• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 122975
+
-

سرمای آغوش گرم آقای رئیس‎‌‎جمهور

گسترش معنی و مصداق «هنر دولتی»

موسیقی
سرمای آغوش گرم آقای رئیس‎‌‎جمهور


حسین عصاران 

 هفدهم مرداد 1389 علیرضا افتخاری در مراسم بزرگداشت «روز خبرنگار»، محمود احمدی‎‌‎نژاد را در آغوش گرفت تا همین چند ثانیه، زندگی هنری وخصوصی او را زیر و زبر کند؛ افتخاری که از اوایل دهه70 تا آن مقطع با تولید و انتشار بیش از 50آلبوم موسیقی - به‎‌‎طور متوسط هر سال سه‌آلبوم- به‎‌‎عنوان پرکارترین خواننده موسیقی شناخته می‎‌‎شد، با این اتفاق چنان از سوی جامعه مخاطبانش طرد شد که بنا به‎‌‎ گفته‎‌‎های بعدی خودش، سوپرمارکت محله‎‌‎اش هم دیگر جنسی را به او نمی‎‌‎فروخت. پس از اتفاقات1388 و دوقطبی‌شدن فضای اجتماعی و سیاسی، دوگانه «هنرمنددولتی» و «هنرمند مستقل» نیز مفهوم تازه‎‌‎ای یافت و مبنای تعریف و شاخص‎‌‎یابی برای آنها هم گسترش پیدا کرد. به‎‌‎عنوان نمونه همراهی مجید انتظامی با ارکستر سمفونیک و اجرای چند کنسرت از کارهای او- به‎‌‎ویژه اجرای سمفونی «انقلاب» او در اروپا، توسط ارکستر سمفونیک و به رهبری منوچهر صهبایی- به ناخشنودی عمومی از او منجر شد و در نقطه مقابل، استعفای فرهاد فخرالدینی از مدیریت و رهبری «ارکستر موسیقی ملی ایران» به‎‌‎دلیل نارضایتی از شرایط آن، از جانب مردم به همراهی او با خواسته‎‌‎های عمومی تعبیر شد. در آن شرایط سیاست‎‌‎زده و در تداوم بی‎‌‎توجهی تاریخی به متر و معیارهای ارزیابی یک کار هنری، چهره‎‌‎هایی با سیاست‎‌‎ورزی خود را هنرمند مردمی معرفی کردند و دیگرانی هم برای همراهی با سیاست‎‌‎های دولتی، قیمت کار را بالا بردند و پشت عبارت موهوم «غم نان» پنهان شدند. قیمت کار سفارشی و دولتی که بالا رفت، برای رفع تبعات احتمالی از آن، پای ارگان‎‌‎ها و حامیان مالی ناشناخته و مجهول نیز به میان آمد تا این‌چنین عرصه‎‌‎ای که می‎‌‎تواند و باید جلوه‎‌‎دار هنر متناسب با اتفاقات روز و به تشبیه ایرج جنتی‎‌‎عطایی «گزارشی از انسان برای تاریخ و آینده» باشد، بیش از پیش به ‎‌‎سوی قیمت‎‌‎گیری و قیمت‎‌‎دهی و مناسبات کاسبکارانه متمایل شود. رعایت خوشایند عمومی و برسازی چهره‎‌‎ای مردمی از خود و همراهی کلامی با برونریزهای ناگهانی جامعه هم شرط لازم برای بقا در «بازار» شد و رفته‌رفته کار ترانه و موسیقی را در دهه آخر قرن، از دغدغه‎‌‎های هنرمندانه خالی و به بندبازی شبیه کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید