سالهای پژوهش، شایعه و بدنامی
از شایعهسازی تا رکوردشکنی
حافظ روحانی
نخستین روزهای سال1395با انتشار مجدد خبری آغاز شد که از سال قبل و از طریق فضای مجازی منتشر شده بود؛ واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی. با وجود تکذیب مداوم معاون هنری وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، و تأکید بر این موضوع که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، در اسفندماه سال94 با این واگذاری مخالفت کرده است ا ما سرعت شایعات بیشتر بود. در این میان نام فردی به اسم افشین پرورش به گوش میرسید که خود را روزنامهنگار تحقیقی ساکن نیویورک معرفی و بارها معاونت هنری را به تلاش برای فروش غیرقانونی گنجینه موزه متهم میکرد. همین شایعات به برگزاری تجمع اعتراضآمیز در مقابل موزه هنرهای معاصر منتهی شد. از سوی دیگر مدیرکل وقت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی، پیشتر از برگزاری نمایشگاهی از گنجینه موزه هنرهای معاصر در آلمان و ایتالیا خبر داده بود اما باز هم شایعهسازیهای افشین پرورش بلند شد که معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی را متهم میکرد که قصد دارند آثار را از موزه خارج کرده و بفروشند. در نهایت در جلسهای با حضور معاونت هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی، انجمنهای هنری و فعالان حوزه هنرهای تجسمی، ماجرای نمایشگاه با فشار افکار عمومی منتفی شد.
سال1395 با انتشار ۲کتاب مهم همراه شد؛ کتاب «تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی» به قلم سیامک دلزنده که توسط مؤسسه فرهنگی، پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شد و کتاب «اقتصاد هنر معاصر» با ترجمه حمیدرضا ششجوانی که توسط انتشارات فرهنگستان هنر چاپ شد. حمیدرضا ششجوانی نقش مهمی در تدریس و گسترش اقتصاد هنر بهعنوان یک رشته دانشگاهی داشت. در پاییز سال1395 نخستین دوره حراج باران با مدیریت محبوبه کاظمی دولابی آغاز بهکار کرد. این حراج بهگفته برگزارکنندگان به شکل تخصصی بر آثار خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی و اسلامی تمرکز داشت. این حراج در سالهای بعد مورد توجه قرار گرفت و چند رکورد قیمتی بالا را ثبت کرد. سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال1396طرح پیرایش و ساماندهی جداره کناره خیابان انقلاب را اجرا کرد. در این طرح نمای ساختمانهای مشرف به خیابان انقلاب تمیز و نوسازی شد. این طرح نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی خیابان انقلاب گذاشت و بسیاری از ساختمانهای قدیمی را احیا کرد.
انتشار کتاب «پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی» به قلم علی قلیپور توسط مؤسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر اتفاقی مهم در عرصه پژوهش بهحساب میآمد. نخستین دوره رخداد هنری تیرآرت در تیرماه سال1397 در آواسنتر برگزار شد. این رخداد هنری در واقع یک آرتفیر بود که توسط هرمز همتیان، مدیر گالری دستان، بنا و با مشارکت مریم مجد بهعنوان مدیر و آرش رهبری بهعنوان مدیرعامل تأسیس شد. این رخداد در تیرماه و هفته هنر در زمستان برگزار شد. سومین دوره این رخداد در سال1399 بهعلت همهگیری ویروس کرونا برگزار نشد.
انجمن صنفی نگارخانهداران بهعنوان یک نهاد صنفی کارفرمایی در 25آذرماه سال1397رسما تأسیس شد. اساسنامه توسط سیدمحسن هاشمی، نماینده هیأت مؤسس (لیلی گلستان، مژگان والیپور و لیلا ثمری) نوشته شد. این انجمن در بدو تأسیس دارای 29عضو بود.
با همهگیری ویروس کرونا در آخرینماه سال1398 فعالیتهای تجسمی بهشدت محدود شدند. مهمترین اتفاق آخرین سال قرن، رونقگرفتن حراجهای برخط بود. جنجالیترین خبر، فروش اثری از آیدین آغداشلو به قیمت 12.5میلیارد تومان در تاریخ 26دیماه این سال بود؛ خبری که در آخرین ماههای قرن از یکی از جنجالیترین چهرههای هنر معاصر ایران پخش شد و هنرهای تجسمی ایران را در آخرین روزهای این سال، سخت تحتتأثیر قرار داد. نام کنایهآمیز این اثر، «خاطرات امید»، با جنجالهای حاشیهایاش، پایانی بود بر این قرن پرآشوب.