• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123696
+
-

در نشست مشترک سخنگو و رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر مطرح شد

بودجه 1400 تهران در انتظار نظر شهروندان

گزارش2
بودجه 1400 تهران در انتظار نظر شهروندان


مجید جباری ـ خبر‌نگار

«تدوین بودجه1400 شهرداری تهران با تأکید بر رعایت عدالت در مناطق برخودار و کم‌برخوردار است و مردم باید برای بودجه نظر بدهند، نه پیمانکاران و مشاوران.» این را مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر در نشست خبری مشترک با علی اعطا، سخنگوی شورای شهر گفت.
درنشست خبری مشترک سخنگوی شورای شهر تهران با رئیس کمیته بودجه، به تشریح مسائل روز پایتخت پرداخته شد و در نهایت علی‌اعطا و مجید فراهانی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. «تداوم اجرای پروژه‌های توسعه محلی»، «عدالت بودجه‌ای برای مناطق برخوردار و کم‌برخوردار»، «تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم»، «واگذاری امور به مردم در مقابل بزرگ‌تر کردن تصدی‌ها»، «کاهش قدرت مالی بودجه۱۴۰۰ به نسبت بودجه سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳» از مهم‌ترین محورهای صحبت‌های مجید فراهانی بود. اعطا، سخنگوی پارلمان شهری پایتخت در ابتدای نشست دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران را خبر خوبی برای این محله عنوان کرد.
 او درباره خاموشی‌های تهران هم با اعلام اینکه مدتی است با خاموشی خیابان و معابر شهر تهران مواجه هستیم، گفت: «طولانی شدن تاریکی تهران و استمرار شهر خاموش به ناامنی معابر منجر می‌شود. خاموشی‌های بلندمدت در تهران هرچند به مسئله تامین انرژی بازمی‌گردد اما نباید امنیت عمومی شهر نخستین جایی باشد که به‌عنوان تیررس، تهران را به شهر خاموش تبدیل کند.»
سخنگوی شورای شهر تهران به مدیریت پسماند در پایتخت هم اشاره کرد و گفت: «حجم زیاد پسماند و فقدان یک نظام یکپارچه که بتواند مراحل مختلف مدیریت پسماند را به نحو مؤثر و اثربخش ساماندهی کند، مدیریت شهری را با چالش‌های اجرایی مثل طلب انباشتی حدود ۱۶۰۰میلیارد تومانی روبه‌رو کرده و محیط‌زیست انسانی را نیز با مخاطرات جدی مواجه کرده است. ضمن اینکه نارسایی‌های اجتماعی همچون زباله‌گردی را هم پدیده آورده است. از این‌رو در شورای پنجم امید داریم با گزارش‌های کارشناسی در این برنامه و تصویب آن، میانگین تولید زباله هر شهروند تهرانی که ۹۰۰گرم است نسبت به میانگین شهرهای توسعه‌یافته که بین ۳۵۰ تا ۵۰۰گرم است نزدیک شود و در نهایت بتوان در مدیریت پسماند به سمت اقتصاد سبز حرکت کرد.»

قدرت بودجه1400 کمتر از بودجه 90
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم صحبت‌هایش را با تشریح ابعاد بودجه اداره شهر تهران در سال آینده شروع کرد.
مجید فراهانی با تأکید بر تدوین بودجه۱۴۰۰ از سوی مردم و شورایاران و بیان مهم‌ترین اقدامات شورای پنجم در حوزه بودجه گفت: «اراده شورای پنجم بر تداوم اجرای پروژه‌های توسعه محلی در مسیر بودجه برای مردم و عدالت بودجه‌ای برای مناطق برخوردار و کم‌برخوردار استوار است و با یاری خدا بودجه سال1400 شهرداری با این رویکرد تصویب خواهد شد.»
 فراهانی با تأکید بر ضرورت توجه به مسئله بودجه برای مردم و تشریح ابعاد لایحه بودجه در این ارتباط گفت:«باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم تا بودجه برای مردم معنا پیدا کند. بنابراین شورا منتظر نظر شهروندان و شورایاران برای لحاظ نظر آنها در بودجه 1400 است.»
 او ادامه داد: «بودجه شهرداری تهران در دهه1390 از رقم 7هزارو748میلیارد تومان در سال1390 به رقم 47هزارو868میلیارد تومان در سال1400 رسیده ؛ این روند در 2سال شاهد جهش و رشد جدی نسبت به بودجه سال قبل از خود بوده است.»
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:  «درصورتی که تحولی در درآمد‌های ملی و سیاست‌های خارجی کشور و رفع تحریم‌های ظالمانه که از زمان ترامپ گلوی کشور را می‌فشرد برداشته شود و تنفسی ایجاد شود پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده فضای مثبتی ایجاد شود و مردم به سمت سرمایه‌گذاری بیشتر حرکت کنند لذا طبیعتا درآمد‌های شهری افزایش پیدا خواهد کرد و این 2200میلیارد تومان درآمد‌هایی است که می‌تواند ایجاد شود.»

 مکث
تسویه‌حساب از طریق تهاتر


 دستاورد جلسه 269شورای شهر تصویب لایحه واگذاری املاک شهرداری بود که اعضای پارلمان شهری با تهاتر 3ملک موافقت کردند. به گزارش همشهری، دیروز در ابتدای جلسه هم‌اندیشی برای بررسی پرونده 60باغ برگزار شد و اعضا تصمیم گرفتند درباره پرونده باغات در صحن علنی بحث کنند. جلسه صحن هم رأس ساعت‌9 شروع و لایحه واگذاری املاک شهرداری که کلیات آن در جلسات گذشته تصویب شده بود، مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. به‌گفته محسن هاشمی رفسنجانی، تعداد املاک در این لایحه 10فقره عنوان شده بود که امروز تعداد املاک به 3فقره کاهش یافت و تصویب شد. رئیس پارلمان شهری با حضور در جمع خبرنگاران در توضیح این موضوع گفت: «فضای استفاده از منابع بانکی برای شهرداری تهران به‌دلیل بدهی‌هایی که دارد، باز نیست و اوراق مشارکتی هم وصول نشده است. از طرفی هم شهرداری به بانک شهر بدهکار بوده و لذا شهرداری از بانک شهر هم نمی‌تواند وام بگیرد. با بانک شهر توافق شده بود برخی از املاک را در اختیارشان بگذاریم تا کاهش بدهی داشته باشیم و بتوانند به ما وام بدهند. تأمین اجتماعی هم مصر بود برخی از بدهی‌های گذشته را وصول کند و به همین دلیل مقرر شد تهاتری با چند ملک صورت گیرد تا فضای کار برای شهرداری باز شود. در نهایت اعضا با تهاتر 3ملک موافقت کردند.» 

 مکث
طرح تفصیلی جدید خیابان ولیعصر به‌زودی به کمیسیون ماده5 می‌رود 


سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره بازنگری طرح تفصیلی خیابان ولیعصر گفت: «شهرداری تهران طرح تفصیلی خیابان ولیعصر را با یک نگاه حفاظتی نسبت به این خیابان با ارزش‌های میراثی، فرهنگی و تاریخی، در دست تهیه دارد. همچنین جلسه‌ای در روز دوشنبه در معاونت شهرسازی شهرداری تشکیل شد که من هم به نمایندگی از دوستان شورای شهر در این جلسه حضور داشتم. خوشبختانه این طرح در مراحل پایانی آماده‌سازی‌ برای ارسال به کمیسیون ماده۵ جهت تصویب قرار دارد. در این طرح این خیابان به ۳ بخش کلی تقسیم شده که یک بخش ولیعصر تاریخی است که در واقع از میدان راه‌آهن تا خیابان انقلاب هسته تاریخی تهران را دربرمی‌گیرد. از آنجا به بعد تا چهارراه پارک‌وی را به‌عنوان ولیعصر مدرن نامگذاری کرده‎‌اند که شکل‌گیری آن متاخرتر است و از چهارراه پارک‌وی تا میدان تجریش را به‌عنوان ولیعصر طبیعی-تاریخی نام نهاده اند که دربرگیرنده ارزش‌های تاریخی و طبیعی است.مجموعه این 3بخش به 12سکانس براساس ملاحظاتی که در این زمینه وجود دارد، تقسیم می‌شوند و برای هریک ضوابط مختلفی پیش‌بینی شده است. به‌طور کلی اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاید تا آخر امسال یا نهایتا در فروردین‌ماه طرح تفصیلی جدید خیابان ولیعصر با نگاه حفاظتی به میراث طبیعی و فرهنگی این خیابان، به‌تصویب رسیده و ابلاغ شود‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید