• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123310
+
-

ورق آخر

یک قرن با کتاب

نشر
ورق آخر


ندا زندی 

مرحوم محمد زهرایی، یکی از نام‌آوران صنعت نشر و مؤسس انتشارات «کارنامه»، کار خود را از کتابفروشی کوچکی در مشهد آغاز کرد. همکاری با همایون صنعتی‎‌‎زاده در مؤسسه انتشارات «فرانکلین»، تلاش برای شکل‌دهی و ارتقای انتشارات «نیل»، مدیریت فروشگاه شهرکتاب شعبه نیاوران، بنیان‌نهادن مرکز پخش «گل‎‌‎پخش» از مهم‎‌‎ترین مراکز پخش کتاب و موسیقی در ایران، تاسیس انتشارات «کارنامه» و چاپ آثار ارزشمند و ماندگار، تنها بخش کوچکی از خدمات او در عرصه نشر و کتاب است. زهرایی از معدود ناشرانی بود که پیش از چاپ هر کتاب، شخصا آن را تمام و کمال می‎‌‎خواند و برای ویرایش و پاکیزگی کتاب اهمیت بسیاری قائل بود. راه این چهره ماندگار صنعت نشر پس از او توسط فرزندان و همسرش ادامه یافته است.
انتشارات «نیلوفر» به مدیریت محمدکریمی زنجانی یکی دیگر از ناشران برجسته و باسابقه‎‌‎ای است که عمدتا به چاپ آثار ادبی شهرت دارد. این انتشارات برخی از مهم‎‌‎ترین رمان‎‌‎های جهان را با همکاری مترجمانی طرازاول به فارسی برگردانده است. علاوه بر این، کتاب‎‌‎های این نشر در زمینه نقد و تئوری ادبی نیز از شهرت بسیاری برخوردار است. انتشارات «آگاه» نیز که در دهه40 توسط محسن بخشی پایه‎‌‎گذاری شد و سپس با همکاری و شراکت حسین حسینخانی به‎‌‎کار خود ادامه داد، از دیگر ناشرانی است که در زمینه چاپ کتاب‎‌‎های ادبی و علوم انسانی همواره ابتکار عمل داشته است. برخی از کتاب‎‌‎های علوم انسانی این نشر برای سال‎‌‎های متمادی تنها منبع قابل اعتنا و مفید به فارسی بوده است.
در نهایت تنها با ذکر نام چند انتشارات فعال و پرمخاطب به مرور تاریخچه صنعت نشر در قرن حاضر خاتمه می‎‌‎دهیم: انتشارات «سمت»؛ ناشر دولتی و تخصصی کتاب‎‌‎های دانشگاهی، انتشارات «سوره مهر»؛ از ناشران فعال در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع‎‌‎مقدس، نشر «قطره»؛ ناشری با سابقه بیش از 3دهه و فعال در حوزه ادبیات داستانی، نمایشنامه و داستان کوتاه. طبیعی است که داستان نشر در قرن چهاردهم هجری شمسی و فراز و فرودهای آن بسیار وسیع‎‌‎تر از آن چیزی است که در این ستون آمد. هنوز نام‎‌‎های بسیاری مانده که باید به نحو شایسته و بایسته‎‌‎ای به آنها پرداخت و یادشان را گرامی داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :