• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122771
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/QWqm5
+
-

رازهایی که برملا می‌شود و ترس‌هایی که در جان می‌خلد

معرفی چند رمان جنایی که برای خوانندگان این ژانر ادبی جذاب خواهد بود

یاور یگانه- روزنامه نگار

در سال‌های اخیر، برخی ناشران همت خود را صرف انتشار مجموعه‌های جنایی‌ـ جاسوسی کرده‌اند که یکی از جذاب‌ترین ژانرهای ادبی برای کتابخوانان آماتور و حرفه‌ای است. هیجان، تعلیق، رازآمیزی و گره‌گشایی نهایی عواملی هستند که باعث می‌شوند یک رمان جنایی جذاب شود و بتواند خواننده‌اش را با خود همراه سازد. نشر «ورا» مدتی است که تعدادی رمان جنایی را به بازار عرضه کرده که می‌توانند برای علاقه‌مندان به این ژانر بسیار جذاب و سرگرم‌کننده باشند.

گم شدن زیبای خفته

رمان «گم شدن زیبای خفته»، نوشته راس مک‌دانلد، داستان کارآگاه خصوصی‌ای به نام لو آرچر است که با زنی زیبا آشنا می‌شود، اما چیزی از آشنایی آنها نگذشته که زن غیبش می‌زند. آرچر در جست‌وجوی زن با خانواده او ارتباط می‌گیرد و با رسیدن نامه‌ای برای دریافت خون‌بها به خانواده زن مشخص می‌شود که او ربوده شده است. آرچر تصمیم می‌گیرد هرطور شده زن را پیدا کند. راس مک‌دانلد نام مستعار کنث میلار، جنایی‌نویس آمریکایی ـ کانادایی است که به نوشتن رمان‌های جنایی شهرت دارد. لو آرچر نام کارآگاه خصوصی سرسخت و بدقلقی است که در بیشتر رمان‌ها و داستان‌های کوتاه مک‌دانلد حضور داشت و نخستین‌بار در داستان کوتاه «زن را پیدا کن» در سال 1946سروکله‌اش پیدا شد. پس از آن، آرچر در 18رمان بلند مک‌دانلد با پرونده‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرد که اولین‌شان «هدف متحرک» در سال 1949بود و اقتباسی سینمایی از آن با حضور پل نیومن فقید در سال 1966ساخته شد. گم شدن زیبای خفته یکی از آخرین رمان‌های مک‌دانلد با حضور لو آرچر بود که در سال 1973منتشر شده است. مک‌دانلد در سال 1983در 67سالگی درگذشت. این کتاب را عباس کریمی‌عباسی، دبیر مجموعه جنایی ـ معمایی نشر ورا، ترجمه کرده است.

هدف متحرک

«هدف متحرک» سرآغاز ماجراهای لو آرچر است. زنی متمول از آرچر درخواست می‌کند همسرش را که از خانه فراری شده، پیدا کند و بفهمد او با چه کسانی در ارتباط است. مک‌دانلد این کتاب را با نام جان مک‌دانلد منتشر کرد؛ چون از قرار معلوم در آن زمان که قصد انتشار این رمان را داشت، همسر وی، مارگرت میلار نیز نویسنده‌ای تازه‌کار بود و مک‌دانلد نمی‌خواست حرفه او را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ به همین دلیل، در نهایت از نام کوچک پدرش، جان برای انتشار این کتاب استفاده کرد. او بعدها به‌دلیل شباهت نام جان مک‌دانلد به نویسنده‌ای دیگر، نام راس مک‌دانلد را برای خودش برگزید. یکی از کارهای جالبی که مک‌دانلد در این کتاب کرده، ساختن شهری خیالی به نام سانتا ترازاست که شهر سانتا باربارا را در خاطر تداعی می‌کند. آرچر در این کتاب برای اینکه بتواند شوهر زن را پیدا کند، باید از جنایت پشت جنایت پرده بردارد و در ضمن، با شخصیت‌‎های عجیب و غریبی سروکله بزند. مترجم این کتاب پرویز نصیری است.

بازی مخوف

نشر ورا در کنار این دو رمان جنایی مک‌دانلد که باید آنها را نمونه‌هایی کلاسیک به شمار آورد، به انتشار رمان‌های جنایی ـ معمایی جدید هم توجه دارد. رمان «بازی مخوف» اثر ارنی لیندسی، داستانی مهیج و جذاب و نخستین کتاب از سه‌گانه «معمای سارا وینتروپ» است. ارنی لیندسی، نویسنده آمریکایی داستان‌های معمایی، در این کتاب  ما را به دنیای زنی می‌برد که برای نجات خانواده‌اش ناچار از قدم گذاشتن در بازی مخوفی است. سارا، معاون یک شرکت در حال رشد بازی‌های کامپیوتری است. او با پشتکارش توانسته در  8ماه، درآمد شرکت را بیشتر از ۵ سال گذشته کند. او در عین حال مادری موفق و فعال است و درحالی‌که شوهرش ترکش کرده، از  2دختر دوقلو و پسر کوچکش نگهداری می‌کند. شوهر سارا 2سال پیش، وقتی مثل همیشه برای ورزش به باشگاه رفت، دیگر هرگز برنگشت. ماشین شوهرش پیدا شد، اما پلیس مدرک قابل اعتمادی برای اظهارنظر پیدا نکرد و حالا درست در آخرین روز قبل از تعطیلات تابستان  3کودک او هم گم می‌شوند. سارا زیر برف‌پاک‌کن ماشینش یک یادداشت پیدا می‌کند که روی آن نوشته شده است: آیا آماده بازی هستید؟ نفیسه غفاری‌مقدم این کتاب را به فارسی برگردانده است.

گذشته‌ مخوف

پس از رمان موفق «بازی مخوف» که نخستین کتاب از سه‌گانه «معمای سارا وینتروپ» بود، این‌بار و در ادامه کتاب اول، لیندسی بازی هولناکش را ادامه می‌دهد و بار دیگر ما را با تعلیقی جذاب درگیر می‌کند که تا آخرین سطرهای کتاب نفس را در سینه حبس می‌کند. حالا سارا فرزندانش را پیدا کرده است؛ غافل از اینکه ماجرای مخوف دیگری در انتظارش است؛ این بار پای امنیت ملی وسط است. این کتاب را هم نفیسه غفاری‌مقدم به فارسی ترجمه کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید