• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12355
+
-

چند راهکار برای بهبود وضعیت قالیبافان

«رامین داعی» کارشناس فرش استان درباره چگونگی بهبود بازار فرش می‌گوید

ماندانا مجنونی| اراک-خبرنگار:

اکثر مردم دنیا اوج هنر ایرانی را در تار و پود فرش‌های زیبا می‌بینند. اما سال‌هاست که بافندگان هنرمند فرش با بی‌توجهی و بی‌برنامگی مسئولان روبه‌رو هستند. سود سرشار حاصل از زحمات بافندگان و صادرات فرش به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها می‌رود و این مساله باعث شده چرخه تولید و فروش این هنرصنعت ایرانی مختل شود. در این زمینه با «رامین داعی» یکی از کارشناسان فرش دستباف در استان گفت و گویی انجام دادیم.


از دید شما مشکل اصلی فرش دستباف چیست؟

متأسفانه وجود دلال‌ها در این عرصه موجب شده بافندگان که بار اصلی کار بر دوش آنهاست به دلیل ناتوانی مالی مجبور به فروش فوری فرش‌های خود با قیمت‌های بسیار پایین شوند. به همین دلیل آنها یکی پس از دیگری از کار دست می‌کشند و به دلیل نداشتن درآمد متناسب با زحمتشان از این حوزه کنار می‌روند.

برای بهبود وضعیت قالی‌بافان چه باید کرد؟

فرش دستباف باید به صورت مستقیم به دست مشتری برسد تا با حذف واسطه و دلال هم بافنده سود خوبی ببرد و هم مشتری فرش را با قیمت مناسب خریداری کند. تهیه مواد اولیه مورد نیاز با قیمت مناسب، حمایت از طراحان فرش، حذف واسطه در صنعت فرش، بازاریابی مناسب، اتخاذ شرایط لازم به منظور افزایش سهم بازار داخلی و ارتقای جایگاه آن و نیز بیمه کردن بافندگان از جمله راهکارهایی است که با تکیه بر آنها می‌توان بار دیگر اعتبار جهانی فرش دستباف ایران را در بازار پررقابت امروز کسب کرد و نام ایران را با درخشش فرش در جهان مطرح کرد.

مشکلات فرش استان چیست و شما راهکار را در چه می‌بینید؟

فرش لیلیان، بند ریحان، قشلاق، خان‌آباد، ساروق و اراک از شهرت جهانی برخوردار بوده‌اند و دارای برند هستند. اما متأسفانه به دلیل بی‌توجهی‌ها شاهد صادرات فرش مرکزی از سایر استان‌ها هستیم که این مسأله ناشی از نبود اتحادیه صادرکنندگان فرش در استان است.
با رفع تحریم‌ها می‌توانستیم به صادرات فرش استان امید بیشتری داشته باشیم که متأسفانه مسئولان به این مهم توجهی نکرده و از این هنرصنعت در صادرات حمایت نکرده‌اند. قطعاً دولت می‌تواند با حمایت‌های خود از قالیبافان و صنعت فرش در به دست آوردن جایگاه فرش ایران و ارتقای آن در جهان و رونق اقتصادی این هنر نقش مهمی داشته باشد. 
بدون‌شک برنامه‌ریزی‌ صحیح در حوزه بازاریابی و حمایت از تولیدکنندگان با انواع کمک‌های تسهیلاتی ارزان و تهیه مواد مناسب رونق را به فرش استان بازمی‌گرداند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :