• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122869
+
-

مجری انتخابات نگران فضای سرد و ساکت مشارکت

وزیر کشور از احزاب برای رونق بخشیدن به انتخابات خردادماه سال بعد استمداد طلبید

انتخابات
مجری انتخابات نگران فضای سرد و ساکت مشارکت

روند رو به کاهش مشارکت از انتخابات مجلس یازدهم، وزارت کشور را نیز به‌عنوان مجری انتخابات، نگران شرایط حضور مردم درانتخابات1400کرده است. انتخابات چهارم اسفندماه سال گذشته پایین‌ترین سطح مشارکت در ادوار انتخابات مجلس را با 42.75درصد براساس آمار رسمی به همراه داشت و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور همان زمان به‌دنبال ارائه دلایلی برای این کاهش مشارکت برآمد. ورود بیماری کرونا، شرایط سیاسی، مسائلی مثل سقوط هواپیما و حوادث دی‌ماه96و آبان‌ماه98بخشی از این استدلالات از زبان رحمانی فضلی بودند. این شرایط ظاهرا همچنان برطرف نشده‌اند و مسائل دیگری نیز ضمیمه آن شده‌اند. اظهارات جدید رحمانی فضلی درباره حضور مردم در انتخابات سال1400برخلاف ادوار قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌بینی مطلق مشارکت حداکثری مردم نیست و این بار با تردیدها و اماواگرهای او روبه‌روست.
بی‌تحرکی فعالیت‌های جبهه‌ها و احزاب از یک سو و آرامش و بی‌تفاوتی ملموس جامعه از چشم نهاد مجری انتخابات نیز پنهان نمانده است. بن‌بست سیاست‌ورزی گروه‌های سیاسی دغدغه مشارکت را برای انتخابات1400 ایجاد کرده و رنگ رخساره فعالیت احزاب به‌عنوان حلقه واسط میان مردم و حاکمیت خبر از سر درون و تمایلات مردم می‌دهد. عبدالرضا رحمانی فضلی شهریورماه امسال با اذعان به شرایط نه‌چندان مطلوب انتخابات مجلس گفت: «نگرانی ما در ۱۴۰۰ با توجه به شرایطی که در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم، دغدغه مشارکت است. امیدواریم با زمینه‌سازی‌‌ها و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را بالا ببریم.»
او روز دوشنبه پس از نشست با استانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران انتخابات را مهم‌ترین مسئله سیاسی کشور توصیف کرد و گفت: هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و بازتاب و انعکاس خاصی را نشان نداده است. وقتی این دوره از انتخابات را با ۴ سال گذشته مقایسه می‌کنیم برای ما کمی نگران‌کننده است. رحمانی فضلی با بیان اینکه در دور قبلی انتخابات افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند دو برابر آمار و ارقامی است که الان داریم، گفت: این فضای سرد و ساکت در حوزه اجتماعی و سیاسی اقتضا می‌کند که فعالیت و کار بیشتری از منظر گروه‌های سیاسی و احزاب انجام شود تا بتوانیم مقدمات آن را فراهم کنیم و به استقبال یک انتخابات باشکوه برویم. برای داشتن یک دولت با اقتدار، کارآمدتر و با پشتوانه حمایت بیشتر از مردم لازم است انتخاباتی باشکوه داشته باشیم.
رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه 4مسئله امنیت، انتخابات، معیشت و سلامت مردم در دستور کار این نشست قرار داشت، گفت: به‌رغم فشارها و شرایط سخت اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم و مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا که در حوزه مشاغل و کسب‌وکار نقصانی بزرگ ایجاد کرده بود، امنیت کشور قابل‌قبول بود و نظارت‌ها، کنترل‌ها و مدیریت به موقع و مناسب انجام می‌شد و مسئولان هم به موقع پاسخگوی نیازهای مردم بودند.
او درباره امنیت انتخابات توضیح داد: بحث امنیت انتخابات در نشست مطرح شد و اطلس امنیت انتخابات درحال تهیه شدن است و این اطلس هر‌ماه تغییر می‌کند و تاکنون مشکل خاصی در این حوزه نداشتیم. رحمانی فضلی درباره جمع‌بندی این جلسه نیز گفت: «برخی تصمیمات این نشست در وزارت کشور مصوب و برخی هم برای تصویب به هیأت دولت ارجاع می‌شود. امیدواریم در ایام باقیمانده دولت یعنی تا مرداد۱۴۰۰ مردم در امنیت و نشاط سیاسی و اجتماعی و شرایط مساعد باشند.»

مکث
ترجیح ائتلاف به جای حرکت انفرادی

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خیلی دیرتر از ادوار انتخاباتی سابق به فکر تکمیل ائتلاف سیاسی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری1400افتاده‌اند. اصلاح‌طلبان که اخیرا با افزایش انتقادات نسبت به عملکرد دولت ائتلافی حسن روحانی موضوع معرفی یک نامزد مستقل اصلاح‌طلب برای انتخابات 1400 را مطرح کرده بودند، در عمل یک بار دیگر ناگزیر به ائتلاف با یکدیگر شدند. نامزدهای هیچ‌کدام از احزاب عضو جریان اصلاحات نتوانسته اجماع حداکثری به دست بیاورد و در همان اتاق شورای مرکزی احزاب به بن‌بست خورده است. اصولگرایان نیز همزمان 2 ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت را برای انتخابات سال بعد پیش می‌برند. غلامعلی حدادعادل ریاست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را برعهده دارد و شورای وحدت نیز با محوریت جامعه روحانیت مبارز جلسات خود را برگزار می‌کند. آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی، مصطفی پورمحمدی، سیدرضا تقوی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر و عبدالحسین روح‌الامینی به‌عنوان جمعی از اعضای عالی این شورا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید