است که این هدف در راستای هدایت و کنترل توسعه شهری به‌منظور حفظ و بهبود زندگی تعریف می‌شود. در همین راستا با عنایت به دستور شهردار تهران و تصویب شورای شهر مقرر شد به‌منظور حفظ باغ‌ها از محل اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها اقدام به تملک باغ‌های شهر تهران با اولویت مناطق کم‌برخوردار و تبدیل آن به بوستان عمومی شود.» 

18باغ در دست تملک
در سال‌جاری 22بوستان در دست احداث است که این بوستان‌ها در مناطق 1، 2، 5، 7، 8، 12، 14، 18، 19، 20، 21و 22قرار دارند. همچنین تملک باغ‌ها و تبدیل آنها به فضای سبز برای استفاده عموم در دستور کار قرار داشته و دارد؛ شهرداری تهران از سال 96، 17باغ و اراضی مشجر در مناطق 2، 7، 8، 11، 13و 17را تبدیل به بوستان کرده است.
در کنار این باغ‌ها، 21باغ و اراضی شهری دیگر ازجمله باغ آگاهی در منطقه 11، باغ زهره کرمانی در منطقه 11، باغ اعلم‌السطنه در منطقه 11، باغ چنگیزی در منطقه 11، انبار مشجر دخانیات در منطقه 17، زمین بیمارستان شریعت رضوی در منطقه 9، باغ اسلامبولچی در منطقه 10،  زمین مشجر شماره 2ارتش در منطقه 11، باغ رئیسی در منطقه 14، باغ نظر در منطقه 10، باغ جعفریان در منطقه 10، باغ کودک در منطقه 11، زمین صادقی در منطقه 16و باغ اخوان در منطقه 6در تملک شهرداری قرار خواهد گرفت تا تبدیل به بوستان‌ شود. 
محمدرضا ندرلو، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری نیز درباره وضعیت باغ معیرالممالک به شهر می‌گوید: «بخشی از باغ معیرالممالک در کوچه کیهانی به متراژ۱۷۰۰ مترمربع باقی مانده بود که مالک قصد نوسازی داشت. این درخواست در کمیسیون تملک باغ‌های شهرداری منطقه ۱۲ ارائه و در نهایت تصویب شد تا این ملک با مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تملک شود. هم‌اکنون نیز کار بازسازی آن شروع شده و تا بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.» 
شهرداری تهران علاوه بر احداث بوستان‌های جدید توجه ویژه‌ای به مناسب‌سازی بوستان‌ها برای توان‌یابان و معلولان دارد. در این طرح، ورودی بوستان‌ها، مسیرهای تردد، دسترسی به فضاهای ورزشی و بازی، دسترسی به آبخوری‌ها، نیمکت‌ها و سایر امکانات و تجهیزات پارکی، سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه و ساختمان اداری برای استفاده توان‌یابان پیش‌بینی و مناسب‌سازی شده است. در همین رابطه، تا‌کنون ۱۱۰ بوستان شهر تهران مناسب‌سازی شده و در سال 99نیز 52بوستان دیگر مناسب‌سازی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید