• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12273
+
-

گفت‌وگو با وکیل اولیای دم خانواده روح‌الامینی

پرونده مرتضوی کتاب نانوشته است

گفت وگو
پرونده مرتضوی کتاب نانوشته است

سعید مرتضوی، دادستان جنجالی پیشین تهران که نام او در 2پرونده تأمین اجتماعی و کهریزک خبرساز شد، حالا برای تحمل حبسش در دسترس مأموران نیست. او که اوایل آذر سال گذشته نهایتا بعد از سال‌ها بررسی پرونده‌اش برای معاونت در قتل محسن روح‌الامینی در کهریزک به 2سال حبس محکوم شده بود، هنوز به زندان نرفته و اجرای حکمش با اما و اگرهایی همراه شده است. میرمجید طاهری وکیل مدافع اولیای دم روح‌الامینی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: می‌توان درخصوص فراز و فرود‌های پرونده کهریزک و اتهام معاونت در قتل مرتضوی یک کتاب نوشت. او گفته است: جرم معاونت در قتل جرم کمی نیست که بتوان درخصوص اجرای مجازات آن کوتاه آمد. «اما حالا مأموران او را گیر نیاورده‌اند.» همین جمله هم چهارشنبه گذشته از زبان غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه کافی بود تا گمانه‌زنی‌ها درخصوص فرار مرتضوی قوت بگیرد. مصطفی ترک همدانی، وکیل پرونده تأمین اجتماعی هم گفته است: 9محافظ مرتضوی از او بی‌خبر هستند. او گفته است: «چگونه محافظان مرتضوی از او خبری ندارند و نمی‌دانند کجاست؟ با این همه مراقب، چگونه است که از مرتضوی بی‌اطلاع هستند؟» به‌گفته همدانی، مرتضوی برای اتهامات بزرگ مالی از قبیل اهمال و سهل‌انگاری در اداره اموال دولتی، ‌تبانی در معاملات دولتی، ‌اختلاس و تصرف غیرقانونی با قرار 2میلیارد تومانی کفالت آزاد است. حسام‌الدین آشنا، معاون ریاست‌جمهوری هم روز شنبه در صفحه شخصی خود نوشته بود: «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود. او حامل بلکه عامل رازهای سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضایی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.» شاید اشاره آشنا به مطلب مورد ادعای علی یونسی، وزیر اطلاعات دوران اصلاحات است که از ارتباط قتل زهرا کاظمی شهروند ایرانی کانادایی با مرتضوی خبر داده بود. نمایندگان هم دیروز از قوه قضاییه درخصوص عدم‌دستگیری مرتضوی توضیح خواستند. مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران خطاب به قوه قضاییه گفت: «شما می‌گویید در عدم‌برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است. حالا که سعید مرتضوی هم دستگیر نمی‌شود، آن‌هم حکمتی دارد؟ آیا شما می‌خواهید با این برخوردها مدعی عدالت قضایی باشید؟»  

در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با میر مجید طاهری، وکیل اولیای دم خانوده روح الامینی پرونده کهریزک می‌خوانید:

برخی رسانه‌ها گفته‌اند که از آقای سعید مرتضوی خبری نیست. سخنگوی قوه قضاییه هم چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که مأموران مرتضوی را گیر نیاورده‌اند. شما از او خبری دارید؟

اینکه از آقای مرتضوی خبری نیست را باید از آنها پرسید که حکم جلب مرتضوی را صادر کرده‌اند. آقای اژه‌ای هم به جوانب پرونده‌ها بیشتر آگاه هستند که این مطلب را گفته‌اند منتهی من به‌عنوان وکیل خانوده روح الامینی از دادسرا پیگیر اجرای حکم هستم. ظاهرا سرپرست دادسرای شعبه2 اجرای احکام کارکنان دولت منطقه28 پیگیر جلب و اجرای حکم است.

شما درخصوص نبود آقای مرتضوی شکایت جدیدی را مطرح نکردید؟ اصلا قوه قضاییه پیگیر ماجرا هست؟

من هفته گذشته با دادیار شعبه2 همین دادسرا صحبت کردم. قرار شد آنها پیگیر باشند و چون تعطیلات را سپری کردیم من طی 2روز آینده بار دیگر به دادسرا می‌روم و نتیجه را جویا می‌شوم.

به‌نظر شما روند اجرای حکم غیرمعمول نیست مخصوصا اینکه آقای آشنا هم گفته‌اند مواظب باشیم مرتضوی فرار نکند. نظر شما چیست؟

آقای مرتضوی خودش قاضی بوده است و دادستان بوده و از هر کسی بهتر می‌داند که زمانی که حکمی قطعیت پیدا کرد و لازم الاجرا شد فی‌الفور و به سرعت باید اجرا شود. زیر حکم هم نوشته است قطعی و لازم‌الاجرا.

به لحاظ حقوقی این اقدام و نبود ایشان و همچنین کندی اجرای حکم چگونه تفسیر می‌شود؟

حقوقدانان کیفری که در زمینه جرم و مجازات کار حقوقی و علمی می‌کنند قائل بر این هستندکه وقتی مسائل جزائی جنبه قطعیت و حتمیت پیدا کرد باید همراه با سرعت باشد تا جنبه حقوقی این شاخه از حقوق رعایت شود. این مسئله در حقوق کیفری اهمیت بیشتری دارد؛ همین مسئله‌ای که درخصوص آقای مرتضوی هم مطرح است.

آیا مسئولان قضایی موضوعی مدنظرشان است که حکم را اجرا نکرده‌اند؟

ببینید درخصوص پرونده کهریزک نام افراد متعددی مطرح بود و اکثریت آنها حکمشان اجرا شده است اما اینکه حکم آقای مرتضوی که خود قاضی هم بوده است اجرا نشود، چیز خوبی نیست. این پرونده فراز و فرود‌های زیادی داشته است. خاطرتان هست که ابتدا ایشان تبرئه و بعد در مرحله تجدیدنظر به 2سال حبس محکوم شد. من می‌خواهم بگویم راجع به این پرونده حتی می‌توان یک کتاب نوشت.

گفته می‌شود آقای مرتضوی درخواست ماده477 را از رئیس قوه قضاییه کرده؟ یعنی فرجام خواهی کرده است. ممکن است همین مطلب مانع اجرای حکم او شده باشد؟

 امکان درخواست ماده477 برای تمام افرادی که محکوم قطعی شده‌اند وجود دارد، منتهی نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که این درخواست مانع اجرای حکم قطعی نمی‌شود. به‌طور مثال فردی که به حبس محکوم شده است باید به حبس برود و این درخواست را در زمان اجرای حکم یعنی تحمل حبس بکند و در نوبت قرار بگیرد. برای افراد عادی این مسئله زمان می‌برد و به سرعت عملی نمی‌شود.

حرف یا انتظار شما به‌عنوان یک وکیل پایه یک که مدافع حقوق زیان‌دیده هستید، در این رابطه چیست؟ آیا این پرونده بی‌اهمیت است؟

انتظار ما از دستگاه قضا از ابتدا این است که عدالت را رعایت کند و حال که حکم 2 سال برای آقای مرتضوی نهایی شده است اجرا شود خصوصا اینکه جرم ایشان یعنی معاونت در قتل جرم کمی نیست و باید به اجرای مجازات آن اهمیت داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید