• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12334
+
-

نخل‌ها دستشان به آب نمی‌رسد

معاون سازمان آب و برق خوزستان: مسئولان انتظامی و قضایی استان کمک کنند تا از مرگ نخل‌های تشنه جلوگیری کنیم

آب
نخل‌ها دستشان به آب نمی‌رسد




این روزها مدام خبرهایی در زمینه بی‌آبی، خشکسالی، کاهش بارندگی، مرگ نخلستان‌ها و باغ‌ها، مهاجرت کشاورزان و دامداران بر اثر فشار بی‌آبی و کاهش سطح آب رودخانه‌های استان می‌شنویم.
در لابه‌لای مطالب روزنامه‌ها، در شبکه‌های اجتماعی، سخنان مسئولان، دورهمی‌های دوستانه و شب‌نشینی‌های خانوادگی مدام از بی‌آبی و تابستان سخت در پیش روی خوزستان و لزوم مدیریت آب می‌خوانیم و می‌شنویم.در این میان نگرانی برای کشاورزان استان به‌خصوص نخلداران خیلی بیشتر و محسوس‌تر است، زیرا مساحت وسیعی از استان خوزستان «نخلستان» است. و حالا معاون سازمان آب و برق خوزستان تاکید دارد که قصد دارند در صورت حمایت و کمک مسئولان انتظامی و قضایی استان، از مرگ نخیلات جلوگیری کنند و سهمیه آب را به نخل‌های تشنه برسانند.

به گزارش مهر، «مصطفی شبه» اظهار کرد: قاعدتا چون متولی برنامه‌‌ریزی منابع و مصارف هستیم، تصمیم این‌که چه برنامه‌ای مورد اجرا قرار بگیرد برعهده ستاد خشکسالی استان گذاشته شده، ولی ما هم براساس تجربیات، علم و تکلیف اجازه اظهار نظر در مورد میزان برنامه‌‌ریزی مصرف را داریم. منابع آبی در عین حال که مصرف‌کنندگان و مشتریان را منتفع می‌کند، از این محل کسب درآمد دارد و آن را برای به‌روزرسانی، توسعه و سایر بخش‌های آبی خوزستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: کاهش تولید رابطه مستقیم با منابع آبی دارد، ولی برای جایی مثل نیروگاه رامین که برای خنک کردن توربین و سیستم تأسیساتی از آب استفاده می‌کند، تأمین آب برای آنها به منظور تولید انرژی نیروگاه دارای اهمیت زیادی است.


خشکسالی بسیار شدید

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: ۷۵ درصد منابع آبی را بخش کشاورزی استان مصرف می‌کند که عدد قابل ملاحظه‌ای است و در شرایط بحرانی باید تصمیم‌گیری جدی برای این وضعیت و کاهش این میزان مصرف داشته باشیم.
شبه گفت: برای اجرایی شدن برنامه نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌ها از جمله قضایی و انتظامی هستیم.
وی عنوان کرد: در تمام حوضه‌های آبی استان یکی از مسائلی که مطرح است خشکسالی است. در حوضه کارون و دز خشکسالی بسیار شدید و نادری داریم و آثار آن به‌مراتب بیشتر از سایر حوضه‌ها است.
شبه با اشاره به اینکه در پایین‌دست برخی از حوضه‌های آبی، شوری آب بین ۶ تا 7 هزار متغیر است گفت: حدود ۷۰ هزار کشت دائم غیر از نیشکر داریم که امکان قطع آب آنها وجود ندارد و افزایش شوری آب علاوه بر کمیت، بر کیفیت آثار تولیدی این حوضه تأثیر می‌گذارد.


حال ناخوش حوضه‌های آبی

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان این‌که در سد کوثر بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخیره داریم گفت: از این سد نهایتا اگر هم آبی رهاسازی شود، قطعا فقط برای مصرف شرب خواهد بود.
شبه اضافه کرد: در حوضه زهره، یکی از شهرهایی که مشکل آب دارد شهرستان هندیجان است. در فصل زمستان، دبی آب در حوضه زهره در بهترین حالت به ۱۰ متر هم نمی‌رسد.
وی افزود: سال گذشته در حوضه رود مارون ۳۲۰ میلیون متر مکعب آب مصرف کردیم تا به نخیلات شادگان آب برسانیم. امسال در این حوضه فقط ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره داریم و کشت‌های غیردائم باید در حد صفر منظور شود.


اگر برنامه‌‌ها درست پیش نرود...

شبه در خصوص تأمین آب شهرستان بهبهان هم گفت: امسال توان تأمین آب یونجه را که بیش از 3هزار هکتار در بهبهان است نداریم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این‌که در حوضه کارون برای کشاورزی پیشنهاد عدم کشت را داریم ادامه داد: در حال حاضر نگران ضمانت اجرایی برای برنامه مصرف آب در بخش‌های مختلف هستیم. اگر ابلاغ برنامه مصرف مورد توجه قرار نگیرد، همه برنامه‌ریزی‌های مصرف آب تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. 


اجازه کشت برنج نمی‌دهیم

این مسئول با تأکید بر این‌که شاید حوضه کرخه شرایط مساعدتری نسبت به بقیه حوضه‌های آبی داشته باشد اظهار کرد: برنامه‌‌ریزی برای این حوضه نیز انجام می‌گیرد و به ستاد خشکسالی ابلاغ
 می‌شود.
معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به این‌که سال گذشته ۶۵ هزار هکتار کشت برنج در خوزستان داشتیم که 5 برابر تولید گندم آب مصرف می‌کند گفت: همچنان که وزارت جهاد اعلام کرده به غیر از 2 استان، کشت برنج در استان‌های دیگر ممنوع است و اعلام می‌کنیم که به هیچ عنوان زیربار کشت برنج در خوزستان نمی‌رویم. شبه تاکید کرد: فصل گذشته را تمام کردیم، ولی امسال باید این مسئله از ذهن پاک شود که کشت شلتوک و برنج داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید