
پایان کار «مارتی» در واشنگتنپست

مارتین بارون، سردبیر ارشد واشنگتن پست، در نامهای به همکارانش اعلام کرد که قصد دارد یکماه دیگر خود را بازنشسته کند؛ تصمیمی که بهمعنای پایان 45سال کار تماموقت او در حوزه روزنامهنگاری خواهد بود. مارتین بارون، یا به قول دوستانش «مارتی»، 8سال پیش یعنی در ابتدای سال2013 بهعنوان سردبیر ارشد از روزنامه بوستون گلوب به واشنگتنپست رفت. یک سال بعد، واشنگتنپست موفق شد 2جایزه پولیتزر، که یکی از معتبرترین جوایز روزنامهنگاری در آمریکا و جهان است، را از آن خود کند. این اتفاق در سالهای بعدی باز هم تکرار شد. واشنگتن پست موفق شد بهخاطر گزارشهای تحقیقی اثرگذارش در مجموع برنده 10جایزه پولیتزر شود. حضور مارتین بارون در واشنگتنپست با خریدن این روزنامه از سوی جف بزوس، صاحب کمپانی آمازون، همزمان شد. او توانست در سایه حمایتهای بزوس یک طرح گسترده تحول دیجیتال اجرا کند؛ طرحی که واشنگتنپست را وارد دنیای جدید رسانه کرد و ناجی این روزنامه شد. طی این سالها شمار نیروهای واشنگتن پست از 580نفر به 1000نفر افزایش یافت. بارون طی سالهای فعالیت روزنامهنگاریاش یک مسیر طولانی آمده است. او در سال1976 لیسانس روزنامهنگاری گرفت و کارش را در روزنامه میامی هرالد آغاز کرد. 3سال بعد به لسآنجلستایمز رفت و سپس در سال1996 وارد نیویورک تایمز شد. مارتین بارون در سال2000 بار دیگر به میامی هرالد بازگشت اما اینبار در جایگاه سردبیر ارشد. سال بعد بهعنوان سردبیر ارشد به بوستون گلوب رفت تا این روزنامه را که بیشتر خبرهای جهان را پوشش میداد به یک روزنامه با رویکرد مسائل محلی برای مردم شهر بوستون تبدیل کند. بوستون گلوب در این دوره بهخاطر افشای سوءاستفاده جنسی کشیشهای کلیسای کاتولیک، برنده جایزه پولیتزر شد. مارتی در بخشی از نامه خود نوشته است: «روزنامهنگاری با سؤال آغاز میشود، نه جواب؛ ما همیشه به مردم یک گزارشگری دقیق و شرافتمندانه بدهکاریم.» او در جای دیگر نیز نوشته: «پرداختن به روزنامهنگاری باکیفیت و اثرگذار، نیازمند داشتن یک مدل کسبوکار باثبات است. برعکسش هم صدق میکند: در حوزه رسانه، هیچ مدل کسبوکاری بدون روزنامهنگاری باکیفیت و اثرگذار که مورد اقبال مردم باشد، دوام نخواهد آورد.»