محاکمه در خیابان
در سال رکوردشکنی «اخراجیها2»، «درباره الی» بیشترین بازخوردها را داشت و چند فیلم توقیفی روی پرده آمدند
سعید مروتی
سال88 برای سینمای ایران توفانی آغاز شد. «اخراجی ها2» در سطحی فراتر از تصور سازندگانش و بسیار بیشتر از قسمت اول،که پرفروشترین فیلم سال86 بود، مورد توجه سینماروها قرار گرفت. بیش از پنجمیلیون نفر به تماشای فیلم دوم دهنمکی نشستند (در تهران حدود دومیلیون نفر اخراجیها2را دیدند) تا همه از این میزان توجه عمومی به فیلمی که حتی به اندازه قسمت اول هم بامزه نبود، غافلگیر شوند. خیلیها هم البته منتظر اکران درباره الی بودند که نمایشش در جشنواره بیستوهفتم، بیشترین سروصدا را ایجاد کرده بود. فیلم فرهادی قرار بود طبقه متوسط شهری را نمایندگی کند و آبروی از دسترفته الی را با طراحی شبکهای از دروغ و پنهانکاری به نمایش بگذارد. گرایش به سینمای خردهپیرنگ و پایان باز با درباره الی، به شکلی جدی وارد سینمای ایران شد. از بخت بد فرهادی، انتخابات پرحاشیه 88، اکران درباره الی را تحتالشعاع قرار داد و از هفته سوم اکران به بعد بهنظر میرسید سینمارفتن در پایتخت ملتهب، خیلی با روحیه مخاطب هدف فیلم، همخوانی ندارد و در روزهایی اصلا امکان تماشا در آزادی مهمترین سینمای درباره الی، اصلا فراهم نبود. از نیمه دوم سال88 که جواد شمقدری جایگزین محمدرضا جعفریجلوه در معاونت سینمایی شد، عملگرایی جای محافظهکاری را گرفت. در سالی که چراغ سینما بعد از اخراجیها2، با فیلمهایی از جنس «زندگی شیرین»، «خروس جنگی»، «پسر تهرونی»، «حلقههای ازدواج»، «دوخواهر» و «نیش زنبور» روشن مانده بود، فیلم کیمیایی هم اکران شد. «محاکمه در خیابان» دوباره آن صفبندیهای آشنا را له و علیه کیمیایی شکل داد؛ فیلمی که قبل از وقایع سال88 ساخته شده بود، ولی در عنوانبندی پایانی، انعکاسی از آنچه در خیابانهای تهران رخ داده بود را به نمایش میگذاشت. جواد شمقدری که قبلا در دولت اول احمدینژاد بهعنوان مشاور هنری رئیسجمهور، نقش اپوزیسیون را برای صفار هرندی و مدیران سینماییاش ایفا میکرد، حالا به آرزوی دیرینش رسیده بود. هیأت اسلامی هنرمندان بالاخره سکان هدایت سینمای ایران را در اختیار گرفته بود، منتها در شرایطی بسیار دشوار. آنقدر دشوار که برای نخستین بار راضیکردن سینماییها برای حضور در هیأت داوران جشنواره به معضلی جدی تبدیل شده بود و اغلب رایزنیهای معاونت سینمایی با سینماگران برای پذیرش داوری جشنواره شکست خورد؛ جشنوارهای که شمقدری برایش یک برگ برنده رو کرد. «به رنگ ارغوان» حاتمیکیا که در دولت اصلاحات نمایشش به صلاح دانسته نشده بود، با جلب رضایت وزارت اطلاعات، رفع توقیف شد، به جشنواره فجر آمد، بیشتر سیمرغها را گرفت و با فاصلهای کوتاه اکران عمومی هم شد. از دیگر فیلمهای در محاقمانده، هم«خاک آشنا»ی فرمانآرا و «تسویه حساب» میلانی اکران شدند و هم فیلم قدیمی «پنجمین سوار سرنوشت» سعید مطلبی که از اوایل دهه60 ، پشت خط مانده بود؛ تلاش برای گشایش فضای سینمای ایران در شرایطی که سینماگران شاخص بعد از انقلاب، همچنان تحتتأثیر وقایع پس از انتخابات قرار داشتند. دعوایی که یک سویش هیأت اسلامی هنرمندان و سوی دیگرش خانه سینما قرار داشت تازه شروع شده بود.