پایان رونق تئاتر
دوران پاندمی برای نمایش ایران ناخوشایند بود
مهرداد رهسپار
سالیان بعد که صفحات تاریخ تئاتر معاصر ایران در دوران پاندمی را ورق میزنند، به فهرستی از سالنهای تعطیل، گروههای فراموششده و پایان یک عصر و آغاز عصری تازه میرسند. روشن نیست سالنهای تئاتر چه زمان رونق گذشتهشان را باز خواهند یافت اما این مسئله روشن است که فعالیت بسیاری از گروهها متوقف شده و هنر تئاتر که تنها با تمرین و استمرار شکل میگیرد، دستخوش تغییر و تحولات بنیادی شده است. بیشک دوران پاندمی برای تئاتر بدون دستاورد نبوده است اما نتیجه آن برای تئاتر ایران بسیار ناخوشایند بود. در بسیاری از کشورها، تئاتر آنلاین به مسئلهای جدی تبدیل شد. خلاقیتهای اینترنتی به زنده نگاهداشتن هنر اجرا کمک کرد اما در تئاتر ایران پیوندی میان فضای مجازی و تئاتر برقرار نشد. گروههای حرفهای نظیر گروه تئاتر مهر به سرپرستی امیررضا کوهستانی که انسجام خود را حفظ کرده بودند و فرصت طبعآزمایی سایبری داشتند، ترجیح دادند اجرایی ابنالوقت «در انتظار گودو» ساموئل بکت را به مخاطبانشان عرضه کنند. تئاتر در فضای باز، با ماسک و فاصلهگذاری اجتماعی میتوانست فرصتی برای احیای هنر اجرا باشد اما در نهایت بازتاب همان شرایطی بود که مخاطبان و اجراگران در آن بهسر میبردند. بنابراین تئاتر ایران که طی یک دهه با رونق و توسعه سالنهای خصوصی و افزایش چشمگیر تعداد نمایشها همراه بود، ناگهان دچار توقفی شد که تأثیر آن در آینده آشکار خواهد شد.