• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 بهمن 1399
کد مطلب : 123669
+
-

واکنش به سازوکار پیشنهادی ظریف

سخنگوی اتحادیه اروپا: اولویت نخست، کمک به بازگشت آمریکا به برجام است

دیپلماسی
واکنش به سازوکار پیشنهادی ظریف


 بازگشت آمریکا به برجام همچنان یکی از موضوعات اصلی دیپلماسی است. 
جو بایدن وعده بازگشت به برجام را داده بود اما با گذشت حدود یک‌ماه از استقرار در کاخ سفید، نه‌تنها خبری از بازگشت آمریکا به برجام نیست بلکه مسئولان تیم دیپلماتیک او و حتی رئیس‌جمهور فرانسه حرف‌های دیگری می‌زنند، با این حال اتحادیه اروپا و وزارت خارجه ایران همچنان بر برجام به‌عنوان یک پرونده غیرقابل بازگشایی تأکید دارند.
محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران 2روز قبل به خبرنگار همشهری گفته بود: ما به‌دنبال اجرای برجام هستیم. مقام معظم رهبری در سخنرانی 19دی فرمودند اگر آمریکا تعهدات خود را اجرا کند و تحریم‌ها را بردارد، ما به تعهدات خود برمی‌گردیم و این در بالاترین سطح اعلام شد.
او در رابطه با سازوکار تحقق بازگشت آمریکا به برجام با بیان اینکه راهکار دشوار نیست، تأکید کرد: آنها می‌توانند همین امروز بیانیه بدهند که می‌خواهند به برجام برگردند. ما هم در سطح رئیس‌جمهور اعلام خواهیم کرد به محض اینکه آنها برگردند، ما هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کنیم. در مرحله بعد می‌توانند دستور اجرایی بدهند. می‌توانند دستور اجرایی را اول صادر کنند؛ ما هم دستور را اول صادر می‌کنیم. یعنی کاملا مشابه آنها عمل می‌کنیم؛ اگر بیانیه دهند، بیانیه می‌دهیم؛ اگر آقای بایدن فرمان اجرایی داد، رئیس‌جمهور ما دستور می‌دهد به سازمان انرژی اتمی که مراحل را آماده کنند؛ اگر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا عملیاتی شد، یعنی ما توانستیم نفت بفروشیم و پول آن را برگردانیم و پول‌های بلوکه‌شده برگشت، ما هم شروع به اجرا می‌کنیم؛ اگر تمام تعهدات را یکجا انجام دادند، ما هم یکجا انجام می‌دهیم. موضوع پیچیده و تعلیق به محال‌کردن نیست. این می‌تواند براساس یک زمانبندی کاملا معقول اجرا شود.ظریف با بیان اینکه نماینده ویژه اتحادیه اروپا آقای بورل 2‌شغل دارد، گفت: من می‌خواهم 2شغل ایشان را به اتحادیه اروپا یادآوری کنم؛ یک شغل ایشان نماینده عالی اتحادیه اروپا‌ست و یک شغل دیگر ایشان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام براساس برجام و قطعنامه2231 است. ایشان می‌تواند این ترتیبات اجرایی را هماهنگ کند. در اینجا هم نیاز به مذاکره وجود ندارد. وقتی ترتیبات هماهنگ شد و آمریکا تعهدات خود را اجرا کرد، آمریکا به عضویت برجام بر‌می‌گردد. این بازگشت به عضویت اتوماتیک نیست. آنها تصمیم گرفتند خارج شوند، اما نمی‌توانند تصمیم بگیرند برگردند. ولی خب، اگر آمریکا تعهداتش را اجرا کند، کسی نمی‌خواهد با عضویت آمریکا در برجام مخالفت کند. برمی‌گردد به برجام و آن وقت است که می‌توان در قالب1+5 راجع به آینده گفت‌وگو کرد.
دیروز وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امورخارجه چین که کشورش یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و از اعضای گروه1+5 به‌شمار می‌رود، در اظهاراتی بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تمام تحریم‌های ایران تأکید کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا اخیرا گفته بود که ابتدا ایران باید به اجرای کامل تعهداتش در برجام بازگردد، سپس آمریکا نیز به توافق بازمی‌گردد.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به این اظهارات بلینکن در صفحه توییتر خود نوشته بود: 
ایالات متحده: برجام را نقض کرد، انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد، پایبندان به قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد، اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه؛ به برجام پایبند ماند؛ تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده اتخاذ کرد، حالا چه‌کسی باید گام نخست را بردارد؟ هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید. از سوی دیگر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم روز شنبه در اظهاراتی که مغایر با توافقات ایران و 1+5 بود، گفت که در مذاکرات برجام باید سختگیرانه‌تر عمل شود و کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی نیز باید در این مذاکرات مشارکت داشته باشند. در این رابطه پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا تأکید کرد که در مقام سخنگوی اتحادیه اروپا قصد ندارد درباره سخنان یکی از رهبران اروپایی اظهارنظر کند، چرا‌که سخنان اشخاص ربطی به سیاست‌های مشترک اتحادیه اروپا ندارد. وی در ادامه گفت که اتحادیه اروپا به‌عنوان میانجی اصلی مذاکرات برجام در سال۲۰۱۵، همچنان قاطعانه تأکید دارد که این توافق زنده بماند و حفظ شود.
پیتر استانو همچنین در پاسخ به این سؤال که نگاه اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جدید با ایران درباره برنامه هسته‌ای چیست؟ گفت: اتحادیه اروپا یک میانجی و هماهنگ‌کننده در توافقی است که پیش‌تر امضا شده ‌و می‌تواند به بازگشت آمریکا به برجام کمک کند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان پیش از این هرگونه حضور کشورهای جدید در مذاکرات و یا حتی انجام گفت‌وگوهای جدید را رد کرده است. وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه، مکرون را به خویشتنداری و پرهیز از مواضع شتابزده و نسنجیده دعوت کرد.

   خدمه کشتی کره‌ای مجوز خروج گرفتند

سخنگوی وزارت امور خارجه در اظهاراتی از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران درخصوص خدمه کشتی کره‌جنوبی خبر داد. سعید خطیب‌زاده گفت: خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در خلیج‌فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. به‌گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از گفت‌وگوی تلفنی عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه با چوی، قائم‌مقام وزارت خارجه کره خبر داد که طی آن موضوع آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران در این کشور مورد تأکید قرار گرفت و طرفین درخصوص سازوکارهای مؤثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند.

   فواد حسین در تهران

پایگاه خبری العهد نیوز نوشت: برخی منابع آگاه در وزارت خارجه عراق اعلام کردند که فواد حسین، وزیر خارجه این کشور امروز به تهران سفر خواهد کرد. به‌گزارش ایسنا، این پایگاه خبری اطلاعات بیشتری در این‌باره منتشر نکرده است. تیرماه امسال هم مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق سفری به ایران داشت. دی‌ماه امسال هم در آستانه سالگرد شهید سردار سلیمانی مشاور الکاظمی با سفر به تهران با برخی مقامات کشورمان رایزنی کرده بود.

   نصب سانتریفیو‍ ژهای جدید در فردو

«کاظم غریب‌آبادی» روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ضمن سپاس از دانشمندان سختکوش هسته‌ای کشورمان، 2زنجیره ۳۴۸تایی از سانتریفیوژهای آی.آر.2.ام با ظرفیت تقریبی 4برابر نسبت به نوع آی.آر.1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با یو.اف.6 هستند. وی با بیان اینکه «نصب 2زنجیره سانتریفیوژهای آی.آر.6 هم در فردو آغاز شده است» افزود: نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای جدید، در راه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید