• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 6 بهمن 1399
کد مطلب : 122711
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wp8yX
+
-

سال برف

پیمان اسماعیلی با برف و سمفونی ابری، برنده جایزه‎‌‎های ادبی متعددی شد

داستان
سال برف


محمد مقدسی   

سال‎‌‎های دهه1380 سال‎‌‎های تورم جایزه‎‌‎های ادبی بودند و این جایزه‎‌‎های ادبی ذائقه مخاطبان را هدایت می‎‌‎کردند. اواخر دهه1380، نسلی که در سال‎‌‎های انقلاب و اوایل دهه1360 متولد شده ‎‌‎بودند، از راه رسیدند و داستان‎‌‎های خود را نوشتند؛ بعضی‎‌‎ها در همان مجموعه داستان اولشان محو شدند و بعضی مستمر به نوشتن در کنار دیگر کهنه‎‌‎کاران این عرصه ادامه دادند.
جعفر مدرس‌صادقی که در سال‎‌‎های انتهایی دهه1380 دیگر نویسنده‎‌‎ای کهنه‎‌‎کار حساب می‎‌‎شد، در این سال رمان عاشقانه «بیژن و منیژه» را چاپ کرد. این رمان داستان روایت دیدار دو دوست پس از سال‎‌‎ها بود. آنها که هر دو در جوانی شیفته دختری به نام بنفشه بودند، حالا به مرور خاطرات سال‎‌‎های دور می‎‌‎پرداختند. روایت این رمان کوتاه مدرس‌صادقی مانند باقی کارهای او در مرز خیال و واقعیت می‎‌‎گذشت.
مجموعه داستان «برف و سمفونی ابری» از پیمان اسماعیلی، یکی از آثار شاخص آن سال بود. این مجموعه‌داستان شامل 7داستان کوتاه بود که برف و سرما عنصر اصلی داستان‎‌‎ها بودند. اسماعیلی در داستان‎‌‎هایش با اوهام و خرافات پیش می‎‌‎رفت و جهان مردگان و زندگان را درهم می‎‌‎آمیخت و فضایی ترسناک می‎‌‎ساخت.
مهسا محب‎‌‎علی در این سال رمان کوتاه «نگران نباش» را منتشر کرد. داستان نگران نباش در مورد یک شبانه‎‌‎روز پس از زلزله‎‌‎ای شدید در تهران بود و زندگی خانواده‎‌‎ای متزلزل و در آستانه فروپاشی را روایت می‎‌‎کرد: پدر بعد از زلزله به خانه بازنگشته بود، مادر خانواده می‎‌‎خواست فرزندانش را از تهران بیرون ببرد و قهرمان داستان، شادی، دختر معتادی بود که در این فاجعه تنها به فکر پیدا کردن ساقی مواد‎‌‎مخدر بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :